Număr de credite: 5
Cod: ALR2204
Predare: curs 1h, laborator 3h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 2, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
[/su_tab]
Curs:
C1-2. Prezentarea generală a conținutului disciplinei, a modului de desfășurare, a cerințelor. Sistemului de asistență socială în lume
C 3-4. Fundamentele filosofice ale asistenței sociale. Istoria asistenței sociale
C 5-6. Justiția socială și asistența socială. Abordarea participativă.
C 7-8. Rolul familiei și al comunității în asistența socială.
C 9-10. Profesia de asistent social: competențe și limitele deontologice ale practicii profesionale
C 11-12. Răspunsul la urgențele umanitare. Practica asistenței sociale în situații de criză (ex) Covid-19; război, încălzire globală; catastrofe naturale
C 13-14. Reflecții critice în practica asistenței sociale. Recapitulare.
Seminar
S1 – S2 Seminar introductiv – forme de organizare, evaluare, condiții de promovare. Practica în asistență socială- o perspectivă comparativă. Oferirea de servicii sociale- cost sau investiție pentru societate?
S3 – S4 Cadrul legislativ al oferirii de servicii sociale. Rețeaua de servicii sociale. Grupuri deservite.
S5-6 Tipuri de servicii oferite. Prevenția și intervenția. Monitorizarea post-servicii în asistență socială. Abordarea participativă în oferirea de servicii sociale în comunități defavorizate.
S7-8 Servicii destinate protecției copilului
S9 Servicii pentru persoane cu dizabilități
S10 Servicii destinate persoanelor vârstnice
S11 Servicii destinate victimelor violenței de gen
S12 Servicii pentru persoanele fără adăpost
S13 Servicii pentru migranți și refugiați
S14 Perspective de viitor în oferirea de servicii sociale. Noi provocări.
Bibliografie obligatorie (curs și seminar):
COD DEONTOLOGIC nr.1/2007 - Codul deontologic al profesiei de asistent social, cu modificările și completările ulterioare.
Legea nr. 292/2011, Legea asistenţei sociale cu modificările și completările ulterioare.
Legea nr. 272/2004, Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului cu modificările și completările ulterioare.
Legea nr. 448/2006 republicată 2008, legea privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
ORDIN nr. 288 din 6 iulie 2006 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului
Bibliografie opţională:
Janet L. Finn (2021) Just Practice_ A Social Justice Approach to Social Work-Oxford University Press USA
Krogsrud Miley, K., O’Melia, M. & DuBois, B. (2006). Practica asistenței sociale. Abordarea participativă. Iaşi: Polirom.
Lazăr, F., Witec, S. (2022). Human Rights and Social Work Practices în the Age of Uncertainty: The Case of România. În: Krasniqi, V., McPherson, J. (eds) Human Rights în this Age of Uncertainty. European Social Work Education and Practice. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-11728-2_7
Mihai-Bogdan Iovu & Florin Lazăr (2021): Social work competencies: a descriptive analysis on practice behaviours among Romanian social workers, European Journal of Social Work, DOI: 10.1080/13691457.2021.1934408
Michelle Melendres (2022) Cultural competence în social work practice: Exploring the challenges of newly employed social work professionals, Journal of Ethnic & Cultural Diversity în Social Work, 31:2, 108-120, DOI: 10.1080/15313204.2020.1855492
Miley, Karla Krogsrud (2006), Practica asistenței sociale , Editura Polirom, Iaşi
Nancy J. Murakami, Mashura Akilova (2022) Integrative Social Work Practice with Refugees, Asylum Seekers, and Other Forcibly Displaced Persons-Springer
Peter Scourfield (2021) Using Advocacy în Social Work Practice_ A Guide for Students and Professionals-Routledge
Roth, M. (coord.) (2008). Caiet de practică pentru studenții asistenți sociali. Modele și recomandări pentru proiecte de intervenție. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană
Curs:
50% - Test grilă
Seminar:
50% - Portofoliu
Obiectivul general al disciplinei: Formarea unei imagini de ansamblu și practice despre sistemul de asistență socială, înțelegerea rolului asistentului social, însușirea și exersarea valorilor și principiilor acestei profesii.
Obiectivele specifice: Dobândirea cunoștințelor fundamentale privind sistemul de asistență socială și practica de specialitate
Formarea competențelor de a utiliza textele științifice pentru a înțelege progresul științific legat de practică de specialitate
Corelarea principiilor codului deontologic al profesiei de asistent social cu situaţiile de intervenţie practică
Formarea unui mod de gândire care să prioritizeze interesele persoanelor cărora le oferă servicii în orice context
Să înțeleagă importanța principiului egalității și non-discriminării în oferirea de servicii sociale și derularea de intervenții.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74