Facultate
Caută
Close this search box.

Metodologia redactării textelor de specialitate, integritate academică și comunicare de specialitate (RU)

Informații utile

Metodologia redactării textelor academice

Dr. Manuel Mireanu


Număr de credite: 3

Cod: ALR1105

Predare: curs 2h

Limba de predare: română

Tip: disciplină opțională, semestrul 1 nivel licenţă, specializarea Resurse Umane

1.      Introducere

2.      Ce înseamnă scrierea academică

3.      Exemple de texte academice

4.      Cum citim textele academice

5.      Vocabular, ce cuvinte folosim

6.      Structura, cum aranjăm capitolele

7.      Abstractul, cuvinte cheie

8.      Recenzia unui text

9.      Cum căutam literatura și cum alcătuim o bibliografie

10.    Recenzia literaturii, trecerea în revistă a literaturii

11.    Cum scriem o introducere

12.    Articolul academic standard

13.    Cum prezentăm oral rezultatele cercetării

14.    Discuții, întrebări, asistență

Bocoș, Mușata-Dacia; Ciprian Baciu; Ana-Maria Purcar (2021) „Scrierea academică”, în Cercetarea Educațională. Volumul 1: coordonate generale ale activităților de cercetare, coord. de Mușata-Dacia Bocoș, Cornelia Stan și Claudia-Alina Crișan, Presa Universitară Clujeană: Cluj.


Canagarajah, Suresh (2024) „ Decolonizing Academic Writing Pedagogies for Multilingual Students”, TESOL Quarterly, 58 (1): 280 – 306


Chelcea, Septimiu (2021) Manual de redactare în științele socioumane, Editura Pro Universitaria: București.


Eco, Umberto (2020) Cum se face o teză de licență, Polirom: Iași.


Graff, Gerald; Cathy Birkenstein (2024) They Say/I Say. The Moves that matter in Academic Writing, Norton&Co.: London.


Kiriakos, Carol Marie; Tienari, Janne (2018) „Academic Writing as Love”, Management Learning, 49 (3): 263 – 277


Mahyoob, Mohammad; Al-Garaady, Jeehaan; Alblwi, Abdulaziz (2023) „A Proposed Framework for Human-like Language Processing of ChatGPT in Academic Writing”, International Journal of Emerging Technologies in Learning, 18 (14): 282 – 293


Osmond, Alex (2024) Academic Writing and Grammar for Students, Sage: London.


Paraskevas, Cornelia C.; Deborah F. Rossen-Knill (2024) Guidebook to academic writing: communicating in the disciplines, Routledge: London.


Rad, Ilie (2023) Cum se scrie un text științific. Disciplinele umaniste, Polirom: Iași.


Prezența (10%)

Activitatea în timpul discuțiilor (20%)

Lista autori și texte: minim 6 texte care să fie folosite în lucrarea de final. Lista trebuie să fie trimisă in săptămâna 10 (30%)

Eseu final: 1500 – 2000 cuvinte, prezentare a literaturii din jurul unui subiect dintr-o listă pe care o facem împreună, în funcție de interesele celor care participă la curs. Se va urmări respectarea formatului, a vocabularul academic, înțelegerea temelor de discuție, precum și felul în care textele se raportează la ele (40%)


Acest curs se dorește a fi o introducere în scrierea de texte științifice și academice. Stilul academic se deosebește prin formă, vocabular, scop, audiență și atitudine de alte stiluri de scriere. Totodată, însușirea acestui stil este esențială pentru comunicarea rezultatelor muncii și cercetărilor științifice pe care le facem în universitate. Folosirea corectă a modului academic de a comunica ne așează pe picior de egalitate cu întreaga comunitate științifică internațională.

Așadar, vom urmări dobândirea unui set de instrumente de bază care să ne ajute să comunicăm cu ușurință, în scris și oral, unei audiențe academice. Pentru aceasta, vom începe cu deprinderea abilităților de a citi corect un text academic, folosind exemple din sociologie și antropologie. Vom discuta despre cuvintele și expresiile folosite în mod curent, pentru a ne ajuta să înțelegem felul în care este construită și structurată scrierea academică. După trecerea în revistă a diverselor tipuri de texte, vom vorbi și despre modurile de prezentare orală a rezultatelor științifice, în cadrul conferințelor academice sau al interviurilor de angajare.

Cursul va acorda o importanță mai mare unei forme academice simple – recenzia literaturii de specialitate. Persoanele care participă la acest curs vor fi încurajate să facă o căutare preliminară a unor texte care discută un subiect la alegere, iar apoi să reconstituie argumentele acelor texte sub forma unui eseu. Acest exercițiu este util în primul rând în vederea scrierii, la terminarea studiilor universitare, a lucrării de licență.


Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială