Facultate
Caută
Close this search box.

Asistenţă socială şi consiliere în şcoli

Informații utile

Număr de credite: 4

Cod: ALR2501 

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: română

Tip: semestrul 5, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială

Curs

1.       Prezentarea generala a tematicii cursului, a structurii si surselor de informare. Prezentarea standardelor de evaluare minime, medii si maximale. Comunicarea de catre studenti a nevoilor/ asteptarilor cu privire la curs.

2.       Scoala ca organizatie: structura, procese, climat, teoria schimbarii. Rolurile consilierului scolar, competente, valori. Dimensiunile profesiei, perspective etice, competenta culturala.

3.       Măsuri educaționale cu impact. Piramida evidentelor

4.       Tehnici de intervievare a copiilor

5.       Comportamente externalizate: probleme de comportament in clasa, bullying, hartuire sexuala. Ghid pentru evaluarea elevilor cu potential violent. Interventii/ programe validate axate pe problemele de comportament externalizat. Alternative la exmatriculare/ suspendare/ transfer

6.       Comportamente internalizate: Anxietatea si frica, singuratatea si timiditatea, Doliul, Depresia si conduitele suicidare. Interventii validate sau promitatoare pentru problemele de comportament internalizat.

7.       Probleme sociale si interventii: absenteismul scolar, abandonul scolar, plasamentul, abuzul si neglijarea, divortul si separarea, sarcina si tinerii parinti, consumul de droguri, migratia.

8.       Consilierea in cariera, orientarea profesionala

9.       Educatia inclusiva. Bariere in invatare si participare

10.    Interventii la nivel de scoala: programe de preventive a violentei, a bullying-ului, a abandonului scolar si a consumului de droguri.

11.    Interventii in numele unor categorii sociale vulnerabile. Victimizarea pe baza etniei, a orientarii sexuale, victimizarea celor proveniti din sistemul de protectie a copilului, a imigrantilor etc.

12.    Implicarea parintilor si a comunitatii in restructurarea scolilor. Parteneriatele cu mediul privat si cu alte organizatii. Prezentare generala a unor programe de finantare pentru derularea de proiecte in scoala (Erasmus+ KA1, KA2)

13.    Evaluarea interventiilor de asistenta sociala in scoli

14.    Sinteza cursului, clarificări.

Seminar

S1. Baban, A. (coord) (2009) Consiliere educaţională Ghid metodologic pentru orele de dirigenţie şi consiliere. Cluj: Cognitrom. pag. 15-42.

S2. Wilson, J.C. & Powell, M. (2001). Understanding a child’s mind & Preparation and planning of the interview. In A guide to interviewing children. Essential skills for counsellors, police, lawyers, and social workers (23-69)

S3. Alfie Kohn (2016) Mitul copilului rasfatat. Cap 4 si 6

S4.  Franklin Cynthia et al (Eds) (2006) The School Services Sourcebook. A Guide for School-Based Professionals. Oxford University Press. pag. 397-415. pag 245-275.

S5. MAGIC SENS MAnaging Graduated approach and Including balanced Curriculum for Special Educational Needs Students Proiect nr. 2018-1-RO01-KA201-049489 (Cap 4 si selectiv restul).

S6.  Barnes, A. (2021) Transformative career education in schools and colleges. In Robertson, Hooley and McCash. The Oxford Handbook of Career Development. PP. 266-278

si

Client-Centered Career Development Practice: A critical Review.  in Robertson, P. J., Hooley, T., & McCash, P. (Eds.). (2021). The Oxford Handbook of Career Development. Oxford: Oxford University Press. P 325-334

S7. Recapitulare. Tematica la alegerea studentilor

Bibliografie obligatorie:

Baban, A. (coord) (2009) Consiliere educaţională Ghid metodologic pentru orele de dirigenţie şi consiliere. Cluj: Cognitrom. pag. 15-42; 165- 189; 209-239.

Barnes, Anthony (2021) ‘Transformative Career Education in Schools and Colleges’ in Robertson, P. J., Hooley, T., & McCash, P. (Eds.). (2021). The Oxford Handbook of Career Development. Oxford: Oxford University Press. P 267-278.

 Cury, A. (2023) “Părinți străluciți, profesori fascinanți”, Bucuresti: Libris.

Kohn, A. (2016) Mitul copilului rasfatat. Bucuresti: Ed. Herald. Cap 4 si 6

Peter McIlveen, Harsha N. Perera, Jason Brown, Michael Healy, and Sara Hammer

Hooley, T. (2021) Career assessment. in Robertson, P. J., Hooley, T., & McCash, P. (Eds.). The Oxford Handbook of Career Development. Oxford: Oxford University Press. P 313-322.

Barbara Bassot (2021) Client-Centered Career Development Practice: A critical Review.  in Robertson, P. J., Hooley, T., & McCash, P. (Eds.). (2021). The Oxford Handbook of Career Development. Oxford: Oxford University Press. P 325-334

Franklin Cynthia et al (Eds) (2006) The School Services Sourcebook. A Guide for School-Based Professionals. Oxford. University Press. pag. 397-415; 423-470

Dupper, D. (2003) School Social Work Skills and Interventions for Effective Practice. NY: John Wiley & Sons, Inc. pp. 241-246.

Negru Subțirică, O. (2017). Formarea identității și rosturile vieții: Despre sens și direcție. Editura ASCR, Cluj Napoca.

Pura, R. (2019), Modele de practică, roluri şi standarde profesionale în asistenţa socială şcolară, în contextul european actual, in Revista de Asistenta Sociala nr. 4/2019, p. 83-97.

Wilson, J.C. & Powell, M. (2001). Understanding a child’s mind & Preparation and planning of the interview. In A guide

to interviewing children. Essential skills for counsellors, police, lawyers, and social workers (integral).

Webb, B. (2017) Social work practice with children. THE GUILFORD PRESS New York London. Cap. 8,15

 

 

Bibliografie facultativa:

 

Boyd Webb, B. (2017) Social work practice with children. THE GUILFORD PRESS New York London. Oxford University Press. 

Council of Europe (2012). Compass: Manual for Human Rights Education with Young People.   https://www.coe.int/en/web/compass/synoptic-table-of-activities

Cury, Augusto, (2005), Parinti straluciți profesori fascinanți, Editura For You.

Dumitru, A. (2011) Consilierea Educațională. Modul 5. POSDRU.

Dumitru, Ion, (2010), Consiliere psihopedagogică. Baze teoretice și sugestii practice, Polirom, Bucuresti.

Dupper,D. (2003) School Social Work Skills and Interventions for Effective Practice. NY: John Wiley & Sons, Inc 

Filipoi, S. (2012). Basme terapeutice pentru copii, adolescenți și părinți. ASCRED. Cluj Napoca.

Franklin, Cynthia et al (Eds) (2006) The School Services Sourcebook A Guide for School-Based Professionals. Oxford University Press. 

Gradinaru, T. (2021) Agresivitatea de tip bullying. Repere psihopedagogice pentru o prevenire eficientă.Iasi: Editura Universitatii ‚A.I. Cuza’.

Gherguț, A. (2016). De la segregare la integrare, incluziune și educația pentru cerințe speciale & Sugestii și soluții pentru dezvoltarea practicilor incluzive în educație adresate principalelor categorii de elevi cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale. În Educația incluzivă și pedagogia diversității (pp. 15-37; 91-103; pp. 119-133). Iași: Polirom

Kelly, Michael S. James C. Raines, Susan Stone, and Andy Frey. (2010). School Social Work. An Evidence-Informed Framework for Practice.

Openshaw, L. (2007) Social Work in Schools Principles and Practice. Guilford Press.

Mih, V. (2005). Curs de consiliere şcolară. Cluj-Napoca: Fac. de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei

Salvati Copiii (2016) Bullying-ul în rândul copiilor Studiu sociologic la nivel national 2016https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/10/10551dfa-f0b2-4cb0-a103-08d811dc31a9.pdf pag 10-58.

Sosa, Tory Cox, Michelle Alvarez (2017) School social work national perspectives on practice in schools. New York: Oxford   University Press.

Vianin, Pierre (2011) Ajutorul strategic pentru elevii cu dificultati scolare – ASCR.

 

Resurse video:

-          Resurse ale CJRAE Cluj: https://cjraecluj.ro/activitati-suport-socio-emotional/

-          Resurse ale CJRAE Timis: https://www.cjraetm.ro/materiale-utile-pentru-asigurarea-suportului-emotional-al-elevilor-parintilor-si-cadrelor-didactice

-          Aproximativ 50 linkuri la resurse, site-uri, exemple de practica, bloguri de asistenta sociala in scoli.

http://www.elementaryschoolcounseling.org/resources.html

http://exploringschoolcounseling.blogspot.ro/search/label/Back%20to%20School

http://www.thehelpfulcounselor.com/school-counselor-must-dos-for-the-new-school-year/

-          BRIO: Un blog dezvoltat de prof. dr. Dragoș Iliescu. Cuprinde materiale stiintifice, prezentate in maniera accesibila, pentru a sustine decizii informate ale cadrelor didactice si ale parintilor. https://brio.ro/blog

-          Education Endowement Foundation (UK): https://educationendowmentfoundation.org.uk  

-          Bullying Road Signs and Critical Interventions (Dr. Becky Bailey):  

-          #1 https://www.youtube.com/watch?v=HfKjzuR4nwQ&t=24s

-          #2 https://www.youtube.com/watch?v=ckDWzVaV5Kw

-          #3 https://www.youtube.com/watch?v=Tr1yWZSLVY0

-          #4 https://www.youtube.com/watch?v=gXHDu25z91U

-          #5 https://www.youtube.com/watch?v=H8wii9t-hko

-          Dr. Becky Bailey: Real Talk for Real Teachers #11 - Managing Anxiety: How to Help Children with their Distress: https://www.youtube.com/watch?v=pIcZrHhozXY

-          Un videoclip despre importanta autoreglarii. Cum arată autoreglarea unui preșcolar? Cum pot consilierii scolari să încurajeze abilitățile de autoreglare prin interacțiunile lor cu copiii? Care sunt cei 5 pași esențiali către autoreglare? https://www.youtube.com/watch?v=dGpK74qL4yg

-          Filmuleze realizate de BBC sub titlul ‘Employable me’. Ele prezinta situatiile unor personae cu dizabilitati si procesul prin care acestia cauta si uneori gasesc un loc de munca.

-          Gogglebox - Employable Me: https://www.youtube.com/watch?v=hxK9XvD_iPA

-          Employable Me – Matthew https://www.youtube.com/watch?v=IappFPAQ3P0&t=245s

-          Employable Me – Thomas: https://www.youtube.com/watch?v=Ps8rNcGw1vM

-          Employable Me – Zena: https://www.youtube.com/watch?v=JH0yhS0VrQs

-          Employable Me- Brett: https://www.youtube.com/watch?v=02wLQ3gmQqs&t=212s

-          Employable Me - Directors Cut https://www.youtube.com/watch?v=a8rt2pOblcs

-          Un set de programe, produse, practici și politici în educație analizate de What Works Clearinghouse (SUA): www.whatworks.ed.gov.

-          Un program de intervenție cognitiv-comportamentală pentru copii și tineri cu tulburări de anxietate (6-17 ani) Coping Cat: www.childanxiety.org.

-          Un set de materiale informative pentru copii, tineri, parinti si cadre didactice al Fundatiei Inocenti. https://inocenti.ro/resurse

-          Un program de intervenție cognitiv-comportamentală pentru adolescenții care suferă de depresie: The Coping with Depression Course for Adolescents http://www.kpchr.org/public/acwd/acwd.html)

-          Un program în mai multe module pentru elevii din ciclul primar și gimnaziu pentru prevenirea delincvenței juvenile și a consumului de substanțe interzise: Early Risers- http://www.psychiatry.umn.edu/psychiatry/research/earlyrisers/home.html.

-          The Incredible Years program: www.incredibleyears.com

-          Informatii despre autism, identificare precoce si caracteristici ale interventiei timpurii

-          https://www.helpautism.ro/proiecte-externe/campanie-de-diagnostic-precoce-a-intarzierilor-in-dezvoltare

-          Copiii cu Autism: Caracteristici generale: http://www.horiaschoolresidence.ro/ro/autismul/

-          Copiii cu Sindromul Down: Semne clinice si Intervenția timpurie http://www.updown.ro/despre-sindromul-down/interventia-timpurie/

-          Sindromul Tourette: cauze, ticuri, simptome, diagnostic, tratament: https://bioclinica.ro/pentru-pacienti/articole-medicale/sindromul-tourette-cauze-ticuri-simptome-diagnostic-tratament

-          Un site despre terminologie si dezvoltarea unui limbaj pentru incluziune: https://www.cerebralpalsy.org/information/disability/etiquette

-          10 lucruri de știut despre surdocecitate: https://surdocecitate.ro/noutati/10-lucruri-de-stiut-despre-surdocecitate/?fbclid=IwAR1V62kgIt-bsdkW55cZoeyuygX-qOXs30K8i4gjN71xdr1uCGErnjpDYoQ

-          Filmul documentar Scoala noastra, (2011) regizor Mona Nicoară,Miruna Coca-Cozma.

-          Mai multe despre disciplinarea constienta: https://consciousdiscipline.com/author/bb/

-          Flowers, N. (Ed.). (2007). Compasito. Manual on human rights education for children (2nd edition). Budapest: European Youth Centre, Directorate of Youth and Sport of the Council of Europe. https://rm.coe.int/16807023d0

-          Un site despre climat, siguranta in scolile din US, relaizat pentru guvern de catre American Institutes for ResearchL https://safesupportivelearning.ed.gov/topic-research/safety/bullyingcyberbullying

-          OMS despre bullying https://www.who.int/bulletin/volumes/88/6/10-077123/en/

-          Un program norvegian impotriva bullying-ului: http://www.violencepreventionworks.org/public/index.page

-          Free webinars on bullying prevention: http://www.violencepreventionworks.org/public/webinars.page?menuheader=4

-          STAR Institute -Procesare senzoriala https://sensoryhealth.org

-          The Spirit Level: Professor Richard Wilkinson: https://www.youtube.com/watch?v=pqH8rE_c8vk

-          Bloguri ale cadrelor didactice din Romania care contin materiale video utile in activitatile cu elevi: Florea Camelia Simona - YouTube

-          un model de preventie a consumului de droguri in Islanda: https://planetyouth.org


Bibliografie seminar: Identica cu bibliografia obligatorie a cursului. Toate materialele sunt disponibile pe MT sau la biblioteca.

Curs:

- 60% test grilă


Seminar:

- 30% VP

Obiectivul general al disciplinei:

-         Integrarea specificului consilierii şcolare ca parte constitutivă a intervenţiei în asistenţa socială

-         Familiarizarea cu principalele probleme şi disfuncţii ale actorilor sociali implicati in procesul de invatare

-         Dobândirea cunoştinţelor şi competenţelor profesionale specifice lucrului cu elevii, familiile acestora, cadrele didactice, comunitatea.


Obiectivele specifice:

-         Sa dezvolte capacitatea de a accesa independent texte relevante in domeniul AS si consilierii in scoli

-         Sa dezvolte capacitatea de interpretare critica a textelor stiintifice din domeniul consilierii in scoli;

-         Sa formeze capacitatea de identificare a programelor de interventie (nivel primar, secundar, tertiar) bazate pe dovezi;

-         Sa formeze capacitatea de analiza a protocoalelor de interventie si de raportare transparenta a interventiilor in domeniul consilierii in scoli;

-         Sa explice procesele de interventie prin realizarea de conexiuni între probleme, resurse si dinamici organizationale

-         Sa analizeze mecanismelor de adaptare a unor interventii validate in alte tari, in spatiul cultural romanesc si pentru diferite medii sociale;

-         Sa elaboreze in grup un ghid minimal pentru cadrele didactice pentru gestionarea unei situatii specificie domeniului AS si consigliere in scoli;

-         Sa aplice la nivel bazal tehnici de consiliere cu elevi/ cadre didactice/ parinti

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială