Număr de credite: 4
Cod: ALR2303
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 3, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Sorina Poledna
Conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai
CURS
Săptămâna 1. Teoria anomiei-naşterea sociologiei devianţei
Săptămâna 2. Teoria presiunii sociale;
Săptămâna 3-4. Școala sociologică de la Chicago: Teoria dezorganizării sociale;
Săptămâna 5-6. Teoria asocierii diferenţiale,
Săptămâna 7. Teoria controlului social
Săptămâna 8-9. Teorii subculturale: teoria reacţiei la frustrare ; teoria oportunităţilor diferenţiale;
Săptămâna 10. Teorii conflictualiste;
Săptămâna 11. Teoria neutralizării;
Săptămâna 12. Teoria etichetării ;
Săptămâna 13. Realismul de stânga;
Săptămâna 14. Aplicaţii ale teoriilor şi analize de caz
SEMINAR
Seminar1. Seminar introductiv: Prezentarea ofertei de învaţare, a cerinţelor, a modului de evaluare şi de notare a activităţilor de laborator, anunţarea bibliografiei;
Seminar 2. Contribuţia lui E. Durkheim la naşterea sociologiei devianţei (analize pe texte bibliografice; exemplificări, operaţionalizări)
Seminar 3. Teoria presiunii sociale – R. K. Merton (analize pe texte bibliografice; exemplificări, operaţionalizări)
Seminar 4. Teoria Dezorganizarii Sociale (analize pe texte bibliografice; exemplificări, operaţionalizări)
Seminar 5. Teoria Asocierii Diferentiale (analize pe texte bibliografice; exemplificări, operaţionalizări);
Seminar 6. Teoria Controlului Social (analize pe texte bibliografice; exemplificări, operaţionalizări);
Seminar 7-8. Teoriile Subculturale: Teoria reacţiei la frustrare (A. Cohen) , Teoria oportunitatilor diferenţiale (R. Cloward si L. Ohlin) (analize pe texte bibliografice; exemplificări, operaţionalizări);
Seminar 9. Teoria Neutralizarii
Seminar 10. Teoria etichetării
Seminar 11. Realismul de stânga
Seminar 12-13. Discutarea capitolelor despre instituția închisorii, din Foucault şi Goffman
Seminar 14. Analize de caz/aplicații ale teoriilor învățate la evaluarea comportamentelor infracționale
Bibliografie curs
Cusson ,M., (1995):Devianţa, în R. Boudon, Tratat de sociologie, Ed. Humanitas
Durkheim,E., (2002): Regulile metodei sociologice, Iasi, Polirom
Durkheim, E., ( 1993): Despre sinucidere, Iaşi, Institutul European
Foucault, M., (1997): A supraveghea şi a pedepsi, Bucureşti , Ed. Humanitas, cap.Instituţii complete şi austere
Goffman, E., (2004): Aziluri, Iaşi, ed. Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale(p.13-104)
Ogien, A., (2002): Sociologia devianţei , Iaşi, Polirom
Rădulescu, M., S., (1999): Devianţă, criminalitate şi patologie socială, Bucureşti, Ed. Lumina Lex
Rădulescu,M.S.,(1994) : Homo Sociologicus, Bucureşti, Casa de Editură şi Presă ”Şansa”
Rădulescu, M.,S., Banciu, D., (1996): Sociologia crimei şi criminalităţii, Bucureşti, Casa de Editură şi Presă ” Şansa”
Bibliografie seminar
Adler, F., Mueller,O.,W., Laufer,W., S., (1995): Criminology, McGraw-Hill, Inc
Achim , M., (1992) : Introducere în sociologie,Cluj, Ed. Dacia
Akers,R.,(1998): Social Learning and Deviant Behavior: A Specific Test ohf a General Theory, în ” American Sociological Theory”, nr. 44.
Bandura, A., (1986): Social Learning Theory, New Jersey, Englewood Cliffs, Prentice Hall
Burke, P.,(1999): Istorie şi teorie socială, Bucureşti, Humanitas
CURS
Metode de evaluare
- 60% – examen scris
Criterii de evaluare:
- înțelegerea argumentată și corectitudinea cunoştinţelor
- completitudinea cunoştinţelor şi reflectarea în răspuns a bibliografiei citite
- acurateţea exprimării
- gândirea critică
SEMINAR
Metode de evaluare
- 40% – participare la activităţile de seminar
Criterii de evaluare
- implicarea în activitatea de seminar = 2.50p
- realizarea portofoliului = 1,50 p
Obiective generale
- Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru aplicarea conceptelor şi interpretărilor teoretice proprii sociologiei devianţei şi controlului social în practica asistenţei sociale.
Obiective specifice
- Să utilizeze corect conceptele care descriu fenomene sociale deviante ;
- Să cunoască teoriile de bază, clasice şi cele mai noi, din sociologia devianței;
- Să înţeleagă abordările teoretice explicative referitoare la infracționalitate ca fenomen social deviant;
- Să înţeleagă comportamentele, atitudinile şi interacțiunile care compun fenomenele sociale considerate manifestări ale devianţei;
- Să dovedească capacitatea de a realiza evaluări ale unor cazuri sociale operaționalizând concepte şi folosind interpretări teoretico-explicative din sociologia devianţei şi controlului social;