Facultate
Caută
Close this search box.

Abilități de gândire critică și luarea deciziilor în serviciile sociale

Informații utile

Număr de credite: 5

Cod: AMR 1015 

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: română

Tip: curs opțional, semestrul 1, Masteratul Managementul Serviciilor Sociale

Curs:

1. Curs introductiv. Prezentarea cursului și aspecte organizatorice.

2. Gândirea critică- delimitări conceptuale și precizări terminologice.  

3. Valori și standarde specifice gândirii critice. Fundamente morale și etică profesională în relație cu procesul rezolvării de probleme și al luării deciziilor în asistența socială.

4. Claritatea ca element al gândirii critice. Gândirea anticipativă. Diagrama elementelor de limbaj din procesul luării de decizii.  

5. Fapte, observații, experiențe: despre structura asumpțiilor din limbaj.

6. Fapte, observații, experiențe, credințe: către o structură logică a formulării premiselor.

7. Formularea concluziilor și implementarea deciziilor. Concluziile și gândirea abductivă, gândirea imposibilă.

8. Euristici cognitive și afective în procesul luării de decizii și a rezolvării de probleme.

9. Credibilitatea, influențarea și convingerea. Despre rolul activ al limbajului în comunicarea interpersonală.

10. Gândirea critică și comportamente neetice: frauda, propaganda, plagiatul, manipularea, conflictul de interese.

11. Tehnici de argumentare și evaluare critică a limbajului (1).

12. Tehnici de argumentare și evaluare critică a limbajului (2).

13. Repere axiologice și excelență profesională: despre rolul gândirii critice în cultura asistenței sociale. 

14. Recapitulare și concluzii finale


Seminar

1. Introducere în gândirea critică. Precizări terminologice.

2. Fundamente ale gândirii critice. Cunoașterea, autocunoașterea și beneficiile gândirii critice.  

3. Valori și standarde specifice gândirii critice. Studiu de caz.

4. Structura asumpțiilor în gândirea critică. Rolul asumpțiilor în procesul luării de decizii și a rezolvării de probleme.

5. Fapte, observații, experiențe. Abordări practice ale variabilelor din premisele argumentelor. (1)

6. Fapte, observații, experiențe. Abordări practice ale variabilelor din premisele argumentelor.(2)

7. Formularea concluziilor în procesul luării de decizii. Studiu de caz. 

8. Efecte ale euristicilor cognitive în limbajul practicianului din domeniul asistenței sociale. Studiu de caz.

9. Credibilitatea, influențarea și persuadarea, Studiu de caz. 

10. Gândirea critică și comportamente neetice. Studiu de caz.

11. Tehnici de argumentare în procesul luării deciziilor și a rezolvării de probleme (1). Influența euristicilor cognitive în procesul luării deciziilor

12. Tehnici de argumentare în procesul luării deciziilor și a rezolvării de probleme (2). Influența euristicilor afective în procesul luării deciziilor.

13. Tehnici de argumentare în procesul luării deciziilor și a rezolvării de probleme (3). Erori logice formale și impactul acestora asupra luării deciziilor în context profesional.

14. Concluzii și recapitulare finală

Bibliografie obligatorie (suport de curs):

 

1.    Butterworth, John. Thwaites, Geoff. Thinking Skills: Critical Thinking and Problem Solving. Second Edition, Cambridge University Press, 2013.

2.    Gambrill, Eileen, Gibbs, Leonard. Critical Thinking for Helping Professionals. Oxford University Press, 2017.

3.    Kallet, Michael. Think Smarter: Critical Thinking to Improve Problem-Solving and Decision-Making Skills, Wiley, New Jersey, 2014.

4.    Stoianovici, Dragan. Argumentare și gândire critică. București, Editura Universității din București, 2005.

5.    Swatridge, Colin. Oxford Guide to Effective Argument and Critical Thinking. Oxford University Press, 2014.

6.    Stoianovici, D. (2006). Argumentare și gândire critică. Editura Universității din București.

7.    Schein, Edgar.H. Organizational culture and leadership, Third Edition, Jossey-Bass, San Francisco, 2004.

8.    Valentin Mureşan, Managementul eticii în organizaţii, ediţia a II-a, Bucureşti, Editura Universității din București, 2009.

 

Bibliografie suplimentară:

1.    Bell, T., & Linn, M. C. (2002). Beliefs about science: How does science instruction contribute? în B. K. Hofer & P. R. Pintrich (Eds.), Personal epistemology: The psychology of beliefs about knowledge and learning (pp. 321– 346). Mahwah, NJ: Erlbaum.

2.    Elstein, A. S. (2009). Thinking about diagnostic thinking: A 30- year perspective. Advance in

Health Science Education, 14, 7– 18.


Bibliografie obligatorie laborator:

1. Butterworth, John. Thwaites, Geoff. Thinking Skills: Critical Thinking and Problem Solving. Second Edition, Cambridge University Press, 2013.

2. Gambrill, Eileen, Gibbs, Leonard. Critical Thinking for Helping Professionals. Oxford University Press, 2017.

3. Kallet, Michael. Think Smarter: Critical Thinking to Improve Problem-Solving and Decision-Making Skills, Wiley, New Jersey, 2014.

4. Stoianovici, Dragan. Argumentare și gândire critică. București, Editura Universității din București, 2005.

5. Swatridge, Colin. Oxford Guide to Effective Argument and Critical Thinking. Oxford University Press, 2014.

6. Schein, Edgar.H. Organizational culture and leadership, Third Edition, Jossey-Bass, San Francisco, 2004.

7. Valentin Mureşan, Managementul eticii în organizaţii, ediţia a II-a, Bucureşti, Editura Universității

din București, 2009.

 

Bibliografie suplimentară laborator:

1. Baron, J. (1985). Rationality and intelligence. New York, NY: Columbia University Press.

2. King, L. S. (1981). Medical thinking: A historical preface. Princeton, NJ: Princeton University Press.

3. Tufte, E. (2006). Beautiful evidence. Cheshire, CT: Graphics Press.

curs 50% Prezentarea unui proiect scris, individual. 

seminar 50% Examen scris

Obiectivul general al disciplinei: Acest curs are ca obiectiv principal să ofere studenților o înțelegere detaliată a principiilor esențiale care susțin gândirea critică și procesul decizional în serviciile sociale. Se pune accent pe dezvoltarea unor standarde intelectuale solide, care să îi sprijine pe practicienii din asistența socială în conceperea și formularea unor decizii profesionale bine argumentate. De asemenea, cursul urmărește să consolideze abilitățile de analiză, evaluare și sinteză, esențiale pentru abordarea situațiilor complexe cu claritate, exactitate și coerență. În plus, studenții vor fi instruiți să identifice și să evite erorile de raționament și prejudecățile, permițându-le să implementeze soluții etice și eficiente în contexte sociale variate. Cursul îmbină teoria cu aplicațiile practice, având drept scop formarea unor profesioniști capabili să ia decizii bine fundamentate

, echilibrate și responsabile în momente critice, având mereu în vedere binele beneficiarilor și efectele pe termen lung asupra comunităților în care activează.


Obiectivele specifice:

1. Cunoașterea principalelor abordări teoretice și metode specifice gândirii critice și procesului decizional, aplicate în contextul serviciilor sociale și relațiilor profesionale.

2. Identificarea și descrierea conceptelor fundamentale ale gândirii critice, inclusiv a tehnicilor de raționament, argumentare și evaluare, cu accent pe aplicabilitatea lor în soluționarea problemelor din asistența socială.

3. Aplicarea gândirii critice pentru analiza și evaluarea deciziilor profesionale, cu scopul de a îmbunătăți procesul decizional și calitatea intervențiilor sociale.

4. Dezvoltarea capacității de a folosi tehnici argumentativ-explicative în formularea deciziilor clare și coerente în situații profesionale complexe. Îmbunătățirea abilităților de a analiza și evalua informațiile într-un mod obiectiv și echilibrat, în vederea luării deciziilor etice și eficiente.

5. Încurajarea dezvoltării unei atitudini de colaborare, deschidere și reciprocitate în relațiile profesionale, pentru a sprijini practicianul din asistența socială să ia decizii informate și echilibrate.


Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială