Număr de credite: 4
Cod: ALR 2407
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 4, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs
1. Curs introductiv. Prezentarea tematicii, organizare, evaluare, promovare. Clarificarea situațiilor speciale
2. Sănătate și boală mentală
3. Protecția persoanelor cu tulburări mentale. Legislația națională și internațională
4. Tulburările de anxietate (I): TAG și TP
5. Tulburări de anxietate (II): tulburări fobice, TOC
6. Tulburări din spectrul afectiv: depresia, tulburarea bipolară
7. Tulburări psihotice: schizofrenia
8. Tulburările de personalitate
9. Conduita suicidară. Intervenția în criză pentru persoanele cu risc suicidar
10. Tulburări psihice în copilărie și adolescență
11. Tulburările de stres
12. Intervenții psihosociale în cazul persoanelor cu probleme de sănătate mentală. Rolul echipei multidisciplinare
13. Studii de caz
14. Recapitulare (sinteze, clarificări)
Seminar / laborator
S1 – Seminar introductiv – forme de organizare, evaluare, condiții de promovare
S2 – Modele explicative ale bolii mentale
S3 – Promovarea sănătății mentale
S4 – Intervenții psiho-sociale pentru client și familia acestuia
S5 – Studii de caz
S6 – Verificare pe parcurs
S7 – Seminar final, clarificare punctaje
Obligatorie (suport de curs):
*** Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități ratificată prin legea 221/2010
*** Legea sănătăţii mintale şi a protecţiei persoanelor cu tulburări psihice nr. 487/2002 republicată
American Psychiatric Association (2016). Manual de diagnostic şi clasificare statistică a tulburărilor mentale. DSM V. Bucureşti: Calisto
Buttler, A. & Pritchard, C (1993). Asistența Socială și bolile mintale. UNICEF, București: Edit. Alternative.
Compton, R.B.& Galaway, B. (1989). Social work processes. Wadsworth Publishing Company, Belmont, California
Enăchescu, C. (2005). Tratat de psihopatologie. București: Editura Tehnică
Francis, A. P. (2014). Social work in mental health: contexts and theories for practice. Sage Publications
Gould, N. (2010). Mental health social work in context. New York: Routlege
Hepworth, D.H; Rooney, R.H; Rooney, G.D; Strom-Gottfried, K (2015). Direct Social Work Practice. Theory and Skills. Brooks/ Cole, Cengage Learning
Jeican, R. (2015). Psihiatrie pentru medicii de familie, psihologi, psihoterapeuți, asistenți sociali, studenți. Cluj-Napoca: Editura Ecou Transilvan
Jurca, E. (2018). Psihopatologie și psihoterapie. Timișoara: Editura Universității de Vest
Pritchard, C. (2006). Mental health social work. Evidence-based practice. Routledge, Taylor & Francis Group
Tudose F. (2007). Psihopatologie si orientari terapeutice in psihiatrie. Bucuresti: Editura Fundației România de mâine.
Tudose F. & Tudose, C. (2004). Abordarea pacientului in psihiatrie. Ghid de lucrari practice, ed. a II a revăzută și adăugită. Bucuresti: Editura Infomedica
Suplimentară:
Antal, I. (2010). Aspecte privind excluderea socială și ocupatională a persoanelor cu probleme cronice de sănătate mintală. Revista de Asistență Socială, 2, 87-98
Balaj, M. (2008). Impactul bolii psihice asupra functionarii familiei. În N. Neamțu (coord.) Practica asistenței sociale centrată pe individ și familie. Studii de caz (p.143-160). Cluj-Napoca: Ed. Napoca Star.
Cosman, D. (2006). Compediu de Suicidologie. Cluj-Napoca: Editura Casa Cărții de Știință
Dafinoiu, I. & Vargha, J.L. (2005). Tehnici cognitiv-comportamentale. În Psihoterapii scurte (p.13-83). Iași: Polirom
Dafinoiu, I. & Vargha, J.L. (2005). Terapia centrată pe obiective și soluții. În Psihoterapii scurte (p.114-153). Iași: Polirom
Dumitrascu, D.H. (2010). Consilierea comportamentelor umane suicidare. Revista de Asistență Socială, 2, 197-210
Friedman J.R. (2010). „Cazul social” – boala, psihiatrie si dezinstitutionalizare in Romania postsocialistă. Revista de Asistență Socială, 2, 99-118
Rovinelli H., Gitterman N. & A. (2011). Mental Health and Social Problems. A Social Work Perspective. Routledge, Taylor & Francis Group
Curs:
- Examen scris
Seminar:
- 10% participare activă la discuții - 40% test grilă
Obiectivul general al disciplinei: Dobândirea unor noțiuni introductive cu privire la sănătatea mentală și la practica asistenței sociale cu persoanele cu tulburări mentale și pentru familiile acestora.
Obiectivele specifice
Cognitive:
- să cunoască principalele teorii explicative cu privire la sănătatea mentală și psihopatologie prin cunoașterea și înțelegerea rolului pe care factorii biologici, psihologici și sociali îl au în geneza și recuperarea persoanei;
- să recunoască și să diferențieze tulburările psihice pe baza simptomatologiei acestora;
- să cunoască rolul pe care asistenții sociali îl au în cadrul echipelor de lucru interdisciplinare.
Instrumental aplicative și/sau atitudinale:
- să utilizeze corect conceptele din sfera sănătății mentale;
să dovedească capacitatea de a planifica o intervenţie în vederea îmbunătăţirii situaţiei unei persoane cu tulburare mentală/familia acestuia.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74