Număr de credite: 6
Cod: AMR9025
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 2, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Sorina Poledna
conferențiar universitar doctor
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai
CURS
- Potențialul rezolutiv al comunicării : definiții ale comunicării; funcțiile comunicării; factori implicați în procesul comunicării în general, în cadrul medierii în special;
- Axiomele Școlii de la Palo Alto – relevanţa lor în argumentarea rolului comunicării în mediere;
- Comunicare vs Conflict; tipuri de comunicare; tipuri de conflicte;
- Comunicarea non-verbală şi medierea; tehnici şi deprinderi de comunicare non-verbală verbală;
- Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală (formularea întrebărilor,);
- Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( parafrazarea, încurajarea,)
- Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( răspunsul empatic, sumarizarea);
- Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( reflectarea conținutului, reflectarea sentimentelor, sumarizarea);
- Comunicarea verbală şi medierea II.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală (asertivitatea, transmiterea empatiei, confruntarea);
- Comunicarea verbală şi medierea II.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( clarificarea, interpretarea);
- Bariere în comunicare, în procesul medierii- bariere non-verbale
- Bariere în comunicare, în procesul medierii- bariere verbale
- Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului( I): etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz.
- Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului (II): etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz.
SEMINAR
- Interacțiune socială și comunicare
- Perspective explicative asupra comunicării
- Acțiunea comunicațională
- Nivele ale comunicării
- Deprindere sau abilitate de comunicare
- Condiții ale comunicării
- Forme ale comunicării I.
- Forme ale comunicării II
- Dezvoltarea competențelor de comunicare I
- Dezvoltarea competențelor de comunicare II
- Deprinderi sociale și deprinderi de comunicare
- Comunicare vs Conflict
- Conflictul interpersonal
- Ipoteza deficitului de comunicare
- Comunicarea în mediere
- Deprinderi de comunicare esențiale
- Deprinderi de explorare și însoțire
- Deprinderi rezolutive
- Comunicarea non-verbală în mediere; tehnici şi deprinderi de comunicare non-verbală verbală;
- Comunicarea verbală în mediere;tehnici şi deprinderi de comunicare verbală
- Formularea întrebărilor, parafrazarea
- Încurajarea, răspunsul empatic, sumarizarea
- Asertivitatea , transmiterea empatiei,
- reflectarea sentimentelor,
- confruntarea, clarificarea, interpretarea
- Recadrarea
- Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului I: etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz. (I)
- Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului : etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz(II).
Bibliografie curs:
- Abric, J., (2002): Psiohologia comunicarii. Teorii şi metode, Polirom
- Bowling, D., & Hoffman, D., A., (coord). (2012). Psihologia mediatorului. Editura TREI, Bucuresti
- Boncu , Şt.,(2006): Negocierea şi medierea. Perspective psihologice. Institutul European Iaşi.
- Compton, B., R. şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.), pg. 163-173, 415-455; 455-470.
- Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2006): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, cap.7,8,9.
- Luduşan, A.,(2010): Medierea conflictelor. Școli de gândire şi modele de acţiune, Ed Studium , Cluj Napoca
- Maruşcă, L., (2010): Comunicare şi conflict, managementul comunicării în soluționarea amiabilă a conflictelor.Ed Tritonic, Bucureşti
- Poledna,S., Roth,M:, Baciu C.,(2004): Medierea conflictelor
LEGISLAŢIE
Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator
Legea 370/2009 pentru modificarea şi completarea legii 192/2006
Legea 252/2013 privind organizarea și funcționarea sistemului de probațiune
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Codul de etică şi deontologie a mediatorilor
Bibliografie seminar:
- Abric, J., (2002): Psiohologia comunicării. Teorii şi metode, Polirom
- Bowling, D., & Hoffman, D., A., (coord). (2012). Psihologia mediatorului. Editura TREI, Bucuresti
- Boncu , Şt.,(2006): Negocierea şi medierea. Perspective psihologice. Institutul European Iaşi.
- Compton, B., R. şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.), pg. 163-173, 415-455; 455-470.
- Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2006): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, cap.7,8,9.
- Luduşan, A.,(2010): Medierea conflictelor. Şcoli de gândire şi modele de acţiune, Ed Studium , Cluj Napoca
- Maruşcă, L., (2010): Comunicare şi conflict, managementul comunicării în soluționarea amiabilă a conflictelor.Ed Tritonic, Bucureşti
- Poledna,S., Roth,M:, Baciu C.,(2004): Medierea conflictelor
LEGISLAŢIE
Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator
Legea 370/2009 pentru modificarea şi completarea legii 192/2006
Legea 252/2013 privind organizarea și funcționarea sistemului de probațiune
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Codul de etică şi deontologie a mediatorilor
CURS
Metode de evaluare
- 60% – lucrare de semestru (se predă în sesiune)
Criterii de evaluare:
- înțelegerea argumentată și corectitudinea cunoștințelor despre comunicarea în mediere (20%)
- completitudinea cunoștințelor şi reflectarea în răspuns a bibliografiei citite (20%)
- gândirea critică (20%)
SEMINAR
Metode de evaluare
- 40% – teme/prezentări ppt (pe parcursul semestrului)
Criterii de evaluare
- acuratețea utilizării deprinderilor de comunicare specifice procesului medierii
Obiective generale
- Formarea cunoștințelor teoretice şi practice necesare pentru a derula activități specifice medierii conflictelor, prin utilizarea deprinderilor, tehnicilor şi strategiilor de comunicare, în acord cu scopul medierii şi cu legislația în domeniu.
Obiective specifice
- Familiarizarea masteranzilor cu aspectele care descriu legătura dintre mediere şi comunicare; clarificarea specificului acestui raport;
- Argumentarea rolului comunicării în medierea conflictelor;
- Utilizarea eficientă a strategiilor, tehnicilor și a deprinderilor de comunicare în procesul medierii.
- Să operaționalizeze valorile medierii prin intermediul comunicării.
- Recunoaşterea relevanţei rezultatelor din cercetările referitoare la strategiile tehnicile şi deprinderile de comunicare cu impact asupra eficienței medierii conflictelor.