Facultate
Caută
Close this search box.

Istoria familiei şi a copilăriei

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AMR4013

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: română

Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor

Tematica:

Definirea conceptelor de familie si copilarie; teorii istorice asupra familiei și copilăriei; evolutia grupului domestic din preistorie până în societatea postmodernă (locul copiilor in familie, relatiile parinti-copii-comunitate); caracteristicile familiei premoderne – copilăria premodernă; familia și copilaria modernă (sec. XIX-XX); noile forme ”familiale” și copilaria contemporana; periodizarea istoriei copilăriei – Philippe Aries si nasterea domeniului, directia ”evolutionista”, noua istorie a copilariei; copilăria în societățile vestice și non-vestice; Viața de zi cu zi a copiilor în familii; globalizarea si efectele schimbărilor socio-economice asupra copiilor.


Săptămâna 1 - Introducere în tematica istoriei familiei și copilăriei. Prezentare a domeniilor, discutie asupra bibliografiei si metodelor de lucru, familiarizarea cu cerintele cursului si seminarului;

Săptămâna 2 - Teorii asupra familiei și copilăriei;

Săptămâna 3 - Grupul domestic, statutul femeii, locul copilului in codurile de legi și Vechiul Testament;

Săptămâna 4 – Familia și copilul în Roma și Grecia Antică. Avansul creștinismului; Săptămâna 5 - Evul mediu, Reforma, Contrareforma – căsătoria, familia, relațiile în cadrul grupului, locul copiilor, copilăria;

Săptămâna 6 –Familia și copilăria în societatea premodernă

Săptămâna 7 – Prima Tranziție Demografică, efectele sale asupra familiei

Săptămânile - 8 9 Familia și copilăria în era industrializării și urbanizării; Societăți vestice și non vestice

Săptămânile 10 11; Familia, copiii, copilăria și prefacerile din secolul XX

Săptămânile 12 13 Familia și copilăria în era globalizării – noile forme ”familiale” și provocările postmoderne. Fețele copilăriei

Săptămâna 14 – Curs de sintetizare, clarificare

Obligatorie:

Ariès, Philippe, L’enfant et la vie familiale sous l’Anciene Régime, Paris, Édition du Seuil, 1960 DeMause, Lloyd, The History of Childhood, New-York, Psihohistory Press, 1974

Encyclopedia of Children and Childhood. In History and Society, (ed. Paula S. Fass), New- York, London, Thompson-Gale, 2004.

Fass, Paula S., Children of a New World. Society, Culture, and Globalization, New York, New York University Press, 2007

Flandrin, Jean-Louis, Familles. Parenté, maison, sexualité dans l’ancienne société, Hachette, 1976.

Gotlieb, Beatrice, The Family in the Western World. From the Black Death to the Industrial Age, Oxford University Press, 1993.

Shorter, Edward, The Making of the Modern Family, London, Collins, 1976

Stearns, Peter, Gender in World History, Routledge, 2000, 2006.

Therborn, Goran, Between sex and power. Family in the world, 1900-2000, London-New-York, 2004.


Optională:

Lawrence Stone, The Family, Sex and Marriage in England, 1500-1800, Harper, Torchbooks, 1979.

Majuru, Adrian, Copilăria la români. Schiţe şi tablouri cu prunci, şcolari şi adolescenţi,

Bucureşti, Editura Compania, 2006

Curs: 50% examen oral


Seminar: 50% Lucraree de cercetare vizând istoria propriei familii pe minimum trei genrații – expusă în cadrul orelor de seminar

Obiectivul general al disciplinei: Formarea bazei teoretice in istoria familiei si copilariei. Clarificarea conceptelor de evoluție si modernizare in privinta familiei. Intelegerea teoriilor cu care se opereaza in istoria copilariei.

 

Obiective specifice

·        Definirea grupului familial și a principalelor organizări ale acestuia în evoluția istorică

·        Clarificarea teoriilor cu privire la familie si copilarie, cunoasterea principalelor directii de cercetare si a teoreticienilor care au influentat dezvoltarea domeniilor istoria familiei si istoria copilariei

·        Înțelegerea mecanismelor prin care societatea a influențat grupul domestic

·        Formarea deprindelor de lucru cu sursa istorică – descoperire, interpretare, analiză

·        Conștientizarea diferențelor existente în diverse societăți în privința familiei în diferite etape de evoluție pentru înțelegerea diversității conceptuale cu care operează istoria copilăriei.

·        Utilizarea cunoștințelor de bază din istoria familiei și copilăriei pentru o mai bună înțelegere a contextelor familialiale prezente.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

four children standing on dirt during daytime
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială