Număr de credite: 4
Cod: ALR2501
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 5, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Felul disciplinei: de specialitate
Activităţi de curs: conf. univ. dr. Maria Carmen Pantea
Activităţi de seminar: conf. univ. dr. Maria Carmen Pantea
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai
CURS/SEMINAR
- Şcoala ca organizaţie: structură, procese, climat, teoria schimbării. Rolurile consilierului şcolar, competente, valori. Dimensiunile profesiei, perspective etice, competenta culturală.
- Măsuri educaționale cu impact. Piramida evidentelor
- Tehnici de intervievare a copiilor
- Prevenţia problemelor de comportament externalizat: violenţa, bullying, hărţuire sexuală. Ghid pentru evaluarea elevilor cu potenţial violent. Intervenţii/programe validate axate pe problemele de comportament externalizat. Alternative la exmatriculare/suspendare/transfer
- Prevenţia problemelor de comportament internalizat: Anxietatea şi frica, singurătatea şi timiditatea, doliul, depresia şi conduitele suicidare. Intervenţii validate sau promiţătoare pentru problemele de comportament internalizat.
- Probleme sociale şi intervenţii: absenteismul şcolar, abandonul şcolar, plasamentul, abuzul şi neglijarea, divorţul şi separarea, sarcina şi tinerii părinţi, consumul de droguri, migraţia.
- Consilierea în carieră, orientarea profesională
- Educaţia inclusivă. Bariere în învăţare şi participare
- Intervenţii la nivel de şcoală: programe preventive a violenţei, a bullying-ului, a abandonului şcolar şi a consumului de droguri.
- Intervenţii în numele unor categorii sociale vulnerabile. Victimizarea pe baza etniei, a orientării sexuale, victimizarea celor proveniţi din sistemul de protecţie a copilului, a imigranţilor etc.
- Implicarea părinţilor şi a comunităţii în restructurarea şcolilor. Parteneriatele cu mediul privat şi cu alte organizaţii. Prezentare generală a unor programe de finanţare pentru derularea de proiecte în şcoală (Erasmus+ KA1, KA2)
Bibliografie obligatorie:
- Baban, A. (coord) (2009) Consiliere educaţională Ghid metodologic pentru orele de dirigenţie şi consiliere. Cluj: Cognitrom. pag. 15-42; 165-189; 209-239.
- Boyd Webb, B. (2017) Social work practice with children. THE GUILFORD PRESS New York London. parţial – capitolele propuse pentru prezentări de seminar la toate grupele)
- Darjan, D. (2010) Management comportamental in clasa de elevi. Teza de doctorat, UVT. pag: 8-46; 46-77.
- Dupper,D. (2003) School Social Work Skills and Interventions for Effective Practice. NY: John Wiley&Sons, Inc (parţial – capitolele propuse pentru prezentări de seminar la toate grupele
- Franklin, Cynthia et al (Eds) (2006) The School Services Sourcebook A Guide for School-Based Professionals. Oxford University Press. (parţial – capitolele propuse pentru prezentări de seminar la toate grupele)
- Kelly, Michael S. James C. Raines, Susan Stone, and Andy Frey. (2010). School Social Work. An Evidence-Informed Framework for Practice. Oxford University Press. (partial – capitolele propuse pentru prezentari de seminar la toate grupele)
- Gherguț, A. (2016). De la segregare la integrare, incluziune și educația pentru cerințe speciale & Sugestii și soluții pentru dezvoltarea practicilor incluzive în educație adresate principalelor categorii de elevi cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale. În Educația incluzivă și pedagogia diversității (pp. 15-37; 91-103; pp. 119-133). Iași: Polirom
- Pura, R. (2019), Modele de practică, roluri şi standarde profesionale în asistenţa socială şcolară, în contextul european actual, în Revista de Asistenţă Socială nr. 4/2019, p. 83-97.
Bibliografie facultativă:
- CoE (2012). Compass: Manual for Human Rights Education with Young People. https://www.coe.int/en/web/compass/synoptic-table-of-activities
- Cury, Augusto, (2005), Parinti straluciți profesori fascinanți, Editura For You.
- Dumitru, A. (2011) Consilierea Educațională. Modul 5. POSDRU
- Dumitru, Ion, (2010), Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice și sugestii practice, Polirom, Bucuresti.
- Openshaw, L. (2007) Social Work in Schools Principles and Practice. Guilford Press.
- Mih, V. (2005). Curs de consiliere şcolară. Cluj-Napoca: Fac. de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei
- Salvati Copiii (2016) Bullying-ul în rândul copiilor Studiu sociologic la nivel national 2016
- https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/10/10551dfa-f0b2-4cb0-a103-08d811dc31a9.pdf pag 10-58.
- Sosa, Tory Cox, Michelle Alvarez (2017) School social work national perspectives on practice in schools. New York: Oxford University Press.
- Vianin, Pierre (2011) Ajutorul strategic pentru elevii cu dificultati scolare – ASCR.
- Wilson, J.C. & Powell, M. (2001). Understanding a child’s mind & Preparation and planning of the interview. In A guide to interviewing children. Essential skills for counsellors, police, lawyers, and social workers
Resurse video:
- Aproximativ 50 linkuri la resurse, site-uri, exemple de practică, bloguri de asistenţă socială în şcoli.
http://www.elementaryschoolcounseling.org/resources.html
http://exploringschoolcounseling.blogspot.ro/search/label/Back%20to%20School
http://www.thehelpfulcounselor.com/school-counselor-must-dos-for-the-new-school-year/
- BRIO: Un blog dezvoltat de psihologul Dragoș Iliescu. Cuprinde materiale ştiinţifice prezentate în manierâ accesibilă, pentru a susţine decizii informate ale cadrelor didactice şi ale părinţilor. https://brio.ro/blog
- Bullying Road Signs and Critical Interventions (Dr. Becky Bailey):
- #1 https://www.youtube.com/watch?v=HfKjzuR4nwQ&t=24s
- #2 https://www.youtube.com/watch?v=ckDWzVaV5Kw
- #3 https://www.youtube.com/watch?v=Tr1yWZSLVY0
- #4 https://www.youtube.com/watch?v=gXHDu25z91U
- #5 https://www.youtube.com/watch?v=H8wii9t-hko
- Becky Bailey: Real Talk for Real Teachers #11 – Managing Anxiety: How to Help Children with their Distress: https://www.youtube.com/watch?v=pIcZrHhozXY
- Un videoclip despre importanţa autoreglării. Cum arată autoreglarea unui preșcolar? Cum pot consilierii scolari să încurajeze abilitățile de autoreglare prin interacțiunile lor cu copiii? Care sunt cei 5 pași esențiali către autoreglare? https://www.youtube.com/watch?v=dGpK74qL4yg
- Filmuleţe realizate de BBC sub titlul ‘Employable me’. Ele prezintă situaţiile unor personae cu dizabilităţi şi procesul prin care aceştia caută şi uneori găsesc un loc de muncă.
- Gogglebox – Employable Me: https://www.youtube.com/watch?v=hxK9XvD_iPA
- Employable Me – Matthew https://www.youtube.com/watch?v=IappFPAQ3P0&t=245s
- Employable Me – Thomas: https://www.youtube.com/watch?v=Ps8rNcGw1vM
- Employable Me – Zena: https://www.youtube.com/watch?v=JH0yhS0VrQs
- Employable Me- Brett: https://www.youtube.com/watch?v=02wLQ3gmQqs&t=212s
- Employable Me – Directors Cut https://www.youtube.com/watch?v=a8rt2pOblcs
- Un set de programe, produse, practici și politici în educație analizate de What Works Clearinghouse (SUA): whatworks.ed.gov.
- Un program de intervenție cognitiv-comportamentală pentru copii și tineri cu tulburări de anxietate (6-17 ani) Coping Cat: www.childanxiety.org.
- Un program de intervenție cognitiv-comportamentală pentru adolescenții care suferă de depresie: The Coping with Depression Course for Adolescents http://www.kpchr.org/public/acwd/acwd.html
- Un program în mai multe module pentru elevii din ciclul primar și gimnaziu pentru prevenirea delincvenței juvenile și a consumului de substanțe interzise: Early Risers- http://www.psychiatry.umn.edu/psychiatry/research/earlyrisers/home.html.
- The Incredible Years program: www.incredibleyears.com
- Informaţii despre autism, identificare precoce si caracteristici ale intervenţiei timpurii
- https://www.helpautism.ro/proiecte-externe/campanie-de-diagnostic-precoce-a-intarzierilor-in-dezvoltare
- Copiii cu Autism: Caracteristici generale: http://www.horiaschoolresidence.ro/ro/autismul/
- Copiii cu Sindromul Down: Semne clinice si Intervenția timpurie http://www.updown.ro/despre-sindromul-down/interventia-timpurie/
- Sindromul Tourette: cauze, ticuri, simptome, diagnostic, tratament: https://bioclinica.ro/pentru-pacienti/articole-medicale/sindromul-tourette-cauze-ticuri-simptome-diagnostic-tratament
- Un site despre terminologie si dezvoltarea unui limbaj pentru incluziune: https://www.cerebralpalsy.org/information/disability/etiquette
- 10 lucruri de știut despre surdocecitate: https://surdocecitate.ro/noutati/10-lucruri-de-stiut-despre-surdocecitate/?fbclid=IwAR1V62kgIt-bsdkW55cZoeyuygX-qOXs30K8i4gjN71xdr1uCGErnjpDYoQ
- Filmul documentar Scoala noastra, (2011) regizor Mona Nicoară,Miruna Coca-Cozma.
- Mai multe despre disciplinarea constienta: https://consciousdiscipline.com/author/bb/
- Flowers, N. (Ed.). (2007). Manual on human rights education for children (2nd edition). Budapest: European Youth Centre, Directorate of Youth and Sport of the Council of Europe. https://rm.coe.int/16807023d0
- Un site despre climat, siguranta in scolile din US, realizat pentru guvern de către American Institutes for ResearchL https://safesupportivelearning.ed.gov/topic-research/safety/bullyingcyberbullying
- OMS despre bullying https://www.who.int/bulletin/volumes/88/6/10-077123/en/
- Un program norvegian împotriva bullying-ului: http://www.violencepreventionworks.org/public/index.page
Free webinars on bullying prevention: http://www.violencepreventionworks.org/public/webinars.page?menuheader=4
CURS
Metode de evaluare: test grilă 50%
Criterii de evaluare:
- Capacitatea de a opera cu concepte, teorii specifice consilierii şcolare
- Însuşirea unor concepte şi moduri de intervenţie specifice asistenţei sociale în şcoli
SEMINAR
Metode de evaluare: prezentare orală 40%
Criterii de evaluare:
- Capacitatea de a descrie o intervenţie în domeniul asistenţei sociale în şcoli
- Identificarea de min. 3 resurse la nivel individual/familial/comunitar pentru a adresa o problemă specifică asistenţei sociale în şcoli
- Capacitatea de a sintetiza informaţiile relevante dintr-un text ştiintific în limba română din domeniul AS în şcoli.
- Capacitatea de a participa informat la dezbateri pe tema consilierii şcolare
- Capacitatea de a identifica independent intervenţii validate ştiinţific în domeniul asistenţei sociale în şcoli şi de a examina suportul lor ştiinţific
- Capacitatea de a interpreta transferabilitatea/adaptarea unei intervenţii dintr-o ţară dezvoltată, în spaţiul şcolar românesc
Se acordă un punct din oficiu.
Obiective generale ale disciplinei:
- Formarea capacităţii de a integra consilierea şcolară ca parte constitutivă a intervenţiei în asistenţa socială
- Familiarizarea cu principalele probleme şi disfuncţii ale actorilor sociali implicati in procesul de învăţare
- Dobândirea cunoştinţelor şi competenţelor profesionale specifice lucrului cu elevii, familiile acestora, profesorii, comunitatea.
Obiectivele specifice:
- Să dezvolte capacitatea de interpretare critică a textelor ştiinţifice din domeniul consilierii în şcoli;
- Să formeze capacitatea de identificare a programelor de intervenţie (nivel primar, secundar, tertiar) bazate pe dovezi;
- Să formeze capacitatea de analiză a protocoalelor de intervenţie şi de raportare transparentă a intervenţiilor în domeniul consilierii în şcoli;
- Să explice procesele de intervenţie prin realizarea de conexiuni între probleme, resurse şi dinamici organizaţionale
- Să analizeze mecanismelor de adaptare a unor intervenţii validate în alte ţări, în spaţiul cultural românesc şi pentru diferite medii sociale;
- Să aplice la nivel bazal tehnici de consiliere cu elevi/cadre didactice/părinţi
- Să dezvolte atitudini pozitive faţă de procesul de schimbare şi rolul asistenţei sociale în şcoli
- Să conceapă strategii de promovare a rolului consilierului în şcoli