InfoTitularTematicaBibliografieEvaluareObiective
Număr de credite: 6
Cod: AMR9011
Predare: lucrare practică 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Sorina Poledna
conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai
conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai
Practică
- Legislaţia şi sistemul de probaţiune din România. Roluri profesionale ale consilierului de probaţiune;
- Activităţile şi metodologia serviciilor de probaţiune: Activitatea de probaţiune la instanţă ( în faza de urmărire penală, în faza de judecată, de executare a pedepsei). Referatul de evaluare
- Activitatea de supraveghere – cine se află în supraveghere, proceduri şi documente specifice;
- Etapele procesului de supraveghere;
- Evaluarea în vederea realizării planului de supraveghere;
- Evaluarea riscului de recidivă;
- Activitatea de asistenţă şi consiliere; categorii de persoane asistate; rolul asistării şi consilierii; Raportul control vs asistare, ambivalenţa de rol a consilierului de probaţiune
- Evaluarea, procedurile şi documentele specifice activităţii de asistenţă şi consiliere;
- Activitatea din penitenciar a consilierilor de probaţiune;
- Asistarea victimelor anumitor infracţiuni comise cu violenţă ( L. 211/2004);
- Modificari aduse de noul Cod penal în ce priveşte metodologia activităţii serviciilor de probaţiune;
- Aplicaţii pe studii de caz.
- Observarea activității consilierilor de probațiune pe teren
- Observarea activității de teren a consilierilor de probațiune
- Legislatia , misiunea unităților penitenciare din România. Legea 286/2009. L.253/2013, L 254/2013
- Strategia națională de reintegrare socială a persoanelor private de libertate 2020-2024
- Rolul specialistilor ( asistenti sociali, psihologi, educatori, preoți) în munca cu persoanele private de libertate
- Legislatia care stă la baza activității ONG ( Lumea ca Lumea si Preventis), misiunea lor
- Rolul specialiștilor în munca cu beneficiari
- Dumitraşcu, L., Schiaucu, V., ( 2008). Supravegherea in comunitate. în Schiaucu V., Canton, R.,. Manual de probatiune(pg.156-191). Bucuresti, Euro Standard, p. 156-191
- Durnescu, I. (2001). Activitatea consilierului de reintegrare socială şi supraveghere la instanţă. În I. Durnescu (edt.), Manualul consilierului de reintegrare socială si supraveghere (pg. 346-357). Craiova: Themis.
- Durnescu, I., (coord.) (2011). Probaţiunea. Teorii, legislaţie şi practică, POLIROM cap.12 , p.271- 274
- Foucault, M., 1997, A supraveghea şi a pedepsi, (pg. 165-198;343-375) Editura Humanitas, Bucureşti
- Ghedeon, R., Groza, D.,(2008). Asistarea persoanelor condamnate, în V. Schiaucu , & R. Canton, Manual de probaţiune (pg. 192-217). Bucureşti: Euro Standard.
- Goffman , E., (2004). Aziluri, Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale (p.13-104)
- Păsărică, R., & Mitricuna, B. (2008). Colectare de date şi diagnoză. În V. Schiaucu , & R. Canton, Manual de probaţiune (pg. 316-328). Bucureşti: Euro Standard.
- McNeill, Beyens, K., (2013) (eds). Of ender Supervision in Europe, London:PalgraveMacmillan
- Poledna., S., (2001). Probaţiunea în România. Politici, legislaţie, proceduri, Editura Presa Univer
Poledna, S., (coord.), (2002). Modalităţi de intervenţie psihosocială în activitatea de probaţiune, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca. - Poledna, S. (2008). Valori, principii şi competenţe profesionale în probaţiune. În V. Schiaucu, & R. Canton, Manual de probaţiune (pg. 26-41). Bucureşti: Editura Euro Standard.
- Rokkan,T. Phillips,J. Poledna, S.Lulei,M. Kensey,A. 2015. How was your day? Exploring a day in the life of probation workers across Europe using practice diaries, in European Journal of
Probation, december , 7: 201-217. - Schiaucu V., Canton R. (coord.) (2008). Manual de probaţiune, Editura Euro Standard
- Szabo A., (2009). Perspective ale dezvoltării instituţiei probaţiunii în România, Editura Universităţii din Bucureşti
Legislaţie
- Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de reintegrare socială a infractorilor şi de supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate
- Legea 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor ;
- Legea 123/2006 privind statutul personalului din serviciile de probaţiune
- Legea 286/2009 – Noul Cod Penal
- Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal
- Legea 252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune
- Hotărârea Guvernului nr.1079/2013 pentru aprobarea regulamentului de aplicare a dispoziţiilor Legii252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune.
Practică – 60%
- Metode de evaluare: colocviu
- Criterii de evaluare:participarea activă la orele de practică desfășurate în serviciile de probaţiune
Supervizare – 40%
- Metode de evaluare: participare la întâlnirile de supervizare a practicii
- Criterii de evaluare: reflectarea critică asupra experienței de învățare prin practică. Realizarea/predarea, raportului de practică
Standard minim de performanţă
- Participarea la 90 % din activitățile de practică si o prezență de 80% la activitățile de supervizare
Obiective generale
- Înțelegerea specificului locului de practică ( institutiei probatiunii, unității penitenciare,ong), inclusiv cadrul legal și fundamentul legislativ);
- Identificarea și observarea competențelor specifice necesare pentru desfășurarea fiecărei activități, în acord cu specificul locului de practică;
- Formarea principalelor deprinderi practice pliate pe principalele activtăți de la locul de practică.
- Clarifiacarea valorilor relevante, operaționalizate în practica cu beneficiarii/clientii/persoanele sancționate penal.
Obiective specifice
- Înțelegerea conținutului propriu fiecărei activități de la locul de practică; functiile și rolul acestor activități în acord cu misiunea locului de practică și natura nevoilor și problemelor
beneficiarilor/clienților/persoanelor sancționate penal; - Înțelegerea aspectelor de deontologie profesională specifice muncii specialiștilor de la locul de practică
.