Număr de credite: 4
Cod: ALR2303
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 3, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs:
Nașterea sociologiei devianței- contribuția lui E.Durkheim- teoria anomiei
Teoria presiunii sociale (R.Merton);
Școala sociologică de la Chicago - Teoria dezorganizării sociale
Teoria asocierii diferențiale (E. Sutherland)
Teorii ale controlului : teoria înfrânării, teoria controlului social (T.Hirschi)
Teorii ale controlului: teoria generală a infracționalității ; Teoria feresterelor sparte, Teoria lui Sampson și Laub
Teorii subculturale ale devianței- Teoria reacției la frustrare ( A. Cohen)
Teoria oportunităților diferențiale
Teorii ale conflictului
Teoria neutralizării (D. Matza)
Teoria etichetării
Realismul de stânga
Aplicații ale teoriilor și analize de caz
Seminar
Conceptul de anomie în explicarea devianței (concepția lui E Durkheim si R Merton)
Teoria asocierii diferențiale. Relevanța teoriei în practica asistentei sociale
Școala sociologica de la Chicago:
Teoria dezorganizării sociale
Teorii ale controlului în explicarea devianței (teoria înfrânării, teoria controlului social).
Relevanța teoriilor în practica asistentei sociale
Teorii ale controlului în explicarea devianței (teoria ferestrelor sparte, teoria generală a infracționalității )
Teorii ale controlului în explicarea devianței: teoria lui Sampson și Laub. Relevanța teoriei în practica asistentei sociale
Teorii subculturale ale devianței (I)- teoria reacției la frustrare, teoria oportunităților diferențiale
Teorii subculturale ale devianței (II)- teoria oportunităților diferențiale.
Relevanța teoriei în practica asistentei sociale
Teoriile conflictualiste;
Realismul de stânga.
Teoria neutralizării.
Relevanța teoriei în practica asistentei sociale
Teoria etichetării
Implicatii ale aplicării teoriei in parctica asistarii sociale a persoanelor cu comportamnet infracțional
Închisoare-instituție totală;
Ce înseamnă privarea de libertate? Ce efecte dezvoltă ?
Analiza cap. relevant din lucrarea Aziluri de E.Goffman.
Închisoarea -instituție completă și austeră
Ce înseamnă privarea de libertate? Ce efecte dezvoltă ?
Analiza cap. relevante din lucrarea A supraveghea si a pedepsi de M Foucault
Bibliografie curs
Cusson ,M., (1995):Devianţa, în R. Boudon, Tratat de sociologie, Ed. Humanitas
Durkheim,E., (2002): Regulile metodei sociologice, Iasi, Polirom
Durkheim, E., ( 1993): Despre sinucidere, Iaşi, Institutul European
Foucault, M., (1997): A supraveghea şi a pedepsi, Bucureşti , Ed. Humanitas, cap.Instituţii complete şi austere
Goffman, E., (2004): Aziluri, Iaşi, ed. Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale(p.13-104)
Ogien, A., (2002): Sociologia devianţei , Iaşi, Polirom
Poledna, S., (2000): Actori sociali in situatii si interactiuni violente, Cluj, Presa Universitara Clujeana, cap.4
Rădulescu, M., S., (1999): Devianţă, criminalitate şi patologie socială, Bucureşti, Ed. Lumina Lex
Rădulescu,M.S.,(1994) : Homo Sociologicus, Bucureşti, Casa de Editură şi Presă ”Şansa”
Rădulescu, M.,S., Banciu, D., (1996): Sociologia crimei şi criminalităţii, Bucureşti, Casa de Editură şi Presă ” Şansa”
Bibliografie opţională
Buzducea, D.,(coord.)(2010): Asistenta sociala a grupurilor de risc, Iasi, Polirom, cap 15, 16
Durnescu , I., (2009): Asistenta sociala in penitenciar, Iasi, Polirom, cap. 7,8,9,12
Sandu, M. (2017) : Reacția socială impotriva criminalității .Supravegherea si asistența postpenală. Bucuresti Editura ProUniversitaria (cap II si VI)
Țica ., G. (2016): Recidivism și excluziune socială. Oradea, Editura Universitatii din Oradea.(cap 1 si 2)
Curs:
60% - examen scris in sesiune
Seminar:
10% - prezența
30% - activitatea la seminar (2 teme + ppt + lucrare de semestru finalizată și predată la timp)
Obiectivul general al disciplinei: Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru aplicarea conceptelor şi elaborarilor explicative proprii sociologiei devianţei şi controlului social, în practica asistenţei sociale, mai ales din spațiul justiției, dar nu numai.
Obiectivele specifice: Să utilizeze corect conceptele care identifică și descriu fenomene sociale deviante ;
Să cunoască teoriile de bază, clasice cât şi cele mai noi, din sociologia devianţei;
Acest curs se studiază în următoarele programe:
No items found.
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74