Facultate
Caută
Close this search box.

Metode și tehnici de cercetare socială

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: ALR 2105

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: română

Tip: semestrul 1, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială

Curs:

1.      Introducere

·        tematică și obiective resurse și bibliografie evaluare

2.      Ce este cercetarea și de ce avem nevoie de ea

 

·        de ce să învățăm despre cercetarea socială specificul cercetării sociale în raport cu alte tipuri de cunoaștere

·        alternativele cercetării științifice

·        rădăcinile filosofice ale cercetării sociale (ontologii, epistemologii)

·        componentele majore ale științelor sociale (teorii, metodologie, tehnică etc.) dialectici ale cercetării sociale

·        etica cercetării

·        politica cercetării sociale

3.      Planificarea și procesul cercetării sociale

·        procesul cercetării sociale

·        research design/designul de cercetare corelații și cauzalitate (aprofundare) unități de analiză

·        metodele de cercetare

·        colectare și analize de date + raportul de cercetare (pe scurt)

·        propunerea de proiect

4.      Conceptualizare, operaționalizare, măsurare

·        analiza teoretică a conceptelor

·        dimensiuni, indicatori și indici ai conceptelor validitatea și fidelitatea indicatorilor evaluare vs. măsurare

·        scale de evaluare

5.      Indici, scale, tipologii

·        definire

·        exemple

·        mod de contrucție

6.      Ancheta sociologică

·        specificul metodei

·        sondajul de opinie

·        tehnici de anchetă (față în față, telefon, poștă, internet)

·        avantaje și dezavantaje

·        critici aduse metodei anchetei

7.      Construcția chestionarului

·        logica chestionarului

·        tipuri de întrebări (în funcție de conținut, în funcție de modalitatea de înregistrare a răspunsurilor)

·        formularea întrebărilor

·        numărul și ordinea întrebărilor

8.      Logica eșantionării

·        populația de referință definirea eșantionării reprezentativitate

·        cadrul de eșantionare tipuri de eșantioane neprobabiliste)

·        (probabiliste vs. aspecte practice ale eșantionării

9.      Acuratețea datelor: erori și surse de erori în anchete și sondaje

·        erori legate de eșantionare

·        problema non-răspunsului

·        erori legate de construcția chestionarului

·        erori datorate operatorilor

·        erori datorate respondenților și contextului social erori legate de prelucrarea datelor

10.  Observația

·        cum să începi și apoi să derulezi o cercetare bazată pe observație

·        munca de teren

·        notele de teren

·        protocolul de observație

·        tipuri de observații

·        exemple de cercetări observaționale și instrumente

11.  Analiza de conținut

·        definire și obiective

·        unitatea de analiză

·        grila de analiză

·        codarea documentelor sociale eșantionarea

·        avantaje și dezavantaje

12.  Experimentul

·        definire și obiective logica experimentului tipuri de experimente

·        selectarea respondenților avantaje și dezavantaje

13.  Analiza secundară a datelor și statisticilor oficiale

·        definire și obiective avantaje și dezavantaje

14.  Raportul de cercetare structură

·        reguli de editare și tehnoredactare modalități de prezentare a datelor prezentarea și discutarea unor rapoarte de cercetare publice

·        surse de informare și date (Internet, baze electronice cu reviste, cercetări naționale și comparative, etc.)


Seminar:

S1 – Seminar introductiv

S2 – Cercetarea socială



S3 – Formularea întrebărilor de cercetare


S4 - Conceptualizare, operaționalizare, măsurare


S5 – Cum alegem metodele de cercetare

S6 – Ancheta sociologică

S7 – Chestionarul

S8 – Interviul

S9 – Colectarea datelor secundare

S10 –Observația

S11 – Netnografia (cercetarea digitală)

S12 – Discuții despre proiecte

S13-S14 – Susținere proiecte

Obligatorie (suport de curs):

·        Suport Curs, MTCS_2023-2024

·        Babbie, Earl. 2010. The Practice of Social Research. 12th ed. Wadsworth

·        Babbie, Earl. 2010. Practica cercetării sociale


. Iaşi: Polirom.

·        Bryman, Alan. 2012.

Social Research Methods

. 4th ed. Oxford University Press

·        Neuman, W. Lawrence. 2014. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 7th ed. Pearson

·        https://socialworlds.sgh.waw.pl/ro/module

Suplimentară:

·        Willis, Jerry W. 2007. Foundations of Qualittive Research. Interpretative and Critical Approaches. Sage Publications.

·        Rotariu, Traian şi Iluţ, Petru. 2006. Ancheta sociologică și sondajul de opinie. Iaşi: Polirom.

·        Alston, Margaret şi Bowles, Wend. 2003. Research for Social Workers. 2nd ed. Allen & Unwin.

·        Chelcea, Septimiu. 2001. Metodologia cercetării sociologice. București: Editura Economică. Chelcea, Septimiu. 2004. Inițiere în cercetarea sociologică. București: Comunicare.ro.

·        De Singly, Francois. 1998. Chestionarul. În de Singly, Francois; Blanchet, Alain; Gotman, Anne şi Kaufmann, Jean-Claude. 1998. Ancheta și metodele ei. Iași: Polirom. pp. 17-107.

·        Mărginean, Ioan. 1999. Proiectarea cercetării sociologice. Iaşi: Polirom.

Moscovici, Serge și Buschini, Fabrice. 2007. Metodologia ştiinţelor socioumane. Iași: Polirom.


Obligatorie (suport de curs):

Suport Seminar, MTCS_2023-2024

Suport Curs, MTCS_2023-2024

https://socialworlds.sgh.waw.pl/ro/module

 

Suplimentară:

Babbie, Earl. 2010. Practica cercetării sociale


. Iaşi: Polirom.

Alte surse ce se vor preciza pe parcursul seminarelor

Curs:

50% - examen, test grilă din tematica predată la curs și seminar (examen în sesiune)


Seminar:

50% -

Obiectivul general al disciplinei: Comprehensiunea celor mai importante metode de cercetare socială; înțelegerea conceptului de cercetare în științele sociale (specific, semnificații și roluri); dezvoltarea capacității de a utiliza practic principalele metode de cercetare socială.


Obiectivele specifice:

- achiziționarea cunoștințelor teoretice și practice referitoare la metodele de cercetare calitativă și cantitativă a realității sociale

- dezvoltarea capacității de a identifica și descrie principalele elemente ale unui proces de cercetare în științele sociale, de la planificare până la raportul de cercetare - dezvoltarea abilității de a descrie și explica principalele metode și tehnici de cercetare calitativă și cantitativă folosite în cercetarea socială

- achiziționarea unor cunoștințe teoretice de bază referitoare la cercetarea digitală și capacitatea de a le translata în practică

- cultivarea capacității de a aplica practic cunoștințele teoretice referitoare la metode și tehnici de cercetare, de a da exemple de aplicabilitate pentru fiecare metodă

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială