Număr de credite: 8
Cod: AME9040
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 4, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Curs
1.Idealul reabilitării infractorilor- evoluții istorice și implicații practice.
2. De la Nothing Works- la Something works , până la What Works .
3. Reabilitare, reinserție socială sau reintegrare socială ? Concepte si implicații practice
4.Ce este o teorie a reabilitării infractorilor ? Principii generale, asumpții etiologice si implicatii practice.
5.Paradigme ale reabilitării- modelul riscului
(Risc Nevoi Responsivitate/ RNR )
6. Paradigme ale reabilitării- modelul vieții bune
7. Paradigme ale reabilitării- desistarea
8.Modelul RNR și principiile reabilitării (principiul riscului, principiul nevoii, principiul responsivității)
9 Principiul vieții Bune/Good Lives Model- alternativa la RNR.. Principiul bunurilor umane si al reducerii riscului
10. Paradigma desistării -The road from Crime:
11 Art-terapia
12.Comunitatea terapeutică în spațiul corecțional
13.Programul Rducerea riscului de recidivă după închisoare - model românesc de bună practică. Prezentare generală (I)
14. Programul Rducerea riscului de recidivă după închisoare - model românesc de bună practică. Studiu de caz- Comunitatea terapeutică din Penitenciarul Gherla (II)
Seminar
Seminar introductiv- definiri ale conceptelor cheie
Idealul reabilitării infractorilor
Ce este o teorie a reabilitării infractorilor ? Principii generale, asumpții etiologice si implicatii practice.
RNR- model de bună practică
Modelul Vieții Bune- model d ebună practică
Analiză comparativă RNR si MVB
Paradigma desistării
Art-terapia- model de bună practică in spațiul corecțional-argumente din practica internațională
Comunitatea terapeutică - prezentare generală
Comunitatea Terapeutică - intalnire cu coordonatorul Comunității terapeutice LOTUS din Penitenciarul Gherla.
Programul Rducerea riscului de recidivă după închisoare - model românesc de bună practică. Studiu de caz (I)
Programul Rducerea riscului de recidivă după închisoare - model românesc de bună practică. Studiu de caz (II)
Programul STOP-studiu de caz
Seminar final
Bibliografie curs
COOK,D.J., HOWISON,B.J., 1993, Psychology in Prisons, London, New York,
DURNESCU, I., 2009, Asistenţa socială în Penitenciar, Iaşi, Polirom
DURNESCU, I., 2009, Reducerea riscului de recidivă după închisoare, Bucureşti, Ed.Lumina Lex
FOUCAULT, M., 1997, A supraveghea şi a pedepsi, Editura Humanitas, Bucureşti
GHEDEON., R, GROZA, D., 2008 Asistarea persoanelor condamnate în Manual de probaţiune,V. Schiaucu R.Canton (coord.), Editura EuroStandard,Bucureşti
GUSSAK,D., VIRSHUP, E.,edits 1997 : Drawning Time: art-therapy in prisons and other correctional settings; Magnolia Street Publishers
MALCHODI, C., A., (ed.) 2004: Handbook of Art Therapy, The Guilford Press, New York
MiILEY, K.,K.,O`MALIA,M.,DuBoisB,B.,2000, Practica asistentei sociale, Iasi, Polirom
NATHAN, A.A., MIRVISS, S. 2002: Therapy Techniques using the creative Arts, Idyll Arbor. Inc. editor d. Juppe
POLEDNA, S., 2015: Creativitatea în asistenţa socială şi art-terapie. Aspecte etice, în Revista de asistenţă socială, anul XIV, nr 2/2015, pp 95-101
POLEDNA, S.,2009: Specificul metodologic ANP-SP in munca cu persoanele condamnate, în Manual de formare profesionala privind munca cu persoanele condamnate acre urmeaza sa se libereze din penitenciar, , Bucureşti, Ed. Lumina Lex
POLEDNA, S., 2009, Aspecte generale; Metodologia de implementare a modulului de bază; în Metodologie de lucru pentru programele de pregatire pentru liberare şi asistenţă post-penală , Bucureşti, Ed. Lumina Lex
POLEDNA, S., DURNESCU, I., 2009: Evaluarea programului Reducerea riscului de recidivă după închisoare, în Metodologie de lucru pentru programele de pregatire pentru liberare şi asistenţă post-penală , Bucureşti, Ed. Lumina Lex
POLEDNA, S., 2008 : Valori, principii şi competeţe profesionale în probaţiune, în Manual de probaţiune,V. Schiaucu R.Canton(coord.), Bucureşti , Editura EURO STANDARD
POLEDNA, S., 2002, Modalităţi de intervenţie psihosocială în activitatea de probaţiune,Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană
POLEDNA, S., 2000, Actori sociali în situaţii şi interacţiuni violente, Presa Universitară Clujeană
RUBIN, J., A., 2009: Art- Terapia : Teorie si tehnica, Bucuresti, Ed. Trei; cap 7,10,13
SMITH, A. B., BERLIN, L.: Treating the Criminal Offender, New York, 1988
SCHIAUCU, V., CANTON, R., 2008: Manual de probaţiune, Bucureşti, Ed. EURO STANDARD, Secţiunea a III a .
Ward, T., Maruna S. (2007). Beyond the Risk Paradigm, London , Routledge, p.27-107
http://www.e-sana.ro
Bibliografie seminar
-BARRY, J., McGURK, D., THORNTON, D.(ed.): Applying Psychology to Inprisonment. Theory and Practice, London, BOUDON, R. (coord.), 1997, Tratat de sociologie, Editura Humanitas, Bucureşti
MALCHODI, C., A., (ed.) 2004: Handbook of Art Therapy, The Guilford Press, New York
MiILEY, K.,K.,O`MALIA,M.,DuBoisB,B.,2000, Practica asistentei sociale, Iasi, Polirom
NATHAN, A.A., MIRVISS, S. 2002: Therapy Techniques using the creative Arts, Idyll Arbor. Inc. editor d. Juppe
POLEDNA, S., 2015: Creativitatea în asistenţa socială şi art-terapie. Aspecte etice, în Revista de asistenţă socială, anul XIV, nr 2/2015, pp 95-101
POLEDNA, S., 2009, Aspecte generale; Metodologia de implementare a modulului de bază; în Metodologie de lucru pentru programele de pregatire pentru liberare şi asistenţă post-penală , Bucureşti, Ed. Lumina Lex
POLEDNA, S., DURNESCU, I., 2009: Evaluarea programului Reducerea riscului de recidivă după închisoare, în Metodologie de lucru pentru programele de pregatire pentru liberare şi asistenţă post-penală , Bucureşti, Ed. Lumina Lex
WARD, T., MARUNA, S. (2007). Beyond the Risk Paradigm, London , Routledge, p.27-107
Curs:
60% examen
Seminar:
40% Realizarea conform cerințelor a unei analize comparative a RNR si GLM sau o analiză a unui program de intervenție corecțională din perspectiva celor doua modele + prezentare ppt
Teme de seminar legate de parcurgerea bibliografiei
Obiectivul general al disciplinei: Înțelegerea și însușirea de către masteranzi a elemetelor definitorii pentru cele mai recunoscute modele de bună practică în reabilitarea infractorilor .
Obiectivele specifice: Cunoașterea aspectelor de conținut și metodologie, care definesc art-terapia și comunitatea terapeutica drept modele de bună practică.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74