Facultate
Caută
Close this search box.

Etica cercetarii cu copiii si scriere academica

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AMR4032

Predare: curs 1h, seminar 2h

Limba de predare: română

Tip: curs principal, semestrul 3, Masteratul european în drepturile copiilor

Curs

  1. Prezentare generala
  2. Istoricul si principiile eticii in cercetare.
  3. Etica si morala. Conceptualizarea copiilor si a copilariei din perspective etice si morale.
  4. Teleologia, deontologia, etica virtutii, etica grijii.

Elemente de istoria eticii. Conceptualizarea problemelor sociale ale copiilor din diferite perspective etice.

  1. Principiile eticii. Conflictul intre principii. Liberalismul Comunitarianismul. Copilaria si copilariile. Abordarea critica a conceptului de ‘voce’
  2. Tipuri de consimtamant. Confidentialitate si anonimizarea. Dileme etice in colectarea, pastrare si gestionarea datelor care ii implica pe copii
  3. Vulnerabilitate, subiecte sensibile si dileme etice comune in cercetarea copiilor. Metode participative si dileme etice. Selectia participantilor. Copiii ca cercetători
  4. Ghiduri si protocoale cu privire la aspectele de etica ale cercetarii cu copii– exemplificare
  5. Diseminarea rezultatelor cercetarii si implicatiile etice pentru copii. Interpretarea critica a pozitionalitatii persoanei care desfasoara cercetarea. Finantarea cercetarilor si dilemele etice

10.   Tehnici de redactare a textelor academice. Structura unei lucrari stiintifice

  1. Tehnici de redactare a textelor academice (Textul argumentativ)
  2. Tehnici de redactare a textelor academice (Abstractul)
  3. Tehnici de redactare a textelor academice (Raportarea rezultatelor)
  4. Sinteza cursului, clarificări.

Seminar

1.Prezentare generala. Negocierea continutului si a cerintelor.  

2-13: Prezentarea orala a unui continut selectat de catre studenti din bibliografie.

Exercitii de redactare a textelor academice (paragraful, abstractul, aparatul bibliografic, citarea, redactarea textelor teoretice, raportarea rezultatelor) 

14: Sinteza seminarului. Clarificari

Bibliografie obligatorie (disponibila pe MT)

Cutas, D. (2012) Etica relației dintre copii, părinți și stat in Alexandru Volacu, Daniela Cutas &       Adrian Miroiu (eds.), Alegeri morale. Teme actuale de etică aplicată.

Sandu, A. (nd) Elemente etice implicate de propunerea de cercetare. Universitatea Ştefan cel Mare din Suceava. URL: http://www.eiaecsad.usv.ro/manuale/Elemente-etice.pdf

Bryman Alan (2012) Social Research Methods. pag. 129-154. NY: Oxford University Press.

Haudrup Christensen, P. (2004) ‚Children’s Participation in Ethnographic Research: Issues of Power and Representation’ in Children & Society 18: 165–176.

Punch, S.. Research With Children. The same or different from research with adults? in Childhood 2002, SAGE. London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 9(3): 321–341.

Morrows,V. (nd) The ethics of social research with children and young people. An overview.

Richards, S.et al. (2015) Ethical Research with Children Untold Narratives and Taboos. NY:    Palgrave.

Organizaţia “Salvaţi Copiii” (2011) Repere etice : pentru o practică participativă, etică, semnificativă şi incluzivă a copiilor. Bucureşti : Speed Promotion. URL: https://www.salvaticopiii.ro/sci-ro/files/39/39fccf88-8088-4e23-9cc1-af63c6bae139.pdf

UBB (nd) Viza etică în cercetare la UBB. URL: https://cercetare.ubbcluj.ro/wp-content/uploads/2017/01/Viza_etica_cercetare.pdf

Volacu, A., Cutaş, D., Miroiu, A. (Eds.). (2021). Alegeri morale : teme actuale de etică aplicată. Polirom.

 

Bibliografie facultativa:

Farrimond, H. (2013) Doing Ethical Research. NY: Palgrave.


Surse online:

Comisia de etica a cercetarii. Universitatea Bucuresti: http://cometc.unibuc.ro/etica.html

 

Curs:

50% Verificare scrisa (ultima ora din perioada de activitate didactica).  


Seminar:

30% Prezentarea orala a unui text (20-40 pag) din bibliografia disponibila pe MT, pe baza de programare inainte cu min. 2 saptamani.

10% Observaţia curentă 

Obiectivul general al disciplinei:

·        Sa dezvolte capacitatea de analiza nuantata a dilemelor etice implicate in cercetarea sociala cu copii;

·        Sa formeze capacitatea de a concepe strategii de diminuare a riscurilor etice


Obiectivele specifice: 

·        Sa acceseze surse de informare pertinente cu privire la dimensiunea etica a cercetarilor cu copii;

·        Sa examineze principalele elemente de etica implicate in studierea copiilor;

·        Sa prezinte avantajele si limitele etice ale diferitelor metode participative de cercetare a copiilor;

·        Sa prezinte principalele elemente de etica implicate intr-o cercetare sociala cu copii.

 

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

four children standing on dirt during daytime
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială