Facultate
Caută
Close this search box.

Devianţă şi control social

Informații utile

Număr de credite: 4

Cod: ALR2303 

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: română

Tip: semestrul 3, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială

Curs:

Nașterea sociologiei devianței- contribuția lui E.Durkheim- teoria anomiei

Teoria presiunii sociale (R.Merton);  

Școala sociologică de la Chicago - Teoria dezorganizării sociale

Teoria asocierii diferențiale (E. Sutherland)  

Teorii ale controlului : teoria înfrânării, teoria controlului social (T.Hirschi)

Teorii ale controlului: teoria generală a infracționalității ; Teoria feresterelor sparte, Teoria lui Sampson și Laub

Teorii subculturale ale devianței- Teoria reacției la frustrare ( A. Cohen)

Teoria oportunităților diferențiale  

Teorii ale conflictului

Teoria neutralizării (D. Matza)

Teoria etichetării

Realismul de stânga

Aplicații ale teoriilor și analize de caz

 

 

Seminar

Conceptul de anomie în explicarea devianței (concepția lui E Durkheim si R Merton)

Teoria asocierii diferențiale. Relevanța teoriei în practica asistentei sociale

Școala sociologica de la Chicago:

Teoria dezorganizării sociale

Teorii ale controlului în explicarea devianței (teoria înfrânării, teoria controlului social).

Relevanța teoriilor în practica asistentei sociale

Teorii ale controlului în explicarea devianței (teoria ferestrelor sparte, teoria generală a infracționalității )

Teorii ale controlului în explicarea devianței: teoria lui Sampson și Laub. Relevanța teoriei în practica asistentei sociale

Teorii subculturale ale devianței (I)- teoria reacției la frustrare, teoria oportunităților diferențiale

Teorii subculturale ale devianței (II)- teoria oportunităților diferențiale.

Relevanța teoriei în practica asistentei sociale

Teoriile conflictualiste;

Realismul de stânga.

Teoria neutralizării.

Relevanța teoriei în practica asistentei sociale

Teoria etichetării

Implicatii ale aplicării teoriei in parctica asistarii sociale a persoanelor cu comportamnet infracțional

Închisoare-instituție totală;

Ce înseamnă privarea de libertate? Ce efecte dezvoltă ?

Analiza cap. relevant din lucrarea Aziluri de E.Goffman.

Închisoarea -instituție completă și austeră

Ce înseamnă privarea de libertate? Ce efecte dezvoltă ?

Analiza cap. relevante din lucrarea A supraveghea si a pedepsi de M Foucault

 

Bibliografie curs

Cusson ,M., (1995):Devianţa, în R. Boudon, Tratat de sociologie, Ed. Humanitas

Durkheim,E., (2002): Regulile metodei sociologice, Iasi, Polirom

Durkheim, E., ( 1993): Despre sinucidere, Iaşi, Institutul European

Foucault, M., (1997): A supraveghea şi a pedepsi, Bucureşti , Ed. Humanitas, cap.Instituţii complete şi austere

Goffman, E., (2004): Aziluri, Iaşi, ed. Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale(p.13-104)

Ogien, A., (2002): Sociologia devianţei , Iaşi, Polirom          

Poledna, S., (2000): Actori sociali in situatii si interactiuni violente, Cluj, Presa Universitara Clujeana, cap.4

Rădulescu, M., S., (1999): Devianţă, criminalitate şi patologie socială, Bucureşti, Ed. Lumina Lex

Rădulescu,M.S.,(1994) : Homo Sociologicus, Bucureşti, Casa de Editură şi Presă ”Şansa”

Rădulescu, M.,S., Banciu, D., (1996): Sociologia crimei şi criminalităţii, Bucureşti, Casa de Editură şi Presă ” Şansa”


Bibliografie opţională

Buzducea, D.,(coord.)(2010): Asistenta sociala a grupurilor de risc, Iasi, Polirom, cap 15, 16

Durnescu , I., (2009): Asistenta sociala in penitenciar, Iasi, Polirom, cap. 7,8,9,12

Sandu, M. (2017) : Reacția socială impotriva criminalității .Supravegherea si asistența postpenală. Bucuresti Editura ProUniversitaria (cap II si VI)

Țica ., G. (2016): Recidivism și excluziune socială. Oradea, Editura Universitatii din Oradea.(cap 1 si 2)


Curs:

60% - examen scris in sesiune


Seminar:

10% - prezența

30% - activitatea la seminar (2 teme + ppt + lucrare de semestru finalizată și predată la timp)

Obiectivul general al disciplinei: Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru aplicarea conceptelor şi elaborarilor explicative proprii sociologiei devianţei şi controlului social, în practica asistenţei sociale, mai ales din spațiul justiției, dar nu numai.


Obiectivele specifice: Să utilizeze corect conceptele care identifică și descriu fenomene sociale deviante ;

Să cunoască teoriile de bază, clasice cât şi cele mai noi, din sociologia devianţei;



Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială