Copiii, infracţionalitatea şi justiţia – opţional

InfoTitularTematicaBibliografieEvaluareObiective

Număr de credite: 6
Cod: AMR7120
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs opţional, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor

Rusu Dan Octavian
lector universitar doctor
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai

CURS

 

Săptămâna 1 si 2

Introducere in problematica infractionalitatii la copii. Introducere in problematica copiilor cu parintii privati de libertate.Teorii psihologice aplicate: teoria atasamentului, teoria cursului vietii, teoria invatarii sociale. Infractionalitatea si problemele socializarii. Copiii care nu raspund penal dar au savarsit acte penale. Parinti privati de libertate cu copiii ramasi acasa.

  1. LEGEA   Nr. 275 din  4 iulie 2006
  2. Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, (traducere) carte, Să creşti un copil din închisoare, Manual pentru specialisti, ICH-MHSW, Atena, Editor: Vassiliki Karveli, Kiki Petroulaki şi George Nikolaidis,, 2012, P.1-20
  3. Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, (traducere), carte, ghid pas cu pas pentru facilitarea unui grup de sprijin pentru copii. atelier teatru drama, ICH-MHSW, Atena, 2012, P. 1-10
  4. Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, (traducere), carte, leaflet pentru copiii cu parintii in detentie, ICH-MHSW, Atena, 2012, P. 16
  5. Raport special privind respectarea drepturilor copiilor privaţi de libertate          în România, Avocatul Poporului ; coord. : din partea instituţiei Avocatul Poporului – Ionel Oprea, din partea UNICEF – Tudor Ştefănescu. – Buzău : Alpha MDN, 2014         ISBN 978-973-139-280-6
  6. ANP: Raportul privind respectarea drepturilor copiilor deţinuţi, analiză a percepţiei minorilor, http://www.mediafax.ro/social/anp-raportul-privind-respectarea-drepturilor-copiilor-detinuti-analiza-a-perceptiei-minorilor-12925024

Săptămâna 3 si 4.

Analiza programelor aflate in desfaurare in si destinate minorilor privati de libertate. Justificare, Scop, Obiective Beneficiari, Desfăşurarea programului, Metode de lucru, Locul de desfăşurare, Resurse, Evaluarea programului, Indicaţii metodologice. Studiul de caz.

  1. Ministerul Justiţiei Administraţia Naţională a Penitenciarelor Program de dezvoltare a abilităţilor de viaţă independentă destinat minorilor privaţi de libertate Autor:Daniela Mărculescu – Centrul de Reeducare Găeşti, Florica Bordei-Chirică – Direcţia Reintegrare Socială,Lucia Octavia Petrescu – Direcţia Reintegrare Socială.
  2. „STRATEGIEI NAŢIONALE DE REINTEGRARE SOCIALĂ A PERSOANELOR PRIVATE DE LIBERTATE, 2015 – 2019”, În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
  3. The Handbook of Juvenile Delinquency and Juvenile Justice Edited by Marvin D. Krohn and Jodi Lane, This edition first published 2015 © 2015 John Wiley and Sons, Inc.

Săptămâna 5, 6.

PROGRAME DESTINATE MINORILOR. Programul de educaţie pentru drepturile omului

Programul„Descopăr lumea citind”, Programul „Cine sunt eu?”Programul de dezvoltare a abilităţilor de viaţă independentă , Programul „Stil de viaţă sănătos”, Programul „Gestionarea emoţiilor”, Programul „Alfabetul Bunului Cetăţean”.

  1. Ministerul Justiţiei Administraţia Naţională a Penitenciarelor: Program de dezvoltare a abilităţilor de viaţă independentă destinat minorilor privaţi de libertate Daniela Mărculescu – Centrul de Reeducare Găeşti, 2012.p. 20-66
  2. Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, carte, ghid pas cu pas pentru facilitarea unui grup de sprijin pentru copii. atelier teatru drama, ICH-MHSW, Atena, 2012, P. 11-25.
  3. Programul STIL DE VIAŢĂ SĂNĂTOS – păstrarea stării de sănătate în rândul minorilor privaţi de libertate, în vederea dezvoltării armonioase a acestora şi prevenirea apariţiei unor îmbolnăriri.
  4. Programul ALFABETUL BUNULUI CETĂŢEAN – însuţirea de către minori a regulilor elementare de politeţe şi formarea unor deprinderi de comportament civilizat, în acord cu regulile sociale şi morale.

Săptămâna 7, 8.

Parintii privati de libertate si copiii lor ramasi acasa. Relatia copiilor cu familia. Cadrul legislativ. Copiii cu parinti care au suferit condamnari. Relatia personalului de specialitate cu copiii. Metode de relationare si comunicare intre personalul de specialitate, familia si copilul. Norme legislative privind educatia in sistemul de penitenciare.

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, (traducere) carte, Să creşti un copil din închisoare, Manual pentru specialisti, ICH-MHSW, Atena, Editor: Vassiliki Karveli, Kiki Petroulaki şi George Nikolaidis,, 2012, P.20-30

ORDIN   Nr. 2199/C din 28 octombrie 2011 pentru aprobarea Regulamentului privind condiţiile de organizare şi desfăşurare a activităţilor educative, culturale, terapeutice, de consiliere psihologică şi asistenţă socială din penitenciar

Săptămâna 9, 10 si 11.

Situatia copiilor cu mame private de libertate. Drepturile copiilor de a fi informati despre mama lor. Tehnici de comunicare mama-copil. Modalitati de informare si asistenta sociala si psihologica a familiilor cu mame private de libertate. Tehnici de lucru cu mame private de libertate.

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, carte, pas cu pas ghid pentru facilitarea unui grup de sprijin pentru mame, ICH-MHSW, Atena, 2012, P.1-15.

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, carte, ghid pas cu pas pentru facilitarea unui grup de sprijin pentru copii. atelier teatru drama, ICH-MHSW, Atena, 2012, P. 11-25.

Săptămâna 12-13.

Elaborarea si Redactarea de Programe şi activităţi de grup. Programul de adaptare la viaţa instituţională. 1. Programe şi activităţi educaţionale, 2. programe şi activităţi de asistenţă psihologică 3. Programe şi activităţi de asistenţă socială. ETAPA DE DINAINTEA REÎNTOARCERII ÎN COMUNITATE. Activităţi individuale: Programul de adaptare la viaţa instituţională. 1. Programe şi activităţi educaţionale, 2. programe şi activităţi de asistenţă psihologică 3. Programe şi activităţi de asistenţă socială.

  1. ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ A PENITENCIARELOR Oferta de programe şi activităţi educaţionale, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială.
  2. SCHIMBĂM DESTINE Ghid de bune practici privind incluziunea socială și pe piața muncii a persoanelor private de libertate Coord.: Theofild Lazăr, Elena-Loreni Baciu. – Timişoara : Editura de Vest, 2017
  3. Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, (traducere) carte, Să creşti un copil din închisoare, Manual pentru specialisti, ICH-MHSW, Atena, Editor: Vassiliki Karveli, Kiki Petroulaki şi George Nikolaidis,, 2012, P.58

Săptămâna 14. Sinteze, clarificări, abordări culturale.

The Many Faces of Youth Crime Contrasting Theoretical Perspectives on Juvenile Delinquency across Countries and Cultures, Library of Congress Control Number: 2011936744 © Springer Science+Business Media, LLC 2012

 

 

SEMINAR

S1 – Seminar introductiv – prezentarea tematicii de seminar, a bibliografiei, a modalităţii de desfăşurare şi de notare
S2 – Introducere in temele si conceptele infractionalitatii
S3 – Socializarea prin teoria Cursului de vieţii
S4 – Infractionalitatea la copiii care nu raspund penal si au savarsit acte penale.
S5 – Legatura copiii infractori si familie
S6 – Legatura parinti privati de libertate si copiii lor.
S7 – Tehnici de comunicare specialisti parinti privati de libertate
S8 – Informarea copiilor asupra drepturilor lor
S9 – Metode de interventie psihologica
S10 – Metode de interventie educationala
S11 – Programe de interventie psihosociala
S12 –Metode de reducere a infractionalitatii
S13 – Tehnici de imbunatatire a comunicarii specialisti copiii a caror parinti sunt privati de libertate
S14 – Studii de caz

 

Bibliografie curs:

The Handbook of Juvenile Delinquency and Juvenile Justice Edited by Marvin D. Krohn and Jodi Lane, This edition first published 2015 © 2015 John Wiley and Sons, Inc.

Raport special privind respectarea drepturilor copiilor privaţi de libertate          în România, Avocatul Poporului ; coord. : din partea instituţiei Avocatul Poporului – Ionel Oprea, din partea UNICEF – Tudor Ştefănescu. – Buzău : Alpha MDN, 2014         ISBN 978-973-139-280-6

ANP: Raportul privind respectarea drepturilor copiilor deţinuţi, analiză a percepţiei minorilorhttp://www.mediafax.ro/social/anp-raportul-privind-respectarea-drepturilor-copiilor-detinuti-analiza-a-perceptiei-minorilor-12925024

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, (traducere) carte, Să creşti un copil din închisoare, Manual pentru specialisti, ICH-MHSW, Atena, Editor: Vassiliki Karveli, Kiki Petroulaki şi George Nikolaidis,, 2012, P.

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, (traducere), carte, ghid pas cu pas pentru facilitarea unui grup de sprijin pentru copii. atelier teatru drama, ICH-MHSW, Atena, 2012, P.

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, carte, pas cu pas ghid pentru facilitarea unui grup de sprijin pentru mame, ICH-MHSW, Atena, 2012, P. 57

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, leaflet pentru mame aflate in detentie, ICH-MHSW, Atena, 2012, P. 16

Rusu Dan Octavian, Muller-Fabian Andrea, leaflet pentru copiii cu parintii in detentie, ICH-MHSW, Atena, 2012, P. 16

LEGE Nr. 275 din 4 iulie 2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 20 iulie 2006

SCHIMBĂM DESTINE Ghid de bune practici privind incluziunea socială și pe piața muncii a persoanelor private de libertate Coord.: Theofild Lazăr, Elena-Loreni Baciu. – Timişoara : Editura de Vest, 2017

„STRATEGIA NAŢIONALĂ DE REINTEGRARE SOCIALĂ A PERSOANELOR PRIVATE DE LIBERTATE, 2015 – 2019”, În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

The Many Faces of Youth Crime Contrasting Theoretical Perspectives on Juvenile Delinquency across Countries and Cultures, Library of Congress Control Number: 2011936744 © Springer Science+Business Media, LLC 2012

 

Bibliografie optională:

Ministerul Justiţiei Administraţia Naţională a Penitenciarelor: Program de dezvoltare a abilităţilor de viaţă independentă destinat minorilor privaţi de libertate Daniela Mărculescu – Centrul de Reeducare Găeşti, 2012.p.

HOTĂRÂRE   Nr. 1897 din 21 decembrie 2006

JUVENILE DELINQUENCY Donald J. Shoemaker Copyright © 2009 by Rowman & Littlefield Publishers,Inc.

Carla P. Davis Girls and Juvenile Justice Power, Status, and the Social Construction of Delinquency, Library of Congress Control Number: 2016956448 © The Editor(s) (if applicable) and The Author(s) 2017

 

Bibliografie seminar:

  1. From Juvenile Delinquency to Adult Crime  CRIMINAL CAREERS, JUSTICE POLICY, AND PREVENTION Edited by  Rolf Loeber  and  David P. Farrington, Copyright © 2012 by Oxford University Press
  2. RAPORT referitor la sistemele penitenciare și condițiile din închisori (2015/2062(INI)) Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne Raportoare: Joëlle Bergeron, Document de ședință, 6.7.2017

Bibliografie facultativă

COMBATEREA RELELOR TRATAMENTE ÎN PENITENCIARE, Manual pentru colaboratorii sistemului penitenciar privind prevenirea relelor tratamente în penitenciare, Jim Murdoch

Vaclav Jiricka, © Consiliul Europei, versiune în limba engleză, aprilie 2016, © Consiliul Europei, versiune în limba română, octombrie 2016

 

CURS

 

Metode de evaluare

  • 50% – test de cunoştinţe

Criterii de evaluare:

  • Studenții vor cunoaște temele din curs prin  identificarea răspunsurilor potrivite, formularea de exemple concrete și de soluții la situații problematizate din viata sociala

 

SEMINAR

 

Metode de evaluare

  • 50% – corectarea eseului de cadrul didactic titular de seminar. Notarea se face în funcție de originalitatea materialului si corectitudinea  bibliografiei folosite

Criterii de evaluare

  • 1.25p (12.5%) participare activă la discuții
  • 1.25p (12.5%) eseu individual p o tema la libera alegere
  • 1.25p (12.5%) referat de grup pe o temă la libera alegere din tematica de curs sau seminar.
  • 1.25p (12.5%) realizarea şi prezentarea unui studiu de caz

 

Obiective generale

  • Cursul de Copiii, infracționalitatea şi justitia, urmăreşte să familiarizeze studenţii cu conceptele şi temele fundamentale ale comportamentelor sociale individuale deviante. Vom insita asupra examinării cauzelor multiple ale comportamentelor deviante şi ale gândirii sociale, în vederea înţelegerii propriului comportament şi a relaţiilor pe care le dezvoltăm cu mediul social. Formarea bazei teoretice si practice in acest curs se bazeaza pe socializarea devianta a copiilor. Clarificarea conceptiilor si notiunilor privind comportamentul uman. Sa identifice dublul rolul in aceasta abordare: copiii ca infractori si copiii ca si victime colaterale ale comportamentului deviant al parintilor deveniti persoane private de libertate. Formarea deprinderilor practice de investigare si interventie in cazurile comportamente dezadaptate.

Obiective specifice

Studenţii trebuie:

  • să utilizeze în mod adecvat conceptele analitice majore din sfera relaţiilor dintre individ şi mediul social;
  • să diferentieze motivele comportamentului deviant al adultului de cel al copilului;
  • să descrie factorii sociali care influenţează comportamentul individului dar şi modul în care individul poate influenţa factorii şi mediul social.

Pe parcursul cursului urmărim să întărim/dezvoltăm:

  • responsabilizarea şi înzestrarea cu o gândire metaanalitică asupra unor aspecte profesionale, etice dar şi cotidiene
  • manifestările prosociale, toleranţa faţă de indivizi sau medii sociale diferite;
  • informaţii despre procesele şi noţiunile dobândite raportate la moduri diferite de manifestare, evidenţiăm diferenţele culturale.
  • redactarea unor texte ştiinţifice, utilizarea internetului şi căutarea articolelor on-line.
  • în cadrul microproiectelor se va lucra în echipe, fapt ce va implica coordonarea şi gestiunea corectă a sarcinilor, se va diminua prejudecata faţă de anumite minorităţi şi se va reconsidera criterrile de a evalua o persoană.

.