Număr de credite: 5
Cod: ALR2203
Predare: curs 2h, laborator 2h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 2, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs:
Săptămâna 1.
Procesualitatea muncii de asistenţă socială: Retrospectivă asupra particularităţii muncii de asistenţă socială. Fazele procesului asistenţial. Modelul rezolutiv (Comptom şi Gallaway). Fazele muncii de asistenţă socială după Hepworth şi Larsen.
Săptămâna 2.
Comunicarea empatică. Empatia ca mod de a fi şi ca deprindre. Utilitatea comunicării empatice în practica asistenţiei sociale. Nivele de empatie
Săptâmâna 3.
Bariere în comunicare. Bariere verbale. Bariere non-verbale. Efecte asupra muncii asistenţiale
Săptămâna 4.
Diagnosticul în asistenţă socială. Definiţie, caracteristici. Relaţia problemă-scop-sarcini
Săptămâna 5.
Contractul în asistenţă socială. Definiţie, praticularităţi ale contractului în asistenţa socială, fazele realizării contractului, clasificarea contractelor în asistenţa socială
Săptămâna 6.
Planificarea intervenţiei. Plan de intervenţie. Intervenţia directă vs intervenţia indirectă în asistenţa socială
Săptămâna 7.
Finalizarea procesului de asistare. Metoda centrării pe sarcină.
Săptămâna 8.
Metode, tehnici şi instrumente în asistenţa socială. Metoda Observaţiei: Abordări teoretice şi contextul pluridisciplinar al validării observaţiei ca metodă de culegere a datelor ; rolul observaţiei în munca de asistenţă socială.
Săptămâna 9.
Observaţia ştiinţifică: clasificari, tipuri de observaţie; deprinderi de observare în contextul practicii asistării sociale.
Săptămâna 10.
Metoda Interviului: intervievarea calitativă; Interviul în asistenţa socială, caracteristici specifice.
Săptămâna 11.
Tipuri de interviu folosite în asistenţa socială, luarea notiţelor, transcrierea interviurilor
Săptămâna 12.
Fazele procesului de intervievare: obiective şi deprinderi specifice fiecărei faze
Săptămâna 13.
Alte metode şi instrumente folosite în asistenţa socială:
Studiul de caz - metodă de culegere şi prezentare a datelor specifice asistenţei sociale; Studiul
documentelor; Ancheta socială.
Săptămâna 14.
Abordări teoretico- metodologice: centrarea pe soluţii, centrarea pe sarcină, abordarea rezolutivă, intervenţia în criză.
Recapitulare
Seminar:
S1 – Revizuirea cunoştinţelor asimilate în semestrul I. Organizarea activităţilor şi sarcinilor ce revin
studenţilor. Fazele procesul de asistenţă socială (exemplificare prin studii de caz).
S2 – Exersarea empatiei ca deprindere. Discrimarea conţinutului, sentimentelor, comportamentelor.
S3 – Exersarea barierelor de comunicare. Recunoaşterea barierelor. Exerciţii aplicative, jocuri de rol
S4 – Explorarea problemei în asistenţa socială. Identificarea problemelor, nevoilor, resurselor. Jocuri de
rol şi exemplificări prin intermediul unor studii de caz
S5 – Contractul în asistenţă socială. Definiţie, praticularităţi ale contractului în asistenţa socială, fazele
realizării contractului, clasificarea contractelor în asistenţa socială
S6 – Planificarea intervenţiei. Elaborarea unui plan de intervenţie
S7 – Întocmirea unei grile de observaţie. Exemplificări pe situaţii concrete. Jocuri de rol. Exemplificarea
şi exersarea cunoştinţelor şi a deprinderilor pentru realizarea observaţiei.
S8 – Verificare pe parcurs
S9 – Construirea unui ghid de interviu. Operationalizarea caracteristicilor interviului în asistenţă socială.
Exersarea şi exemplificarea cunoştinţelor şi deprinderilor pentru realizarea interviului iniţial
S10 – 11 Exemplificarea şi exersarea deprinderilor de intervievare. Ascultarea activă şi tehnica punerii de întrebări. Deprinderi de explorare în cadrul interviului: încurajarea, parafrazarea, sumarizarea,
concretizarea. Deprinderi de aprofundare: clarificarea, interpretarea, confruntarea, împărtăşirea reciprocă a informaţiilor, oferirea de sfat şi suport
S12 – Exemplificare şi exersarea cunoştinţelor şi a deprinderilor necesare pentru realizarea unor studii
de caz. Prezentarea unor modele de anchetă socială, utilizate în instituţii de asistenţă socială. Exersarea cunoştinţelor şi a abilităţilor necesare pentru realizarea unei anchete sociale.
S13 – 14. Analiza comparativă a metodelor de intervenţie: intervenţie directă vs intervenţie indirectă, intervenţie de scurtă durată vd intervenţie pe termen lung, prezentarea unor studii de caz care să reflecte principalele abordări teoretico-metodologice prezentate în cadrul cusrsurilor.
Recapitulare a cunoştinţinţelor şi deprinderilor dobândite pe parcursul semestrului.
Obligatorie
Compton, B., R., şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.) Cap.7
Egan (1994), The Skilled Helper, Pacific Grove, California, p: 106-120, 180-190
Hepworth, D.H, Larsen, J.A (1993), Direct Social Work Practice: Theory and Skills, Pacific Grove, C.A: Brooks/Cole
Ivey,A (1994): Intentional Interviewing and Counseling, Cole Publishing Company.cap.1
Miley, K.K., O. Melia, M., DuBois, B. (2006), Practica asistenţei sociale, Polirom, Iaşi, p.134-156 Parker, J., Bradley, G. (2003), Social Work Practice: Assessment, Planning, Intervention and Review, Learning Matters Ltd., Exeter, p: 90-95 (www.learningmatters.co.uk)
Rebeleanu, A., Roth, M., Golea, N., (2008) „Planificarea intervenţiei în procesul de asistenţă socială”, în Roth, M. (coord.) Caiet de practică pentru studenţi asistenţi sociali. Modele şi recomandări pentru proiecte de intervenţie, Prea Universitară Clujeană, p.23-38
Rebeleanu, A., (2008) „Centrarea pe sarcini”, în Roth, M. (coord.) Caiet de practică pentru studenţi asistenţi sociali. Modele şi recomandări pentru proiecte de intervenţie, Prea Universitară Clujeană, p.55-64
Rebeleanu A., 2016. “Plan de intervenţie în asistenţa socială”, in Enciclopedia asistentei sociale, Polirom, Editor: George Neamtu (coord), 2016, pp. 670-676
Rebeleanu Adina, Contract de schimbare, Enciclopedia asistentei sociale, Polirom, Bucuresti, Editor: George Neamtu (coord), 2016, P. 252-257
Roth, M. şi Rebeleanu, A 2007. Asistenţa socială. Cadru conceptual şi aplicaţii practice, Presa
Universitară Clujeană, Cluj Napoca (123-129).
Tutty, L.M., Rothery, M.A., Grinnell, Jr., R.M. (2005), Cercetarea calitativă în asistenţa socială. Faze, etape şi sarcini, Ed. Polirom, Iaşi
Opţională
Alexiu, T.M. (2011) „Teorii şi aplicaţii în asistenţa socială”, în Neamţu, G., Tratat de asistenţă socială,
Polirom, Iaşi, p:331-406
Brill, N. (1990). Working with People, Longman, Forth Edition
Compton, B.R., Gallaway B. (1989). Social Work Processes, Wadsworth Inc.
Cojocaru, Şt. (2006): Proiectul de intervenţie în Asistenţă Socială, Iaşi
Culley, S., (1991), Integrative counselling skills in action, Ed Sage Publications
Dafinoiu, I., Vargha, J.L. (2005), Psihoterapii scurte. Strategii, metode şi tehnici, Ed. Polirom, Iaşi, p:
114-153
Dey, I. (1995): Qualitative Data Analysis: A User – Friendly Guide for Social Scientists, London, Routledge
Hurubean, A. (2011), „Investigare şi intervenţie în asistenţa socială individuală” în Neamţu, G. (coord.),
Tratat de asistenţă socială, Ed. Polirom, p.503-
De Robertis, C., (1998), Methodologie de l’intervention en travail social, Editions Bayard, Paris De Robertis, C., (1998), Le contract en travail social, Editions Bayard, Paris
Denzin, N.K. (1970): The Research Act in Sociology , London, Butterworths Gomm.,R.,Hammersley,M.,Foster,P.,(edts): Case Study Method, London, SAGE Publications Hoffman, K.S.& Salle, A.S. (1994). Social Work Practice, Allyn & Bacon.
Lukas, S. (1993). Where to start and what to ask. New York. W. W. Norton & Company,p.32-55
Miley, Krogsrud M., OMelia, M., DuBois, B (2006), Practica asistenţei sociale, Ed. Polirom, p.191- 222
Muchielli, R., (1991), L entretien face a face dans la relation d aide, ESF, Paris
Nelson – Jones, R.(1993): Practical Counseling and Helping Skills, Cassel, London 3. ed. Payne, M.(2011) Teoria modernă a aistenţei sociale, Ed. Polirom, Iaşi,
Reid., W.J., (1986), Task-Centred in Social Work, în Turner, F. (edit.), Social Work Treatment, Free Press, p: 267-291
Roth, Maria (2003), Perspective teoretice şi practice ale asistenţei sociale, Presa Universitară Clujeană,
Cluj Napoca (141-249).
Obiective generale
Obiective specifice
Prin absolvirea disciplinei, studentul va fi capabil:
Nu există fișă de discipline atașată.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74