Facultate
Caută
Close this search box.

Comunicare şi mediere

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AMR9025

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: română

Tip: curs principal, semestrul 2, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere

Curs

1 Potenţialul rezolutiv al comunicării : definiţii ale comunicarii; funcţiile comunicării; factori implicaţi în procesul comunicării în general, în cadrul medierii în special;

2 Axiomele Şcolii de la Palo Alto - relevanţa lor în argumentarea rolului comunicării în mediere;

Comunicare vs Conflict;

-tipuri de comunicare;

-tipuri de conflicte;

Comunicarea non-verbală şi medierea; tehnici şi deprinderi de comunicare nonverbală verbală;

5 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală (formularea întrebărilor,);

6 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( parafrazarea, încurajarea,)

7 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( raspunsul empatic, sumarizarea);

8 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( reflectarea conținutului, reflectarea sentimentelor, sumarizarea); 

9 Comunicarea verbală şi medierea II.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală (asertivitatea , transmiterea empatiei, confruntarea);

10 Comunicarea verbală şi medierea II.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( clarificarea, interpretarea);

11 Bariere în comunicare, în procesul medierii- bariere non-verbale

12 Bariere în comunicare, în procesul medierii- bariere verbale

13 Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului( I):

etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz.

14 Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului (II):

etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz.


Seminar

Interacțiune socială și comunicare

Perspective explicative asupra comunicării

Acțiunea comunicațională

Nivele ale comunicării

Deprindere sau abilitate de comunicare

Condiții ale comunicării

Forme ale comunicării I.

Forme ale comunicării II

Dezvoltarea competențelor de comunicare I

Dezvoltarea competențelor de comunicare II

Deprinderi sociale si deprinderi de comunicare

Comunicare vs Conflict

Conflictul interpersonal

Ipoteza deficitului de comunicare

Comunicarea în mediere

Deprinderi de comunicare esențiale

Deprinderi de explorare și însoțire

Deprinderi rezolutive

Comunicarea non-verbală în mediere; tehnici şi deprinderi de comunicare nonverbală verbală;

Comunicarea verbală în mediere;tehnici şi deprinderi de comunicare verbală

Formularea întrebărilor, parafrazarea

Încurajarea, raspunsul empatic, sumarizarea

Asertivitatea , transmiterea empatiei,

Reflectarea sentimentelor, confruntarea, clarificarea, interpretarea

Recadrarea

Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului I:

etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz. (I)

Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului : etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz(II).


Bibliografie curs

1)     Abric, J., (2002): Psiohologia comunicarii. Teorii şi metode, Polirom

2)     Bowling, D., & Hoffman, D., A., (coord). (2012). Psihologia mediatorului. Editura TREI, Bucuresti

3)     Boncu , Şt.,(2006): Negocierea şi medierea. Perspective psihologice. Institutul European Iaşi.

4)     Compton, B., R. şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.), pg. 163-173, 415-455; 455-470.

5)     Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2006): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, cap.7,8,9.

6)     Luduşan, A.,(2010): Medierea conflictelor. Şcoli de gândire şi modele de acţiune, Ed Studium , Cluj Napoca

7)     Maruşcă, L., (2010): Comunicare şi conflict, managementul comunicării în solutionarea amiabilă a conflictelor.Ed Tritonic, Bucureşti

8)     Poledna,S., Roth,M:, Baciu C.,(2004): Medierea conflictelor

LEGISLAŢIE

Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator

Legea 370/2009 pentru modificarea şi completarea legii 192/2006

Legea 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune

Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Codul de etică şi deontologie a mediatorilor


Bibliografie seminar

1)     -Abric, J., (2002): Psiohologia comunicarii. Teorii şi metode, Polirom

2)     Bowling, D., & Hoffman, D., A., (coord). (2012). Psihologia mediatorului. Editura TREI, Bucuresti

3)     Boncu , Şt.,(2006): Negocierea şi medierea. Perspective psihologice. Institutul European Iaşi.

4)     Compton, B., R. şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.), pg. 163-173, 415-455; 455-470.

5)     Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2006): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, cap.7,8,9.

6)     Luduşan, A.,(2010): Medierea conflictelor. Şcoli de gândire şi modele de acţiune, Ed Studium , Cluj Napoca

7)     Maruşcă, L., (2010): Comunicare şi conflict, managementul comunicării în solutionarea amiabilă a conflictelor.Ed Tritonic, Bucureşti

8)     Poledna,S., Roth,M:, Baciu C.,(2004): Medierea conflictelor

LEGISLAŢIE

Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator

Legea 370/2009 pentru modificarea şi completarea legii 192/2006

Legea 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune

Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal

Codul de etică şi deontologie a mediatorilor

Curs:

60% Lucrare de semestru



Seminar:

40% Teme/ prezentări ppt (pe parcursul semestrului)

Obiectivul general al disciplinei: Formarea cunoştinţelor teoretice şi practice necesare pentru a derula activităţi specifice medierii conflictelor, prin utilizarea deprinderilor, tehnicilor şi startegiilor de comunicare, în acord cu scopul medierii şi cu legislaţia în domeniu.


Obiectivele specifice:

  • Familiarizarea masteranzilor cu aspectele care descriu legătura dintre mediere şi comunicare; clarificarea specificului acestui raport;
  • Argumentarea rolului comunicarii în medierea conflictelor;
  • Utilizarea eficientă a strategiilor, tehnicilor si a deprinderilor de comunicare în procesul medierii.
  • Să operaţionalizeze valorile medierii prin intermediul comunicării.
  • Recunoașterea relevanței rezultatelor din cercetareilor referitoare la strategiile tehnicile şi deprinderile de comunicare cu impact asupra eficienţei medierii conflictelor.

 

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Decorative judgement scale and gavel placed on desk in light lawyer office against window
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială