Număr de credite: 5
Cod: ALR2301
Predare: curs 2h, lucrare practică 2h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 3, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs:
1.Evaluarea în practica asistenței sociale ;
2.Specificul evaluării individului și a familiei în practica asistenței sociale
3.Perspective şi modele teoretico-metodologice utilizate în evaluarea familiei.
4.Perspectiva ecologico-sistemică în practica asistentei sociale
5.Contribuția lui A.Pincus si A Minahan la adaptarea teoriei sistemelor în
practica asistenței sociale (sistem conceptual, etapele procesului de asistare socială, aspecte metodologice).
6.Modele de evaluare a funcționării sociale a familei:
Modelul McMaster , modelul procesual;
7. Modele de evaluare a funcționării sociale a familei:
Modelul structural al lui S.Minuchin;
8-9. Dimensiuni ale evaluării familiei ( granițe externe și interne, rolurile, comunicarea , responsiviatea afectivă, implicarea emoțională, controlul comportamental).
10. Dimensiuni ale evaluarii familiei:
scopurile, structura de putere,
balanţa decizională în familie).
11-12.Relația evaluare-intervenție. Intervenția de asistență socială la nivel microsocial. Metoda consilierii
12-13.Specificul consilierii în practica asistenței sociale. Fundamentarea teoretică. Etapele procesului consilierii(I)
14. Etapele procesului de consiliere(II). Deprinderi de consiliere.
Seminar
Seminar 1.
-Evaluarea așteptărilor studenților în legătură cu
desfășurarea seminarului.
-Prezentarea ofertei de învățare, a cerințelor și a
modului de evaluare.
-Discutarea evaluării ca parte integrantă a
procesualității asistării sociale la nivel microsocial:
recapitularea fazelor procesului de asistență socială (metoda centrării pe sarcină și metoda problem solving).
-Reamintirea rolului observației și interviului ca
metode de evaluare, respectiv și de intervenție în cazul
interviului.
Seminar 2.
-Analiza, împreună cu studenții, pe baza exemplelor și
a bibliografiei parcurse, a conceptelor și a ideilor
specifice perspectivei sistemice (sistem client, sistem
agentul schimbării, sistem acțiune) și a celei ecologico-sistemice.
-Prezentarea și discutarea temelor realizate.
Seminar 3.
-Analiza împreună cu studenții pe baza
exemplelor și a bibliografiei citite a conceptelor și a
ideilor specifice perspectivei ecologico-sistemice.
-Prezentarea și discutarea temelor realizate.
Seminar 4.
– Analiza, împreună cu studenții, pe baza exemplelor și a bibliografiei citite, a conceptelor și a
ideilor specifice perspectivei ecologico- sistemice.
-Integrarea elementelor învățate, cu referire la
metodele și instrumentele utilizate de asistentul social
în faza de evaluare. Rolul relației profesionale în acest
demers.
• Prezentarea și discutarea temelor realizate.
Seminar 5.
-Discutarea rolului interviului ca metodă
și a ghidului de interviu ca instrument în
evaluarea individului și a familiei (
exemplificări și jocuri de rol interviu)
– Integrarea în evaluare a observaţiei, a
interviului, în contextul evaluării anumitor
aspecte ale modelului Mc Master.
-Prezentarea și discutarea temelor
realizate.
Seminar 6.
-Discutarea rolului interviului ca metodă
și a ghidului de interviu ca instrument în
evaluarea individului și a familiei (
exemplificări și jocuri de rol interviu)
-Integrarea în evaluare a observaţiei, a
interviului, în contextul evaluării anumitor
dimensiuni de evaluare a funcționării familiei, conform Hepworth&Larsen.
-Prezentarea și discutarea temelor
realizate.
Seminar 7.
-Clarificarea conceptelor teoretice din
bibliografia parcursă pentru acest seminar.
-Prezentarea și discutarea temelor realizate.
-Exersarea eco-hărții: ilustrare grafică și
interpretare. Realizarea unei eco-hărți pentru un
caz dat și interpretarea acesteia.
Seminar 8.
-Discutarea bibliografiei parcurse și a temelor
realizate.
-Exersarea genogramei.
-Integrarea în evaluare a observaţiei, a
interviului, a instrumentelor (ecoharta,
genograma).
Seminar 9.
-Prezentarea temelor realizate.
-Discutarea rolului consilierii ca metodă
de intervenție în asistarea socială.
-Înțelegerea consilierii în cadrul
procesului de asistarea socială (recapitularea
fazelor procesului de asistarea socială, a
metodelor și instrumentelor specifice).
Seminar 10.
-Prezentarea temelor realizate.
-Discutarea rolului consilierii ca metodă
de intervenție în asistarea socială și integrarea
cunoștințelor privind tehnici și abilități
specifice.
-Înțelegerea consilierii în cadrul
procesului de asistarea socială (recapitularea
fazelor procesului de asistarea socială, a
metodelor și instrumentelor specifice).
Seminar 11.
-Prezentarea temelor realizate.
-Discutarea rolului consilierii ca metodă
de intervenție în asistarea socială și integrarea
cunoștințelor privind tehnici și abilități
specifice.
-Înțelegerea consilierii în cadrul
procesului de asistarea socială (recapitularea
fazelor procesului de asistarea socială, a
metodelor și instrumentelor specifice).
Seminar 12-13.
-Discutare și feedback teme finale
Seminar 14.
-Recapitulare finală, feedback.
Bibliografie
Compton,R., Galaway, B., (1989): Social Work Processe,Wadsworth Publishing Company, California, pg. 123-142, 455-470,
Collins, D., Jordan, C., Coleman, H.,(1999): An introduction to family social work, Belmont, Brooks /Cole Wadsworth/Thomson Learning, pg. 122-130; 143-157
Dumitraşcu , H., (coord.) 2012 : Consilierea in asistenta sociala, Iasi , Polirom
Hartman, Laird (1994), Centered Social Work Practice, New York, the Free Press, p. 157-186, 211-230
Hepworth, Dh & Larsen, J. (1990), Direct Social Work Practice, Teory and Skills, California, Wadsworth Pub. Company, p. 193-215; 256-297,
Hurubean, A., (2003): Construcţia metodologică a asistenţei sociale, în Neamţu,G. (coordonator volum) Tratat de Asistenţă Socială Iaşi, Polirom, pg. 290-303;
Ivey, A., E.,(1988): Intentional Interviewing and Counseling, 3-th edition
Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2004): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, pg. 78-92; pg. 255-270; 287-327; ; p.228-232; 233-235; 235-238; 240-250
Nelson Jones, R.,1994: The Theory and Practice of Counselling Psychology, London Redwood Books cap. 11
MILLER, L.,(2006): Counselling skills for Social Work, London ,SAGE Publications
Bibliografie opțională:
Shulman L. (2009): The Skills of Helping. Individuals, Families and Groups; Cengage Learning, ICC Macmillan Inc., Belmont, USA
Rogers, C., 2002 : On Becoming a Person. A therapist view of psychotherapy; Constable, London; Despre Caracteristicile relaţiei de ajutor ;
Curs:
50% – examen scris
Seminar:
50% – Teme, analize pe caz, realizarea ppt.
2 puncte activitatea la seminar : 0,20p/seminar
-Studenții vor primi teme săptămânale, care vor fi discutate la seminar;
– Pentru a primi punctaj pentru activitate (cele 2 puncte), studenții trebuie să aibă minimum 8 prezențe la seminar.
3 p/3 teme scrise și încărcate la timp pe platforma Microsoft Teams sau Google Classroom
Obiectivul general al disciplinei: Formarea la studenti a cunoştinţelor teoretice necesare pentru realizarea diagnozei sociale specifice la nivel individual şi familial. Cunoaşterea metodelor, tehnicilor şi deprinderilor pentru realizarea evaluării problemelor şi resurselor, demers care condiţionează natura, direcţia şi scopul intervenţiei sociale la nivelul individului şi familiei. Cunoaşterea metodei consilierii utilizată în asistarea socială la nivel individual şi familial.
Obiectivele specifice:
· Să utilizeze corect conceptele care descriu procesul de diagnoză socială la nivel microsocial ;
· Să operaţionalizeze valorile proprii contextului axiologic al asistenţei sociale cu individul si familia;
· Să cunoască specificul procesului asistării sociale conform modelul abordării ecosistemice ;
· Să înţeleagă specificul relaţionării profesionale în contextul utilizării în practica asistenţei sociale a metodei case-work-ului; să înţeleagă raportul dintre case-work şi managementul de caz;
· Să identifice dimensiunile esenţiale ale evaluării familiei din perspectivă eco-sistemică;
· Să cunoască şi să utilezeze metodele şi instrumentele de evaluare a individului şi familiei conform rolului lor şi potenţialului lor de asistare;
· Să înţeleagă posibilităţile de intervenţie socială prin metoda consilierii;
Să dovedească capacitatea de a planifica o intervenţie socială la nivelul individului şi familiei;


Acest curs se studiază în următoarele programe: