Facultate
Caută
Close this search box.

Managementul conflictului organizațional

Informații utile

Număr de credite: 5

Cod: AMR1027

Predare: curs 1h, seminar 2h

Limba de predare: română

Tip: curs opțional, semestrul 2, Masteratul Managementul Serviciilor Sociale

Curs

1.     Definirea concepului de conflict. Conflictul ca fenomen psiho-social. Conflictele interpersonal / intrapersonal. Conflictele în organizații.

2.     Cauzele conflictelor interpersonale / intrapersonale. Cauzele conflictelor generate în organizații. Stresul și declanșarea conflictelor.

3.     Conflicte ce se manifesta în cadrul echipelor de muncă. Etape în dezvoltarea echipelor. Rolul managementului în gestionarea conflictelor.

4.     Conflicte constructive – funcționale. Conflicte distructive - disfuncționle.

Gestionarea tipologiilor dificile de personalitate umană.

5.     Stiluri personale în gestionarea conflictelor. Când și în ce condiții putem aplica cu succes diverse stiluri de abordare a conflictelor.

6.     Modalitati de prevenire a conflictelor. Escaladarea conflictelor.  Momentul potrivit în abordarea conflictelor.

7.     Rolul comunicării în prevenirea, producerea și gestionarea conflictelor.

Conținutul mesajelor în comunicarea interpersonală. Blocajele emoționale sau comunicarea perturbată ca sursă a conflictelor în organizații.

8.     Comunicarea preventivă. Principii și atitudini adecvate în abordarea dialogului în prevenirea / rezolvarea unui conflict.

9.     Sursele de putere și ridicarea statutului de putere în abordarea conflictelor. Creșterea stimei de sine. Persuasiune pentru schimbarea atitudinilor sau comportamentelor.

10.  Modele de rezolvare a conflictelor. Rezolvarea conflictelor de tip câștig – câștig prin colaborare și negociere bazată pe principii.

11.  Medierea ca modalitate de rezvolvare a conflictelor în organizații.

12.  Arbitrajul managerial ca modalitate de rezvolvare a conflictelor în organizatii.

13.  Lobby și advocacy. Definirea conceptelor și abordari în organizații de tip asistență socială

14.  Diminuarea efectelor emoționale negative ale conflictului. Refacerea relațiilor de muncă. Stabilirea de noi norme care sa prevină conflictul.

Laborator

1.     Recunoașterea diferitelor tipuri de conflict. Percepții distorsionate sau erori de precepție în situații conflictuale. Adoptarea unor poziții perceptuale care duc la gestionare constructivă a conflictelor.

2.     Identificarea cauzelor conflictelor și determinarea declanșatorilor de stres interpersonali și impactul acestora în munca din organizații.

3.     Etape în dezvoltarea unei echipe. Echipe funcționale/ echipe disfuncționale.

4.     Gestionarea tipologiilor de personalitate dificile

5.     Identificare stiluri personale în gestionarea conflictului și adordarea corectă a acestora în funcție de situație.

6.     Escaladarea conflictelor. Momentul potrivit în abordarea conflictelor

7.     Prevenirea conflictelor. Evitarea blocajelor emoționale.

8.     Prevenirea conflictelor: ascultare activă, empatie, comunicare asertivă, exprimare emoții.

9.     Cresterea stimei de sine. Persuasiune pentru schimbare.

10.  Abordarea conflictelor prin colaborare

11.  Medierea ca modalitate de rezolvare a conflictelor. Harta conflictelor.

12.  Arbitrajul ca modalitate de rezolvare a conflictelor

13.  Lobby & Advocacy

14.  Refacerea relatiilor dupa conflict. Relații sanătoase. Norme de conduita.

 Bibliografie obligatorie pentru curs și laborator:

 

1.     Ana Stoica – Constantin (2004), „Conflictul interpersonal. Prevenire, rezolvare și diminuarea efectelor”, Editura Polirom, Iași

2.     Sofia Chirică (2003), „Inteligența organizațiilor. Rutinele și managementul Gândirii colective”, Presa Universitară Clujeană, Cluj- Napoca

3.     Cathy A. Costantino, Christina Sickles Merchant (1996), „Designing Conflict Management Systems”, Jossey-Bass, San Francisco, USA.

4.     Steve May (2006), „Case Studies in Organizational Communication. Ethical perspectives and practice”, Sage Publication Inc., California

5.      Kenneth Cloke, Joan Goldsmith (2011), „Resolving conflicts at work. Ten strategies for everyone on the job”, Published by Jossey-Bass, San Francisco

6.     Ioan-Ovidiu Pânișoară (2015), „Comunicarea eficientă – Editia a IV-a”, Editura Polirom, Iași

7.     Kevin Hogan (1996), „Psihologia persuasiunii. Cum sa îi convingeți pe alții de modul vostru de gândire”, Editura Antet Revolution, Prahova

8.      Geetu Bharwaney (2020), „Reziliența emoțională. Învață cum să devii adaptabil și să-ți atingi potențilul maxim”, Editura Polirom, Iași

9.     Thomas A. Harris (2011) „Eu sunt Ok. Tu ești OK”, Editura Trei, București.

10.  Roy Lilley (2016) „Cum să ne purtam cu oamenii dificili”, Editura Meteor Publishing, București

11.  Marie Haddou (2003) „Cum să spui NU acasă, la serviciu, prietenilor, în viața de zi cu zi”, Editura Trei, București

12.  Marie Haddou (2003) „Cum să-ți întărești încrederea în tine”, Editura Trei, București

 

Bibliografie facultativă:

1.     Felicia Cornelia Macarie (2012), „Managementul organizațiilor”, Editura EIKON, Cluj- Napoca

2.     Gerard Apfeldorfer (2011) „Arta de a cultiva relații durabile”, Editura Trei, București

3.     Christopher Turk (2013) „Comunicarea eficientă. Cum să le vorbești oamenilor”, Editura Trei, București

4.     Șerban Ionescu, Marie-Madeleine Jacquet, Claude Lhote (2020) „Mecanismele de apărare. Teorie și aspecte clinice.”, Editura Polirom, Iași

5.     George H. Green, Carolyn Cotter (2002) „Cum să neutralizați agresorii, șefii și brutele din viața voastra”, Editura Trei, București

 

Curs: 40% Examen final scris din tematica prevăzută pentru curs și din bibliografia obligatorie

Laborator:

40% Lucrare scrisă și prezentare orală

20% Prezentare orală individuală

20% Lucrare scrisă

Obiectivul general al disciplinei: Această disciplină se focalizază pe dobândirea cunoştinţelor şi abilităţilor necesare pentru a gestiona cu succes conflictele de muncă, atât la nivel interpersonal, cât și  la nivel organizațional.

 

Obiectivele specifice:

1. Dobâdirea de cunoştinţe, abilităţi și competențe necesare identificării, prevenirii și gestionării conflictelor interpersonale în relațiile de muncă.

2.  Dobâdirea de cunoştinţe, abilităţi și competențe necesare identificării, prevenirii și gestionării conflictelor organizaționale din perspectiva managerială.

 


Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială