Facultate
Caută
Close this search box.

Psihologie socială

Informații utile

Număr de credite: 5

Cod: ALR2404

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 3, licență, Antropologie, Sociologie, Resurse umane

Erasmus: profesorul oferă tutorat pentru studenți Erasmus

Curs:

1 Psihologia socială (PS) - perspective, teme de cercetare.

Interdisciplinaritatea domeniului; PS sociologică, PS psihologică (experimentală); teme de cercetare

2 Dezvoltarea individului și socializare

socializare primară, socializare secundară, resocializarea/alternarea, teoria atașamentului


PROCESE INTRAPERSONALE

3 Sinele - definire, teorii

Teoriile lui James, Mead și Goffman; sine individual - sine relațional; construcția socială a sinelui; sine - identitate

4  Înțelegerea lumii sociale: limbaj, cogniție sociala și teoriile atribuirii

Limbaj, cunoaștere în viața cotidiană și construcție a realității; teoriile atribuirii: cauzalitatea fenomenologică, inferența corespondenței, covarianța; erori de atribuire, cogniție socială (ścheme mentale, categorii, prototipuri, stereotipuri)

5  Valori, atitudini și comportamente

Definire; construcția socială a sistemului axiologic al individului; relația atitudine-comportament;

6 Instinct, emoții și sentimente

Tipuri de emoții, teorii psihologice și sociologice ale emoțiilor; inteligență emoțională (socială); emoții primare - emoții sociale (vină, rușine, empatie, simpatie), controlul social al emoțiilor; 


PROCESE INTERPERSONALE

7 Atracție, dragoste, relaționare, încredere (experimentul lui Stanley Schachter privind corelația dintre anxietate și nevoia de afiliere; efectul proximității - Leon Festinger și colegii; stereotipul atractivității fizice, instinct sexual)

8 ingurătate și izolare socială. Fericirea și starea de bine (well-being)

afiliere socială; beneficii și dezavantaje ale singurătății; mecanisme psihologice și sociologice ale izolării sociale; statistici; studii asupra fericirii


PROCESE INTRAGRUPALE

9 Conformitate și obediență. Eroismul cotidian

”Studiul comportamental al obedienței” al lui Stanley Milgram; efectul spectatorului (apatia spectatorului) - cazul Kitty Genovese, experimentele lui Latané and Darley privind difuziunea responsabilității; experimentul lui Zimbardo (Stanford Prison Experiment); Zimbardo - eroismul cotidian, proiectul de imaginație eroică (HIP)

10 Devianță și agresivitate

 Devianță la nivel individual și de grup; norme și sancțiuni; teorii psihologice și sociologice ale devianței și delictului; teoria învățării sociale - experimentul lui Bandura ”Păpușa Bobo”; teorii ale agresivității (instinctivism, behaviorism, psihanaliză); tipuri de agresivitate (benignă și malignă);


PROCESE INTERGRUPALE

11 Diversitatea culturală (I)

Stereotipuri, prejudecăți, discriminare, teoria identității sociale, experiment Jane Elliot ”Blue Eyes-Brown Eyes”;

12 Diversitatea culturală (II)

Cultură organizațională, managementul diversității culturale în organizații;

INDIVID ȘI GRUP ÎN ORGANIZAȚII

13 Mobbing-ul sau psihoteroarea la locul de muncă. Epuizarea 1. profesională (burnout), dependența față de muncă (workaholism) și procrastinarea - probleme individuale sau psihosociale? (I)

Mobbing - definire, cauze, dinamică, forme, măsuri de de prevenire și combatere; cercetări în România.

Burnout - Perspective, factori determinanți, mecanisme, modele explicative, controverse;

Workaholism - valorizarea socială a muncii; muncă și identitate; specific și tiplogii

Procrastinare - PAWS (Procrastination at Work Scale), legătură procrastinare - caracteristici loc de muncă; forme ale procrastinării la locul de muncă (soldiering, cyberslacking), procrastinare - performanță

14. Mobbing-ul sau psihoteroarea la locul de muncă. Epuizarea profesională (burnout) și dependența față de muncă (workaholism), procrastinarea - probleme individuale sau psihosociale? (II)

Mobbing - definire, cauze, dinamică, forme, măsuri de de prevenire și combatere; cercetări în România.

Burnout - Perspective, factori determinanți, mecanisme, modele explicative, controverse; 

Workaholism - valorizarea socială a muncii; muncă și identitate; specific și tiplogii

Procrastinare - PAWS (Procrastination at Work Scale), legătură procrastinare - caracteristici loc de muncă; forme ale procrastinării la locul de muncă (soldiering, cyberslacking), procrastinare - performanță

Bibliografie

Obligatorie (suport de curs):

Berger, P. L., Luckmann, Th. (2008), Construirea socială a realității, Ed. Art, București,

Chelcea, S. (coord.) (2010). Psihosociologie. Teorii, cercetări, aplicaţii. Iaşi: Ed. Polirom


Suplimentară:

Texte în limba română

Iluţ, P. (2004). Valori, atitudini şi comportamente sociale. Teme actuale de psihosociologie. Iaşi: Ed. Polirom

Ilut, P. (2009). Psihologie sociala si sociopsihologie. Iasi: Ed. Polirom.

Jderu, G. (2012). Introducere in sociologia emotiilor. Iasi: Ed. Polirom.

Neculau, A. (2007). Dinamica grupului şi a echipei. Iaşi: Ed. Polirom

Zlate, Mielu (2007), Tratat de psihologie organizațional-managerială, Ed. Polirom

 

Texte în limba engleză

Brown, R. și Gaertner S. (2003), Blackwell Handbook of Social Psychology: Intergroup Processes, Blackwell Publishing

Delamater, J. (2006) Handbook of Social Psychology. New York: Springer

Giddens, A., Duneier, M., Appelbaum, R. (2005). Introduction to Sociology. New York: W.W. Norton&Company

McDougall W. (2001). An Introduction to Social Psychology, Fourteenth Edition, Batoche Books, Kitchener, 2001

Schneider F.-W., Gruman, J.-A. (eds.) (2012), Coutts, L.-M., Applied Social Psychology. Understanding and Addressing Practical Problems, second edition, Sage Publications, Inc.

Stainton, Rogers, W. (2003), Social Psychology. Experimental and Critical Approaches,Open University Press, Philadelphia


Curs:

60% Examen tip grilă


Seminar:

20% Prezentare proiect individual

20% Teme/exerciții/sarcini rezolvate în sală/în mediul de lucru online (platforma de lucru), pe baza textelor recomandate spre parcurgere pentru fiecare seminar și a temelor de discuție/sarcinilor propuse de coordonatorul de seminar. Se punctează doar acele intervenții care se produc în cadrul seminariilor, nu se acceptă rezolvarea ulterioară a sarcinilor de seminar. Intervențiile sunt monitorizate prin răspunsurile date de studenți oral și/sau în scris, în funcție de situația specifică de lucru seminarului respectiv.


Obiectivul general al disciplinei:

*acumularea de cunoștințe și înțelegerea mecanismelor psihologice și sociale implicate în funcționarea individului și a societății, precum și a interacțiunii dintre acestea, în vederea dezvoltării unei mai bune cunoașteri personale și a lumii în care trăiesc, precum și a înțelegerii rolului activ pe care îl au, ca indivizi, în construcția realității sociale; 


Obiectivele specifice:

*acumularea de cunoștințe și înțelegerea mecanismelor psihologice și sociale implicate în funcționarea individului și a societății, precum și a interacțiunii dintre acestea, în vederea dezvoltării unei mai bune cunoașteri personale și a lumii în care trăiesc, precum și a înțelegerii rolului activ pe care îl au, ca indivizi, în construcția realității sociale; 

*dezvoltarea capacității studenților de a opera cu noțiunile, conceptele, teoriile si metodele specifice domeniului;

*dezvoltarea capacității studenților de a operaționaliza cunoștințele teoretice dobândite prin realizarea unor (micro) cercetări primare vizând subiecte circumscrise tematicii cursului;

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială