Facultate
Caută
Close this search box.

Teorii şi metode în asistenţa socială (I)

Informații utile

Număr de credite: 5

Cod: ALR2203

Predare: curs 2h, laborator 2h

Limba de predare: română

Tip: semestrul 2, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială

Curs:

Săptămâna 1.

Procesualitatea muncii de asistenţă socială: Retrospectivă asupra particularităţii muncii de asistenţă socială. Fazele procesului asistenţial. Modelul rezolutiv (Comptom şi Gallaway). Fazele muncii de asistenţă socială după Hepworth şi Larsen.

Săptămâna 2.

Comunicarea empatică. Empatia ca mod de a fi şi ca deprindre. Utilitatea comunicării empatice în practica asistenţiei sociale. Nivele de empatie

Săptâmâna 3.

Bariere în comunicare. Bariere verbale. Bariere non-verbale. Efecte asupra muncii asistenţiale

Săptămâna 4.

Diagnosticul în asistenţă socială. Definiţie, caracteristici. Relaţia problemă-scop-sarcini

Săptămâna 5.

Contractul în asistenţă socială. Definiţie, praticularităţi ale contractului în asistenţa socială, fazele realizării contractului, clasificarea contractelor în asistenţa socială

Săptămâna 6.

Planificarea intervenţiei. Plan de intervenţie. Intervenţia directă vs intervenţia indirectă în asistenţa socială

Săptămâna 7.

Finalizarea procesului de asistare. Metoda centrării pe sarcină.

Săptămâna 8.

Metode, tehnici şi instrumente în asistenţa socială. Metoda Observaţiei: Abordări teoretice şi contextul pluridisciplinar al validării observaţiei ca metodă de culegere a datelor ; rolul observaţiei în munca de asistenţă socială.

Săptămâna 9.

Observaţia ştiinţifică: clasificari, tipuri de observaţie; deprinderi de observare în contextul practicii asistării sociale.

Săptămâna 10.

Metoda Interviului: intervievarea calitativă; Interviul în asistenţa socială, caracteristici specifice.

Săptămâna 11.

Tipuri de interviu folosite în asistenţa socială, luarea notiţelor, transcrierea interviurilor

Săptămâna 12.

Fazele procesului de intervievare: obiective şi deprinderi specifice fiecărei faze

Săptămâna 13.

Alte metode şi instrumente folosite în asistenţa socială:

Studiul de caz - metodă de culegere şi prezentare a datelor specifice asistenţei sociale; Studiul

documentelor; Ancheta socială.

Săptămâna 14.

Abordări teoretico- metodologice: centrarea pe soluţii, centrarea pe sarcină, abordarea rezolutivă, intervenţia în criză.

Recapitulare



Seminar:

S1 – Revizuirea cunoştinţelor asimilate în semestrul I. Organizarea activităţilor şi sarcinilor ce revin

studenţilor. Fazele procesul de asistenţă socială (exemplificare prin studii de caz).

S2 – Exersarea empatiei ca deprindere. Discrimarea conţinutului, sentimentelor, comportamentelor.

S3 – Exersarea barierelor de comunicare. Recunoaşterea barierelor. Exerciţii aplicative, jocuri de rol

S4 – Explorarea problemei în asistenţa socială. Identificarea problemelor, nevoilor, resurselor. Jocuri de

rol şi exemplificări prin intermediul unor studii de caz

S5 – Contractul în asistenţă socială. Definiţie, praticularităţi ale contractului în asistenţa socială, fazele

realizării contractului, clasificarea contractelor în asistenţa socială

S6 – Planificarea intervenţiei. Elaborarea unui plan de intervenţie

S7 – Întocmirea unei grile de observaţie. Exemplificări pe situaţii concrete. Jocuri de rol. Exemplificarea

şi exersarea cunoştinţelor şi a deprinderilor pentru realizarea observaţiei.

S8 – Verificare pe parcurs

S9 – Construirea unui ghid de interviu. Operationalizarea caracteristicilor interviului în asistenţă socială.

Exersarea şi exemplificarea cunoştinţelor şi deprinderilor pentru realizarea interviului iniţial

S10 – 11 Exemplificarea şi exersarea deprinderilor de intervievare. Ascultarea activă şi tehnica punerii de întrebări. Deprinderi de explorare în cadrul interviului: încurajarea, parafrazarea, sumarizarea,

concretizarea. Deprinderi de aprofundare: clarificarea, interpretarea, confruntarea, împărtăşirea reciprocă a informaţiilor, oferirea de sfat şi suport

S12 – Exemplificare şi exersarea cunoştinţelor şi a deprinderilor necesare pentru realizarea unor studii

de caz. Prezentarea unor modele de anchetă socială, utilizate în instituţii de asistenţă socială. Exersarea cunoştinţelor şi a abilităţilor necesare pentru realizarea unei anchete sociale.

S13 – 14. Analiza comparativă a metodelor de intervenţie: intervenţie directă vs intervenţie indirectă, intervenţie de scurtă durată vd intervenţie pe termen lung, prezentarea unor studii de caz care să reflecte principalele abordări teoretico-metodologice prezentate în cadrul cusrsurilor.

Recapitulare a cunoştinţinţelor şi deprinderilor dobândite pe parcursul semestrului.

Obligatorie

Compton, B., R., şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.) Cap.7

Egan (1994), The Skilled Helper, Pacific Grove, California, p: 106-120, 180-190

Hepworth, D.H, Larsen, J.A (1993), Direct Social Work Practice: Theory and Skills, Pacific Grove, C.A: Brooks/Cole

Ivey,A (1994): Intentional Interviewing and Counseling, Cole Publishing Company.cap.1

Miley, K.K., O. Melia, M., DuBois, B. (2006), Practica asistenţei sociale, Polirom, Iaşi, p.134-156 Parker, J., Bradley, G. (2003), Social Work Practice: Assessment, Planning, Intervention and Review, Learning Matters Ltd., Exeter, p: 90-95 (www.learningmatters.co.uk)

Rebeleanu, A., Roth, M., Golea, N., (2008) „Planificarea intervenţiei în procesul de asistenţă socială”, în Roth, M. (coord.) Caiet de practică pentru studenţi asistenţi sociali. Modele şi recomandări pentru proiecte de intervenţie, Prea Universitară Clujeană, p.23-38

Rebeleanu, A., (2008) „Centrarea pe sarcini”, în Roth, M. (coord.) Caiet de practică pentru studenţi asistenţi sociali. Modele şi recomandări pentru proiecte de intervenţie, Prea Universitară Clujeană, p.55-64

Rebeleanu A., 2016. “Plan de intervenţie în asistenţa socială”, in Enciclopedia asistentei sociale, Polirom, Editor: George Neamtu (coord), 2016, pp. 670-676

Rebeleanu Adina, Contract de schimbare, Enciclopedia asistentei sociale, Polirom, Bucuresti, Editor: George Neamtu (coord), 2016, P. 252-257

Roth, M. şi Rebeleanu, A 2007. Asistenţa socială. Cadru conceptual şi aplicaţii practice, Presa

Universitară Clujeană, Cluj Napoca (123-129).

Tutty, L.M., Rothery, M.A., Grinnell, Jr., R.M. (2005), Cercetarea calitativă în asistenţa socială. Faze, etape şi sarcini, Ed. Polirom, Iaşi


Opţională

Alexiu, T.M. (2011) „Teorii şi aplicaţii în asistenţa socială”, în Neamţu, G., Tratat de asistenţă socială,

Polirom, Iaşi, p:331-406

Brill, N. (1990). Working with People, Longman, Forth Edition

Compton, B.R., Gallaway B. (1989). Social Work Processes, Wadsworth Inc.

Cojocaru, Şt. (2006): Proiectul de intervenţie în Asistenţă Socială, Iaşi

Culley, S., (1991), Integrative counselling skills in action, Ed Sage Publications

Dafinoiu, I., Vargha, J.L. (2005), Psihoterapii scurte. Strategii, metode şi tehnici, Ed. Polirom, Iaşi, p:

114-153

Dey, I. (1995): Qualitative Data Analysis: A User – Friendly Guide for Social Scientists, London, Routledge

Hurubean, A. (2011), „Investigare şi intervenţie în asistenţa socială individuală” în Neamţu, G. (coord.),

Tratat de asistenţă socială, Ed. Polirom, p.503-

De Robertis, C., (1998), Methodologie de l’intervention en travail social, Editions Bayard, Paris De Robertis, C., (1998), Le contract en travail social, Editions Bayard, Paris

Denzin, N.K. (1970): The Research Act in Sociology , London, Butterworths Gomm.,R.,Hammersley,M.,Foster,P.,(edts): Case Study Method, London, SAGE Publications Hoffman, K.S.& Salle, A.S. (1994). Social Work Practice, Allyn & Bacon.

Lukas, S. (1993). Where to start and what to ask. New York. W. W. Norton & Company,p.32-55

Miley, Krogsrud M., OMelia, M., DuBois, B (2006), Practica asistenţei sociale, Ed. Polirom, p.191- 222

Muchielli, R., (1991), L entretien face a face dans la relation d aide, ESF, Paris

Nelson – Jones, R.(1993): Practical Counseling and Helping Skills, Cassel, London 3. ed. Payne, M.(2011) Teoria modernă a aistenţei sociale, Ed. Polirom, Iaşi,

Reid., W.J., (1986), Task-Centred in Social Work, în Turner, F. (edit.), Social Work Treatment, Free Press, p: 267-291

Roth, Maria (2003), Perspective teoretice şi practice ale asistenţei sociale, Presa Universitară Clujeană,

Cluj Napoca (141-249).

Obiective generale

  • Parcurgerea cursului urmareşte să îi ajute pe studenţi să înţeleagă şi să stabilească legătura între teoriile şi practica asistenţei sociale. Cursul este destinat înţelegerii de către studenţii anului I a fundamentelor teoretice şi practice ale asistării sociale la nivel microsocial. Conţinutul disciplinei abordează principalele aspecte teoretice care permit interpretarea şi explicarea realităţii sociale pe care o investighează şi asupra căreia intervine asistentul social. Totodată, cursul explică şi argumentează principalele modalităţi practice (metode, tehnici, instrumente) de acţiune în domeniul asistenţei sociale. Studenţii vor dobândi cunoştinţe generale care să le permită formarea deprinderilor de comunicare, familiarizarea cu metode, tehnici şi instrumente specifice practicii sociale.

 

Obiective specifice

Prin absolvirea disciplinei, studentul va fi capabil:

  • să înţeleagă procesualitatea muncii de asistare;
  • să conştientizeze diversitatea metodelor de culegere a informaţiilor în vederea evaluării cazurilor şi situaţiilor problematice
  • să înţeleagă rolul fiecărei metode şi tehnici în raport cu scopul şi obiectivelemuncii de asistare;
  • să se raporteze conştient şi responsabil la domeniul asistenţei sociale şi ceea ce această profesie incumbă
  • să conştientizeze deprinderilor de comunicare şi intervievare şi a modului corect de raportare la posibilele situaţii conflictuale;
  • să-şi înţeleagă şi rolurile profesionale în acord cu fazele şi obiectivele specifice practicii asistării sociale.


Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Fișă disciplină

Nu există fișă de discipline atașată.

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială