Număr de credite: 8
Cod: AMR1022
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 4, Masteratul european în drepturile copiilor
conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Socială şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai
Curs
- Prezentarea generala a tematicii cursului, a structurii și surselor de informare. Prezentarea standardelor de evaluare minime, medii si maximale.
Comunicarea de către studenți a nevoilor/ așteptărilor cu privire la curs. - Cantitativ și calitativ în științele sociale. Dileme și tensiuni
- Designul unei cercetări calitative (I): scopul, cadrul conceptual.
- Designul unei cercetări calitative (II): Formularea întrebărilor de cercetare și operaționalizarea lor
- Interviul. Implicații pentru interpretare cu ajutorul NVivo (Comaparea succesiva, codarea deschisa și axiala, eșantionarea teoretica, memos, diagrame).
- Focus-grupul. Implicații pentru interpretare cu ajutorul NVivo
- Observația. Tipuri de observație și integrarea lor în analiza cu ajutorul Nvivo.
- Metode participative de colectare a datelor calitative (Jurnalul, harta, fotografia, Participatory Rural Appraisal)
- Cercetarea-actiune
- Analiza documentelor cu ajutorul Nvivo.
- Validitatea si fidelitatea în cercetarea calitativa. Asigurarea fidelitatii cu ajutorul NVivo
- Elemene de etica in cercetare. Protectia datelor in Nvivo.
- Limite in utilizarea Nvivo pentru interpretarea datelor calitative.
- Sinteza cursului, clarificări.
Seminar
- Familiarizarea cu setările Nvivo: principalele caracteristici, structura și personalizarea paginii de lucru, funcțiile de bază în analiză.
- Crearea unui proiect în Nvivo. Importarea documentelor și a materialelor multimedia, crearea de materiale noi, setarea cazurilor și a atributelor. Exerciţii
- Clasificarea materialului în teme. Tehnici de codare. Exerciții
- Introducerea elementelor de interpretare proprie. Adnotări, memos, crearea legăturilor între texte, stabilirea de relaţii şi seturi. Exerciţii
- Munca în echipă. Utilizarea elementelor care permit interpretarea simultană, compararea analizelor.
- Vizualizarea informației prin metode de căutare selectivă, elaborarea hărților şi generarea de modele de vizualizare a relaţiilor dintre teme.
- Raportarea datelor calitative. Exportarea informaţiei şi tehnici de prezentare a rezultatelor.
Bibliografie curs:
Bibliografie obligatorie
Chelcea, Septimiu (2007) : Metodologia cercetarii sociologice. Bucuresti: Editura ECONOMICA
Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods, vol. 1-2. Sage, Thousand Oaks.
Silverman, D. (2004). Interpretarea datelor calitative. Metode de analiza a comunicarii, textului si interactiunii. Iasi: Polirom.
QSR. NVivo 8 tutorials. URL: http://www.qsrinternational.com/support_tutorials.aspx?productid=18
Bibliografie facultativa:
Maxwell, J.A. (2005). Qualitative research design. An interactive approach. NY: SAGE.
Bibliografie seminar:
QSR. NVivo 8 tutorials. URL: http://www.qsrinternational.com/support_tutorials.aspx?productid=18
CURS
Metode de evaluare
- 60%- examen
Criterii de evaluare:
- capacitatea de a opera cu concepte specifice analizei calitative
SEMINAR
Metode de evaluare
- 20% – evaluare pe parcurs
- 10% – evaluare pe parcurs
Criterii de evaluare
- capacitatea de a realiza un interviu care să respecte principiile cercetării calitative
- capacitatea de a interpreta date calitative folosind un program computerizat
Obiective generale
- Să familiarizeze studenţii cu principalele abordări din domeniul drepturilor copilului.
Obiective specifice
- Să explice conţinutul Convenţiei ONU privind Drepturile Copilului (CDC)
- Să explice locul şi rolul CDC în cadrul instrumentelor privind sistemul de protecţie a drepturilor omului
- Să explice şi să exemplifice abordarea bazată pe drepturi
- Să identifice actorii responsabili de implementarea CDC
Standard minim de performanță
- Identificarea a trei moduri de raportare la copiii care muncesc și a tipurilor de organizații/comunități care susțin aceste perspective.
- Identificarea a trei probleme etice implicate în cercetarea copiilor care muncesc
- Identificarea a cate trei factori care favorizează intrarea timpurie în munca pentru copii din mediul rural/urban din România sau din lume.
- Capacitatea de a descrie o intervenție adresată copiilor care muncesc și de a comenta eficienţa ei.