Număr de credite: 6
Cod: AMR9114
Predare: curs 1h, seminar 2h
Limba de predare: română
Tip: curs opțional, semestrul 2, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Curs:
a. Prezentare tematică, scopuri, obiective, cerințe minimale
b. Comunicare în managementul de stări și situații de tip conflictual de tip restaurativ și alternativ
c. Stări ale non-acordului, stări și situații de tip conflictual în spațiul social
d. Management de conflict – teorie și analiză
e. Sisteme conceptuale de justiție / management de conflict
f. Metode alternative de administrare și soluționare de conflicte de bază și hibrid
g. Medierea conflictelor – particularizări în asistarea conflictelor din cadrul relațiilor de familie și a celor de tip victimă/persoană prejudiciată – infractor/faptuitor
h. Norme naționale și internaționale de reglementare în domeniul metodelor alternative de administrare și soluționare a conflictelor
i. Modele restaurative de răspuns social
Seminar:
a. prezentare tematică de seminar, a modului de desfășurare și evaluare, a bibliografiei
b. Comunicare în managementul de stări și situații de tip conflictual de tip restaurativ și alternativ
c. Stări ale non-acordului, stări și situații de tip conflictual în spațiul social
d. Management de conflict – teorie și analiză
e. Sisteme conceptuale de justiție / management de conflict
f. Metode alternative de administrare și soluționare de conflicte de bază și hibrid
g. Medierea conflictelor – particularizări în asistarea conflictelor din cadrul relațiilor de familie și a celor de tip victimă/persoană prejudiciată – infractor/faptuitor
h. Norme naționale și internaționale de reglementare în domeniul metodelor alternative de administrare și soluționare a conflictelor
i. Modele restaurative de răspuns social
j. evaluare și comentare a proiectelor realizate de studenți
Obligatorie (suport de curs):
-suport curs
- Loghin, C., 2016, Conflicte – metode alternative de administrare si solutionare, Editura Universtiatii Alexandru Ioan Cuza, Iasi
-Legea 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator cu modificările și completările ulterioare (Legea 370/2009 și 115/2012)
-Standard ocupațional Mediere
-ROF Consiliu de mediere
-Standardul de formare a mediatorului
-Cod de etică și deontologie profesională a mediatorului de conflicte
-Codul mediatorului european
-Recomandări ale CE
Suplimentară:
-Ghid de mediere pentru magistrați
Abric, Jean-Claude, 2002, Psihologia comunicării., Ed. Polirom, Psihologie, București;
Docherty, Jayne Seminare 2005, Strategic Negotiation, Negotiating During Turbulent Times, The Little Book of Justice & Peacemaking, Good Books, Intercourse, PA, SUA;
Edelman, Joel, Crain, Mary Beth, 1994, The Tao of Negotiation, Harper Collins Publishers, New York , SUA
Fells, Ray, Effective Negotiation: From Research to Results, Cambridge Univesity Press, www.cambridge.org;
Fisher, Roger and Ury, William 1983, Getting toYes. Negotiating Agreement Without Giving In, Penguin Books, NY, SUA;
Fisher, Roger; Ury, William, Getting to Yes, Penguin Book, Second Edition, 1999
Floyd, Kory, 2013, Comunicarea interpersonala, Editura Polirom, Psihologie, Iași;
Gelfand, Michele. J., Fulmer, Ashley, Severance, Laura, Zedeck, Sheldon Ed., 2011, The Psychology of Negotiation and Madiation, Apa Handbooks in Psychology, Washington DC, SUA;
Goldberg, Stephen B., Sander, Frank E.A., Rogers, Nancy H., 1999, Dispute Resolution, Negotiation, Mediation and Other Processes, Aspen Law & Business, Aspen Publishers, NY, SUA;
Hofstede, Geert, Cultures and Organisations. Software of the Mind, McGraw-Hill Company, London, 1991
Lederach, John Paul, 2003, Conflict Transformation, The Little Books of Justice & Peacemaking, Good Books, Intercourse, PA, SUA;
Leigh, Thomson, 2006/2007, Mintea şi inima negociatorului. Manual complet de negociere, Editura Meteor Press,
Liebmann, Marian, Kingsley, Jessica - editors, Mediation in context, 2000, London and Philadelphia, United Kingdom, London;
Maslow, Abraham, 1954, Motivation and personality, Harper, New York;
Mayer, Bernard, 2000, Communication, The Dinamics of Conflict Resolution, A Practitioner’s Guide, Jossey-Bass, USA;
Mayer, Bernard, 2000, The Dynamics of Conflict Resolution, A Practitioner’s Guide, Jossey-Bass, A Wiley Company, John Wiley & Sons Inc. San Francisco, CA, USA;
Mcquail, Denis, 1999, Comunicarea, Institutul European, Iași;
Mitchell, Rex C., 2010, Introduction to Conflict Management, California State Univesity, Northridge;
Pânișoară, Ion-Ovidiu, 2004, Comunicarea eficienta, Metode de interacțiune educațională, Ed. Polirom, Știintele Educației, București;
Prutianu, Ștefan, 2008, Tratat de comunicare și negociere în afaceri, Ed. Polirom Iași;
Rosenberg, Marshall B. , 1999, Nonviolent Communication, A Language of Compassion, Puddle Dancer Press, DelMar, CA, USA;
Schirach, Lisa , 2004, Strategic Peacebuilding, The Little Book of Justice & Peacebuilding, Good Books, Intercourse, PA, SUA;
Schiaucu, V., Canton, R., (coordonatori), 2008), Manualul de probațiune, EuroStandard, București
Șoitu, Laurențiu, 2001, Pedagogia comunicării, Psiho-Pedagogie, Iași, Institutul European;
Souza Briggs, Xavier de, 2003, We Are All Negociators Now: An Introduction to Negotiating in Community Problem
Thompson, Leigh, 2006, Negocierea și inima negociatorului - Manual complet de negociere, Meteor Press, București;
Tubbs, Stewart L., Conflict Management, Mc. Graw Hill Companies, 2007
Umbreit, Mark S., 1995, Mediation Interpersonal Conflicts: A Pathway to Peace, Center for Restorative Justice and Mediation, School of Social Work, University of Minnesota, CPI Publishing, St. Paul SUA;
Watzlawic, Paul, Jackson, Don J., 1972, “Une logique de la comunication”, Paris, Editure du Senil ;
Zartman, L.W., Berman, M.R., 1982, The Practical Negotiator, New Haven: Yale University Press;
Curs:
55% examen scris final cu temă dată, unică și acoperind tematica de curs
Seminar:
30% realizarea unui referat/proiect cu temă la alegerea studenților, dintr-un pachet de teme propuse
10% monitorizarea și evaluarea calității participării la activitățile de seminar
5% monitorizarea și evaluarea calității participării la activitățile de seminar
Obiectivul general al disciplinei: Dezvoltarea de competențe de bază din domeniile justiției restaurative și a metodelor alterantive de management a conflictelor
Obiectivele specifice:
a. obiective cognitive
-prezentarea, explicarea și familiarizarea studenților cu concepte, valori, principii, bune practici specifice justiției restaurative și metodelor alternative de management a conflictelor
-prezentarea, explicarea și familiarizarea studenților cu măsuri de răspuns social, metode, modele de procese și instrumente de management a conflictelor specifice justiției restaurative și metodelor alternative
-înțelegerea importanței abordărilor de tip restaurativ și alternativ în asistarea persoanelor aflate în stări și situații speciale ( făptuitori , victime, alte persoane prejudiciate și/sau interesate, având sau nu roluri sau nevoi speciale) a căror apariție este determinată sau legată de implicarea acestora în stări sau situații de tip conflictual
b. obiective procedurale
-înțelegerea relativizată a stărilor și situațiilor de tip conflictual în care pot fi aplicate măsuri de răspuns social de tip restaurativ și metode alternative de management a conflictelor
-alegerea inventarului de măsuri, metode, modele, instrumente de management a conflictelor de tip restarativ și alternativ ce pot fi utilizate în scopul asistării pe caz
-aplicarea de măsuri, modele, instrumente în managementul de stări și situații de tip conflictual prin abordări de tip restarutiv și prin metode alternative
-monitorizarea, evaluarea și realizarea de adaptări necesare proceselor de management de conflict realizat prin abordări de tip restaurativ și alteranativ
c. obiective atitudinale
-înțelegerea și managementul stărilor și situațiilor de tip conflictual prin prisma valorilor și principiilor de bază și generale specifice domeniilor justiției restaurative și metodelor alternative
-dezvoltarea de atitudini proactive fundamentate pe valori, principii și bune practici specifice domeniilor justiției restaurative și metodelor alternative de management al stărilor și situațiilor de tip conflictual
.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74