Facultate
Caută
Close this search box.

Metode și tehnici de cercetare sociologică

Informații utile

Număr de credite: 7

Cod: ALR1102

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 1, licență, Antropologie, Sociologie, Resurse umane

Erasmus: profesorul oferă tutorat pentru studenți Erasmus

Curs

1 Introducere

• Tematica generală a cursului

• Obiective

• Resurse și bibliografie

• Modalitatea de evaluare


2. Cunoaşterea socialului

• Cunoaştere comună versus cunoaştere ştiinţifică;

• Metodele de cercetare socială;

• Calitativ versus cantitativ (o falsă opoziție);


3. Etapele cercetării

• Pregătirea cercetării: tema de cercetare;bibliografia; întrebările de cercetare/ ipotezele cercetării; operaţionalizarea conceptelor; alegerea metodelor şi tehnicilor de cercetare; construcţia instrumentelor; realizarea eşantionului; echipa de cercetare (și culegere a datelor).

• Culegerea datelor

• Analiza şi interpretarea datelor: verificarea datelor; reducerea datelor; analiza primară; analiza de profunzime; realizarea raportului de cercetare 


4. Conceptualizare, operaţionalizare, măsurare

• dimensiuni, indicatori şi indici ai conceptelor

• validitatea şi fidelitatea indicatorilor

• evaluare vs. măsurare

• scale de evaluare


5. Ancheta sociologică

• specificul anchetei sociologice

• sondajul de opinie

• tehnici de anchetă (faţă în faţă, telefon, poştă, internet)

• avantaje şi dezavantaje ale anchetelor sociologice

• critici aduse metodei anchetei sociologice


6. Construcţia chestionarului

• logica construirii chestionarului

• tipuri de întrebări (în funcţie de conţinut, în funcţie de modalitatea de înregistrare a răspunsurilor)

• formularea întrebărilor

• numărul şi ordinea întrebărilor. Discuții plecând de la chestionarele deja validate și testate empiric 


7. Acurateţea datelor: erori şi surse de erori în anchete şi sondaje

• erori legate de eşantionare

• problema non-răspunsului

• erori legate de construcţia chestionarului

• erori datorate operatorilor

• erori datorate respondenţilor şi contextului social erori legate de prelucrarea datelor


8. Eşantionarea

• Logica eșantionării

• Tipuri de eșantioane

• Reprezentativitatea eșantionului

• Populația de referință Cadrul de eșantionare


9. Analiza de conţinut

• Definiții și cadre specifice de utilizare

• Unitatea de analiză

• Construcția grilei de analiză

• Codarea documentelor sociale


10. Analiza secundară a datelor şi statisticilor oficiale

• Definire și obiective

• Avantaje şi dezavantaje

• Exemple din cercetări consacrate


11. Observaţia structurată și semistructurată

• definire și obiective

• etapele realizării unei observaţii structurate

• grila de observaţie

• cadre de eşantionare

• avantaje şi dezavantaje


12. Experimentul

• Definire și obiective; logica experimentului

• Tipuri de experimente

• Modalități de selectare a respondenţilor

• Avantaje şi dezavantaje ale metodei


13. Raportul de cercetare

• Structura unui raport de cercetare

• Reguli de editare şi tehnoredactare

• Modalităţi de prezentare a datelor în funcție de scopul cercetării și beneficiar

• Prezentarea şi discutarea unor rapoarte de cercetare publice


14. Anchete sociologice

• Utilizarea metodologiei clasice - exemple

• Utilizarea metodologiei inovatoare - exemple


Seminar

S1 - Introducere Modalități de evaluare la seminar. Cerințe privind realizarea și redactarea unei cercetări sociologice (anchete sociologice proprii)

S2 - Cunoaşterea socialului Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii: diferența dintre simț comun și știință (sociologie); principalele erori de simț comun. Exerciții de identificare a erorilor de simț comun. 

S3 - Etapele cercetării Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii: etapele cercetării sociologice (cu accent pe ancheta sociologică). Exercițiu în echipe: plecând de la o temă prestabilită, studenții trebuie să stabilească ce anume ar putea realiza în toate etapele ce sunt subsumate pregătirii cercetării.

S4 - Conceptualizare, operaţionalizare, măsurare Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic: identificarea unui concept, stabilirea dimensiunilor, subdimensiunilor și a indicatorilor. Formularea unor întrebări specifice pentru chestionar prin care să poată fi stabilită legătura întrebării cu un indicator anume.

S5 - Ancheta sociologică Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic în echipe: identificare a unei teme relevante/potrivite pentru o anchetă sociologică (menționarea temei, scopului și obiectivelor). Discuții inițiale despre propriile proiecte de cercetare.

S6 – Construcţia chestionarului Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic de vizualizare a unor chstionare – formularea/reformularea unor întrebări din chestionar. S7 – Acurateţea datelor: erori şi surse de erori în anchete şi sondaje. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Discuții despre propriile proiecte de cercetare.

S8 Eşantionarea. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic privind eșantionarea.

S9 Analiza de conţinut Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Vizualizarea unor reclame tv și realizarea unei grile pentru analiza de conținut.

S10 – Analiza secundară a datelor şi statisticilor oficiale. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Prezentarea unor cercetări realizate utilizând statisticile oficiale. Discuții despre propriile proiecte de cercetare.

S 11- Observaţia structurată și semistructurată. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Discuții despre propriile proiecte de cercetare.

S12 – Experimentul: Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Vizualizarea unui material video – experiment.

S13 – Posibilitatea prezentării progresului privind rapoartele de cercetare individuale

S14 – Prezentarea rezultatelor cercetării în fața colegilor.

Bibliografie obligatorie: Rotariu, Traian şi Iluţ, Petru. 2006. Ancheta sociologică şi sondajul de opinie. Iaşi: Polirom.


Babbie, Earl. 2010. Practica cercetării sociale. Iaşi: Polirom.


Bibliografie opţională: Chelcea, Septimiu. 2001. Metodologia cercetării sociologice. Bucureşti: Editura Economică.


Chelcea, Septimiu. 2004. Iniţiere în cercetarea sociologică. Bucureşti: Comunicare.ro.


De Singly, Francois. 1998. Chestionarul. În de Singly, Francois; Blanchet, Alain;


Gotman, Anne şi Kaufmann, Jean-Claude. 1998. Ancheta şi metodele ei. Iaşi: Polirom. pp. 17-107.


Mărginean, Ioan. 1999. Proiectarea cercetării sociologice. Iaşi: Polirom.


Moscovici, Serge şi Buschini, Fabrice. 2007. Metodologia ştiinţelor socioumane. Iaşi: Polirom.


Rotariu, Traian. 1991. Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică. Cluj-Napoca: UBB.


Bibliografie suplimentară Engleză: Babbie, Earl. 2004. The Practice of Social Research. 10th ed. Wadsworth.


Bryman, Alan. Social Research Methods. 2nd ed. Oxford.


Alston, Margaret şi Bowles, Wend. 2003. Research for Social Workers. 2nd ed. Allen & Unwin.

Curs

  • test grilă 50%


Seminar/laborator

  • Discuții 10%
  • Proiect 40%

Obiectivul general al disciplinei: Cunoaşterea și utilizarea practică a principalelor metode și tehnici de cercetare socială. 


Obiectivele specifice: Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre metodele de cercetare a socialului. Identificarea şi descrierea principalelor elemente ale unui proces de cercetare în ştiinţele sociale. Capacitatea de a oferi exemple practice ale fiecărei metode şi tehnici de cercetare. Capacitatea de a aplica practic cunoştinţele teoretice relativ la metode, tehnici și instrumente de cercetare.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială