Facultate
Caută
Close this search box.

Procesul medierii și tipuri de mediere – medierea victimă-infractor

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AMR9114 

Predare: curs 1h, seminar 2h

Limba de predare: română

Tip: curs opțional, semestrul 2, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere

Curs:

a.  Prezentare tematică, scopuri, obiective, cerințe minimale

b. Comunicare în managementul de stări și situații de tip conflictual de tip restaurativ și alternativ

c. Stări ale non-acordului, stări și situații de tip conflictual în spațiul social

d. Management de conflict – teorie și analiză

e. Sisteme conceptuale de justiție / management de conflict

f. Metode alternative de administrare și soluționare de conflicte de bază și hibrid

g. Medierea conflictelor – particularizări în asistarea conflictelor din cadrul relațiilor de familie și a celor de tip victimă/persoană prejudiciată – infractor/faptuitor

h. Norme naționale și internaționale de reglementare în domeniul metodelor alternative de administrare și soluționare a conflictelor

i.  Modele restaurative de răspuns social


Seminar:

a. prezentare tematică de seminar, a modului de desfășurare și evaluare, a bibliografiei

b. Comunicare în managementul de stări și situații de tip conflictual de tip restaurativ și alternativ

c. Stări ale non-acordului, stări și situații de tip conflictual în spațiul social

d.  Management de conflict – teorie și analiză

e.  Sisteme conceptuale de justiție / management de conflict

f.  Metode alternative de administrare și soluționare de conflicte de bază și hibrid

g.  Medierea conflictelor – particularizări în asistarea conflictelor din cadrul relațiilor de familie și a celor de tip victimă/persoană prejudiciată – infractor/faptuitor

h.  Norme naționale și internaționale de reglementare în domeniul metodelor alternative de administrare și soluționare a conflictelor

i.   Modele restaurative de răspuns social

j.   evaluare și comentare a proiectelor realizate de studenți

Obligatorie (suport de curs):

-suport curs

- Loghin, C., 2016, Conflicte – metode alternative de administrare si solutionare, Editura Universtiatii Alexandru Ioan Cuza, Iasi

-Legea 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator cu modificările și completările ulterioare (Legea 370/2009 și 115/2012)

-Standard ocupațional Mediere

-ROF Consiliu de mediere

-Standardul de formare a mediatorului

-Cod de etică și deontologie profesională a mediatorului de conflicte

-Codul mediatorului european

-Recomandări ale CE

 

Suplimentară:

-Ghid de mediere pentru magistrați

Abric, Jean-Claude, 2002, Psihologia comunicării., Ed. Polirom, Psihologie, București;

Docherty, Jayne Seminare 2005, Strategic Negotiation, Negotiating During Turbulent Times, The Little Book of Justice & Peacemaking, Good Books, Intercourse, PA, SUA;

Edelman, Joel, Crain, Mary Beth, 1994, The Tao of Negotiation, Harper Collins Publishers, New York , SUA

Fells, Ray, Effective Negotiation: From Research to Results, Cambridge Univesity Press, www.cambridge.org;

Fisher, Roger and Ury, William 1983, Getting toYes. Negotiating Agreement Without Giving In, Penguin Books, NY, SUA;

Fisher, Roger; Ury, William, Getting to Yes, Penguin Book, Second Edition, 1999

Floyd, Kory, 2013, Comunicarea interpersonala, Editura Polirom, Psihologie, Iași;

Gelfand, Michele. J., Fulmer, Ashley, Severance, Laura, Zedeck, Sheldon Ed., 2011, The Psychology of Negotiation and Madiation, Apa Handbooks in Psychology, Washington DC, SUA;

Goldberg, Stephen B., Sander, Frank E.A., Rogers, Nancy H., 1999, Dispute Resolution, Negotiation, Mediation and Other Processes, Aspen Law & Business, Aspen Publishers, NY, SUA;

Hofstede, Geert, Cultures and Organisations. Software of the Mind, McGraw-Hill Company, London, 1991

Lederach, John Paul, 2003, Conflict Transformation, The Little Books of Justice & Peacemaking, Good Books, Intercourse, PA, SUA;

Leigh, Thomson, 2006/2007, Mintea şi inima negociatorului. Manual complet de negociere, Editura Meteor Press,

Liebmann, Marian, Kingsley, Jessica - editors, Mediation in context, 2000, London and Philadelphia, United Kingdom, London;

Maslow, Abraham, 1954, Motivation and personality, Harper, New York;

Mayer, Bernard, 2000, Communication, The Dinamics of Conflict Resolution, A Practitioner’s Guide, Jossey-Bass, USA;

Mayer, Bernard, 2000, The Dynamics of Conflict Resolution, A Practitioner’s Guide, Jossey-Bass, A Wiley Company, John Wiley & Sons Inc. San Francisco, CA, USA;

Mcquail, Denis, 1999, Comunicarea, Institutul European, Iași;

Mitchell, Rex C., 2010, Introduction to Conflict Management, California State Univesity, Northridge;

Pânișoară, Ion-Ovidiu, 2004, Comunicarea eficienta, Metode de interacțiune educațională, Ed. Polirom, Știintele Educației, București;

Prutianu, Ștefan, 2008, Tratat de comunicare și negociere în afaceri, Ed. Polirom Iași;

Rosenberg, Marshall B. , 1999, Nonviolent Communication, A Language of Compassion, Puddle Dancer Press, DelMar, CA, USA;

Schirach, Lisa , 2004, Strategic Peacebuilding, The Little Book of Justice & Peacebuilding, Good Books, Intercourse, PA, SUA;

Schiaucu, V., Canton, R., (coordonatori), 2008), Manualul de probațiune, EuroStandard, București

Șoitu, Laurențiu, 2001, Pedagogia comunicării, Psiho-Pedagogie, Iași, Institutul European;

Souza Briggs, Xavier de, 2003, We Are All Negociators Now: An Introduction to Negotiating in Community Problem

 Thompson, Leigh, 2006, Negocierea și inima negociatorului - Manual complet de negociere, Meteor Press, București; 

Tubbs, Stewart L., Conflict Management, Mc. Graw Hill Companies, 2007

Umbreit, Mark S., 1995, Mediation Interpersonal Conflicts: A Pathway to Peace, Center for Restorative Justice           and Mediation, School of Social Work, University of Minnesota, CPI Publishing, St. Paul SUA;

Watzlawic, Paul, Jackson, Don J., 1972, “Une logique de la comunication”, Paris, Editure du Senil ;

Zartman, L.W., Berman, M.R., 1982, The Practical Negotiator, New Haven: Yale University Press;

 

Curs:

55% examen scris final cu temă dată, unică și acoperind tematica de curs


Seminar:

30% realizarea unui referat/proiect cu temă la alegerea studenților, dintr-un pachet de teme propuse

10% monitorizarea și evaluarea calității participării la activitățile de seminar

5% monitorizarea și evaluarea calității participării la activitățile de seminar

Obiectivul general al disciplinei: Dezvoltarea de competențe de bază din domeniile justiției restaurative și a metodelor alterantive de management a conflictelor


Obiectivele specifice:

a. obiective cognitive

-prezentarea, explicarea și familiarizarea studenților cu concepte, valori, principii, bune practici specifice justiției restaurative și metodelor alternative de management a conflictelor

-prezentarea, explicarea și familiarizarea studenților cu măsuri de răspuns social, metode, modele de procese și instrumente de management a conflictelor specifice justiției restaurative și metodelor alternative

-înțelegerea importanței abordărilor de tip restaurativ și alternativ în asistarea persoanelor aflate în stări și situații speciale ( făptuitori , victime, alte persoane prejudiciate și/sau interesate, având sau nu roluri sau nevoi speciale) a căror apariție este determinată sau legată de implicarea acestora în stări sau situații de tip conflictual 

 

b. obiective procedurale

-înțelegerea relativizată a stărilor și situațiilor de tip conflictual în care pot fi aplicate măsuri de răspuns social de tip restaurativ și metode alternative de management a conflictelor

-alegerea inventarului de măsuri, metode, modele, instrumente de management a conflictelor de tip restarativ și alternativ ce pot fi utilizate în scopul asistării pe caz

-aplicarea de măsuri, modele, instrumente în managementul de stări și situații de tip conflictual prin abordări de tip restarutiv și prin metode alternative

-monitorizarea, evaluarea și realizarea de adaptări necesare proceselor de management de conflict realizat prin abordări de tip restaurativ și alteranativ

 

c. obiective atitudinale

-înțelegerea și managementul stărilor și situațiilor de tip conflictual prin prisma valorilor și principiilor de bază și generale specifice domeniilor justiției restaurative și metodelor alternative

-dezvoltarea de atitudini proactive fundamentate pe valori, principii și bune practici specifice domeniilor justiției restaurative și metodelor alternative de management al stărilor și situațiilor de tip conflictual

.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Decorative judgement scale and gavel placed on desk in light lawyer office against window
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială