Număr de credite: 5
Cod: ALR2301
Predare: curs 2h, lucrare practică 2h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 3, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs:
1.Evaluarea în practica asistenței sociale ;
2.Specificul evaluării individului și a familiei în practica asistenței sociale
3.Perspective şi modele teoretico-metodologice utilizate în evaluarea familiei.
4.Perspectiva ecologico-sistemică în practica asistentei sociale
5.Contribuția lui A.Pincus si A Minahan la adaptarea teoriei sistemelor în
practica asistenței sociale (sistem conceptual, etapele procesului de asistare socială, aspecte metodologice).
6.Modele de evaluare a funcționării sociale a familei:
Modelul McMaster , modelul procesual;
7. Modele de evaluare a funcționării sociale a familei:
Modelul structural al lui S.Minuchin;
8-9. Dimensiuni ale evaluării familiei ( granițe externe și interne, rolurile, comunicarea , responsiviatea afectivă, implicarea emoțională, controlul comportamental).
10.Dimensiuni ale evaluării familiei ( scopurile, structura de putere, balanţa decizională în familie).
11-12.Relația evaluare-intervenție. Intervenția de asistență socială la nivel microsocial. Metoda consilierii
12-13.Specificul consilierii în practica asistenței sociale. Fundamentarea teoretică. Etapele procesului consilierii(I)
14. Etapele procesului de consiliere(II). Deprinderi de consiliere.
Bibliografie obligatorie:
Compton,R., Galaway, B., (1989): Social Work Processe,Wadsworth Publishing Company, California, pg. 123-142, 455-470,
Collins, D., Jordan, C., Coleman, H.,(1999): An introduction to family social work, Belmont, Brooks /Cole Wadsworth/Thomson Learning, pg. 122-130; 143-157
Dumitraşcu , H., (coord.) 2012 : Consilierea in asistenta sociala, Iasi , Polirom
Hartman, Laird (1994), Centered Social Work Practice, New York, the Free Press, p. 157-186, 211-230
Hepworth, Dh & Larsen, J. (1990), Direct Social Work Practice, Teory and Skills, California, Wadsworth Pub. Company, p. 193-215; 256-297,
Hurubean, A., (2003): Construcţia metodologică a asistenţei sociale, în Neamţu,G. (coordonator volum) Tratat de Asistenţă Socială Iaşi, Polirom, pg. 290-303;
Ivey, A., E.,(1988): Intentional Interviewing and Counseling, 3-th edition
Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2004): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, pg. 78-92; pg. 255-270; 287-327; ; p.228-232; 233-235; 235-238; 240-250
Nelson Jones, R.,1994: The Theory and Practice of Counselling Psychology, London Redwood Books cap. 11
MILLER, L.,(2006): Counselling skills for Social Work, London ,SAGE Publications
Bibliografie opţională
Shulman L.,(1992):The Skills of Helping. Individuals, Families and Groups; F.E. Peacock Publishers,INC. Illinois
Rogers, C., 2002 : On Becoming a Person. A therapist view of psychotherapy; Constable , London; despre Caracteristicile relaţiei de ajutor ;
Curs:
50% - examen
Seminar:
50% - teme, analize pe caz, prezentări pp
Obiectivul general al disciplinei: Formarea la studenti a cunoştinţelor teoretice necesare pentru realizarea diagnozei sociale specifice la nivel individual şi familial. Cunoaşterea metodelor, tehnicilor şi deprinderilor pentru realizarea evaluării problemelor şi resurselor, demers care condiţionează natura, direcţia şi scopul intervenţiei sociale la nivelul individului şi familiei. Cunoaşterea metodei consilierii utilizată în asistarea socială la nivel individual şi familial.
Obiectivele specifice: Să utilizeze corect conceptele care descriu procesul de diagnoză socială la nivel microsocial ;
Să operaţionalizeze valorile proprii contextului axiologic al asistenţei sociale cu individul si familia;
Să cunoască specificul procesului asistării sociale conform modelul abordării ecosistemice ;
Să înţeleagă posibilităţile de intervenţie socială prin metoda consilierii;
Să utilizeze corect conceptele care descriu procesul de diagnoză socială la nivel microsocial ;
Să operaţionalizeze valorile proprii contextului axiologic al asistenţei sociale cu individul si familia;
Să cunoască specificul procesului asistării sociale conform modelul abordării ecosistemice ;
Să înţeleagă specificul relaţionării profesionale în contextul utilizării în practica asistenţei sociale a metodei case-work-ului; să înţeleagă raportul dintre case-work şi managementul de caz;
Să identifice dimensiunile esenţiale ale evaluării familiei din perspectivă eco-sistemică;
Să cunoască şi să utilezeze metodele şi instrumentele de evaluare a individului şi familiei conform rolului lor şi potenţialului lor de asistare;
Să înţeleagă posibilităţile de intervenţie socială prin metoda consilierii;
Să dovedească capacitatea de a planifica o intervenţie socială la nivelul individului şi familiei;
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74