Număr de credite: 6
Cod: AMR4031
Predare: curs 1h, seminar 2h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 3, Masteratul european în drepturile copiilor
Curs:
1. Prezentarea generală a cursului. Noțiuni introductive și terminologie.
2. Abordarea sistemică a serviciilor sociale destinate copiilor aflați în dificultate.
3. Actori și structuri implicate în oferirea de servicii sociale copiilor aflați în dificultate. Cadrul instituțional. Organizații ale societății civile.
4. Contextul oferirii de servicii sociale copiilor aflați în dificultate. Flexibilitatea serviciilor și capacitatea de adaptare la nevoile comunității.
5. Accesarea și evaluarea serviciilor sociale destinate copiilor aflați în dificultate.
6. Servicii sociale destinate copiilor aflați in dificultate (1). Servicii și programe de prevenție.
7. Servicii sociale destinate copiilor aflați in dificultate (2). Servicii și programe de prevenție.
8. Servicii sociale destinate copiilor aflați in dificultate (1). Servicii și programe de intervenție.
9. Servicii sociale destinate copiilor aflați in dificultate (2). Servicii și programe de intervenție.
10. Finanțarea serviciilor sociale și infrastructura serviciilor sociale.
11. Resursele umane implicate în oferirea de servicii sociale copiilor.
12. Coooperarea și coordonarea orizontală la nivelul serviciilor sociale destinate copiilor la nivel individual, familial și de grup. Cooperarea și coordonarea transnanțională la nivelul UE.
13. Monitorizarea și evaluarea serviciilor sociale adresate copiilor. Protejarea interesul superior al copiilor și impactul asupra acestora.
14. Importanța adoptării unei perspective a drepturilor fundamentale în oferirea de servicii sociale copiilor aflați în dificultate.
Seminar
1. Stabilirea programului de desfăşurare, informare cu privire la desfășurarea activităților, așteptări.
2. Particularitățile grupurilor specifice de copii aflați în dificultate (1)
3. Particularitățile grupurilor specifice de copii aflați în dificultate (2).
4. Acomodarea, familiarizarea şi cunoaşterea unei instituţii/organizaţii care oferă servicii sociale.
5. Mecanisme de răspuns din partea comunităţii la problemele copiilor.
6. Importanța planificării, a abordării pluridisciplinare și a cooperării inter-instituționale în oferirea de servicii.
7. Servicii destinate copiilori în risc sau aflați în sărăcie extremă.
8. Importanța oferirii de servicii integrate copiilor
9. Servicii destinate copiilor victime ale bullying-ului și cyberbullying-ului.
10. Servicii destinate copiilor victime ale abuzului și neglijării.
11. Servicii destinate copiilor din sistemul de protecție specială.
12. Servicii destinate copiilor în contextul migrației.
13. Servicii destinate copiilor cu dizabilități.
14. Importanța aplicării principiilor drepturilor copiilor în situații concrete întâlnite la nivelul serviciilor
Bibliografie orientativă
Buzducea, D (coord). Asistenţa socială a grupurilor de risc Iaşi: Polirom
Cojocaru, Ş., (2006), Proiectul de intervenţie în asistenţa socială, Iaşi, Editura Polirom
Hopes and Homes for Children (2012) Auditul serviciilor sociale pentru copii în România)
Legea 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, cu completările și modificările ulterioare.
Miley, Karla, K., O’Melia, Michael şi DuBois, Brenda, (2006), Practica asistenţei sociale, abordare participativă, Iaşi, Editura Polirom
MMFPSPV (2013) Studiu conclusiv bazat pe evaluarea la nivel national al DGASPC, SPAS si a altor institutii si organizatii implicate in sistemul de protectie a copilului
Ordin nr. 288 / 2006 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului
Salvați copiii (2019), Raport privind respectarea drepturilor copilului în România
Salvaţi Copiii (2011) Administraţie publică în beneficiu copilului’
Site-uri recomandate (rapoarte, studii):
50 % Evaluarea raportului de practică
40 % Colocviu
10 % Activitatea seminar/prezentare referat
Obiectivul general al disciplinei:
- Să înțeleagă dezvoltarea serviciilor sociale destinate copiilor aflați în dificultate din România dintr-o perspectivă dinamică dar și comparativă, prin juxtapunere alături de serviciile oferite în alte state ale UE și să dobândească o perspectivă de ansamblu asupra structurilor, funcționării și capacităților serviciilor sociale destinate copiilor aflați în dificultate.
Obiectivele specifice:
Să operaționalizeze conceptele aferente domeniului serviciilor sociale destinate copiilor aflați în dificultate.
Să deceleze între diversele grupuri de copii vulnerabili și identifice resursele și serviciile adecvate pentru a răspunde nevoilor acestora.
Să înțeleagă diversele mecanisme de răspuns ale serviciilor sociale la nevoile diverselor grupuri de copii vulnerabili, a etapelor pe care acest răspuns le presupune și să realizeze conexiuni între probleme, resurse si dinamici organizationale.
Să poată identifica și utiliza cele mai potrivite resurse existente la nivelul rețelei de servicii pentru a răspunde nevoilor copiilor aflați în dificultate.
Să înțeleagă importanța cooperării și coordonării la nivelul serviciilor sociale pentru oferirea unor servicii la cel mai înalt standard de calitate.
Să înțeleagă importanța principiului egalității și non-discriminării în oferirea de servicii sociale și derularea de intervenții.
Să poată adapta intervenția la specificul socio-cultural al comunităților.
Să comunice asertiv cu clienții servicii sociale (copii aparținând diverselor grupuri vulnerabile și familiile/aparținătorii acestora).
Să relaționeze cu specialiștii din domeniul serviciilor sociale și colaboratorii acestora.
Să identifice, interpreteze și găsească posibile soluții dilemelor etice apărute în activitatea de oferire de servicii sociale.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74