Număr de credite: 5
Cod: AMR 1014
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs opțional, semestrul 1, Masteratul Managementul Serviciilor Sociale
Curs
1.Caracteristici ale practicii asistenţei sociale centrate pe familie: scop, obiective, valori, principii, roluri ale practicienilor în intervenţie. Sistemul familial în context: modelul sistemelor sociale multinivelare. Categorii de probleme care pot apărea în familii şi impactul acestora.
2 şi 3. Familia în spaţiu: evaluarea ecologică. Tranzacţiile familie-mediu, ţintă şi resursă pentru schimbare. Aplicaţii şi instrumente pentru practică. Întocmirea şi utilitatea hărţii ecologice a familiei. Instrumente de evaluare economico-financiară a familiei.
4 şi 5. Evaluarea funcţionării familiei în diverse contexte familiale şi culturale. Aplicaţii şi instrumente pentru practică. Harta reţelelor sociale şi evaluarea sprijinului social al familiei. Instrumente de măsurare a sprijinului social al familiei.
6 Primul interviu cu un cuplu și primul interviu cu o familie. Îmbunătăţirea relaţiilor interpersonale în cupluri şi familii. Întocmirea şi utilitatea sociogramei, a hărţii intrafamiliale în asistenţa socială. Aplicaţii ale jocului cu cărţi de rol în evaluarea funcționării familiei.
7. Abordarea părinţilor vârstnici şi a copiilor adulţi ca o unitate familială (grup familial). Specificul muncii cu familia ca grup.
8. Evaluarea familiei în timp: perspectiva intergeneraţională. Sistemul familial intergeneraţional ca resursă pentru schimbare. Aplicaţii şi instrumente pentru practică. Întocmirea şi utilitatea genogramei multigeneraţionale în evaluarea şi intervenţia socială.
9 și 10. Procesul de soluționare a problemelor instrumentale și afective ale familiei. Metoda generală a asistenţei sociale centrată pe familie: angajarea, colectarea datelor, evaluarea nevoilor, intervenţia, evaluarea şi terminarea relaţiei de asistenţă socială.
11-12. Utilitatea strategiilor centrate pe sarcină în rezolvarea problemelor famiale. Etapele procesului de asistență socială centrat pe familie, utilizând tehnici centrate pe sarcină. Aplicații ale strategiilor centrate pe sarcină în rezolvarea unor probleme care pot apărea în funcționarea familiei: conflict în cuplu sau familie; separare/divorț- conflict asupra chestiunilor post-divorț; plasament familial - reacția emoțională a copilului la separarea de părinți; suprasolicitarea unui membru al familiei care oferă îngrijire vârstnicului; managementul stresului pentru studenți și la locul de muncă; șomajul; lipsa locuinței: nevoia de adăpost și loc de muncă; singurătatea
13-14. Intervenția în situații de criză și intervenţii familiale focalizate pe soluții.
Intervenţii familiale în timpul unei crize de viaţă (violență domestică, viol, pierderea locului de muncă, deces/moarte din cauze medicale a unui membru al familiei, suicid).
Seminar / laborator
1.Caracteristici ale practicii asistenţei sociale centrate pe familie: scop, obiective, valori, principii, roluri ale practicienilor în intervenţie
2-3 Întocmirea şi utilitatea hărţii ecologice a familiei. Harta reţelelor sociale şi evaluarea sprijinului social. Aplicații pe cazuri concrete.
4.Evaluarea funcţionării familiei în diverse contexte familiale şi culturale. Aplicaţii şi instrumente pentru practică. Întocmirea şi utilitatea sociogramei, a hărţii intrafamiliale în asistenţa socială.
5-6.Îmbunătăţirea relaţiilor interpersonale în cupluri şi familii. Aplicaţii şi instrumente pentru practică: jocul cu cărţi de rol.
7. Abordarea părinţilor vârstnici şi a copiilor adulţi ca o unitate familială (grup familial). Specificul muncii cu familia ca şi grup.
8. Întocmirea şi utilitatea genogramei multigeneraţionale în evaluarea şi intervenţia socială.
9-10.Metoda generală a asistenţei sociale centrată pe familie: angajarea, colectarea datelor, evaluarea nevoilor, intervenţia, evaluarea şi terminarea relaţiei de asistenţă socială.
11-12.Utilitatea strategiilor centrate pe sarcină în rezolvarea problemelor familiale. Aplicații ale strategiilor centrate pe sarcină în rezolvarea următoarelor probleme: conflict în familie; plasament familial: reacția emoțională a copilului la separarea de părinți; suprasolicitarea unui membru al familiei care oferă îngrijire vârstnicului; șomajul; lipsa locuinței: nevoia de adăpost și loc de muncă; singurătatea.
13-14. Intervenția în situații de criză și intervenţii familiale focalizate pe soluții.
Intervenția în situații de urgență ca varietate a intervenției în criză.
Bibliografie obligatorie pentru curs și laborator:
1. Gottman, J.M, Silver, N. (2018), Cele șapte principii ale unei căsnicii fericite: ghid practic elaborat de cel mai renumit expert in relațiile de cuplu, Cluj-Napoca, Editura ASCR, pp.151-174;
2. Hartman, A. & Laird, J., 1983, Family-Centred Social Work Practice, New York, The Free Press, pp.157-325.
3. Minuchin, P., Colapinto, J., Minuchin, S. (2007), Working with the families of the poor, 2nd Edition, New York and London: The Guilford Press, pp.14-27, 84-85 și 232-245.
4. Tracy, E. M., & Whittaker, J. K. (1990). “The social network map: Assessing social support in clinical practice”. Families in Society, 71(8),461-470.
5. Hepworth, Dean, H. & Larsen, Jo, A., 1993, Direct Social Work Practice, Theory and Skills, Fourth Edition, Pacific Grove, California, Brooks Cole Publishing Company, pp. 278-321, pp. 513-555;
6. Janzen, Curtis şi Harris, Oliver, 1986, Family Treatment in Social Work Practice, Second Edition, F.E. Peacock Publishers, Itasca, IL, pp.150-173.
7. Lukas, Susan, 1993, Where to Start and What to Ask, An Assessment Handbook, New York/London, W.W. Norton and Company, pp.44-57 şi 87-100.
8. McMahon O’Neil, M.,1996, The General Method of Social Work Practice, A Generalist Perspective, Third Edition, Boston, London, Toronto, Allyn and Bacon, pp.20-42, 105-107, 140-142, 177-184, 224-227, pp.278-282, 319-323.
9. Miley, Karla, K., O’Melia, Michael si DuBois, Brenda, 2006, Practica asistenţei sociale - Abordare participativă, Iaşi, Editura Polirom, pp.255-270, 278-279, 308-312.
10. Neamţu, Nicoleta şi Toma, Milena, 2010, „Asistenţa socială centrată pe familie”, în Buzducea D. (coord.), Asistenţa socială a grupurilor de risc, pp. 115-139, Iaşi, Ed.Polirom
11. Neamțu, Nicoleta (coordonator), 2012, Procese de asistență socială centrate pe individ, familie și grup : Studii de caz, pp.13-32, 51-68, 103-115, 116-129, 154-198, Cluj-Napoca, Ed. Accent
12. Neamţu, Nicoleta (coordonator), Fabian, Andrea, 2001, Metode şi tehnici de asistenţă socială a familiei, Ghid practic, Cluj-Napoca, Editura Word System
13. Payne, Malcom, 2011, Teoria modernă a asistenței sociale, pp.117-160, Iași, Ed. Polirom
14. Reid, William, 2000, The Task Planner, An Intervention Resource for Human Service Professionals, New York, Columbia University Press (selectiv).
15. Richter, Horst-Eberhard, (2016), Familia ca pacient: terapia conflictelor în cuplu și familie, București, Editura Trei, pp.33-50;
16. Scott, V., Dubb, V., Runnels, P. (2006), Secretul unei familii armonioase, Oradea, Ed. Aquila’93, pp.159-183.
*** http://www.oocities.org/taskcentered/index.html
Bibliografia opţională/facultativă pentru curs și laborator:
11. Social Support Network Map https://ssnm.ctl.columbia.edu/
vezi fisa disciplinei
Obiectivul general al disciplinei: Acest curs are ca obiectiv principal să ofere studenților o înțelegere detaliată a principiilor esențiale care susțin gândirea critică și procesul decizional în serviciile sociale. Se pune accent pe dezvoltarea unor standarde intelectuale solide, care să îi sprijine pe practicienii din asistența socială în conceperea și formularea unor decizii profesionale bine argumentate. De asemenea, cursul urmărește să consolideze abilitățile de analiză, evaluare și sinteză, esențiale pentru abordarea situațiilor complexe cu claritate, exactitate și coerență. În plus, studenții vor fi instruiți să identifice și să evite erorile de raționament și prejudecățile, permițându-le să implementeze soluții etice și eficiente în contexte sociale variate. Cursul îmbină teoria cu aplicațiile practice, având drept scop formarea unor profesioniști capabili să ia decizii bine fundamentate
, echilibrate și responsabile în momente critice, având mereu în vedere binele beneficiarilor și efectele pe termen lung asupra comunităților în care activează.
Obiectivele specifice:
1. Cunoașterea principalelor abordări teoretice și metode specifice gândirii critice și procesului decizional, aplicate în contextul serviciilor sociale și relațiilor profesionale.
2. Identificarea și descrierea conceptelor fundamentale ale gândirii critice, inclusiv a tehnicilor de raționament, argumentare și evaluare, cu accent pe aplicabilitatea lor în soluționarea problemelor din asistența socială.
3. Aplicarea gândirii critice pentru analiza și evaluarea deciziilor profesionale, cu scopul de a îmbunătăți procesul decizional și calitatea intervențiilor sociale.
4. Dezvoltarea capacității de a folosi tehnici argumentativ-explicative în formularea deciziilor clare și coerente în situații profesionale complexe. Îmbunătățirea abilităților de a analiza și evalua informațiile într-un mod obiectiv și echilibrat, în vederea luării deciziilor etice și eficiente.
5. Încurajarea dezvoltării unei atitudini de colaborare, deschidere și reciprocitate în relațiile profesionale, pentru a sprijini practicianul din asistența socială să ia decizii informate și echilibrate.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74