Facultate
Caută
Close this search box.

Reintegrarea infractorilor: strategii și programe de asistență socială

Informații utile

Număr de credite: 4

Cod: ALR 2416 

Predare: curs 2h

Limba de predare: română

Tip: disciplină opțională, semestrul 4, 6 nivel licenţă, specializarea Asistență Socială

Curs

Reintegrarea socială -tema majoră în sfera asistenţei sociale din spaţiul justiţiei. Argumente din cercetări.

   

Factorii de risc ai recidivei- prezentarea unor studii asupra riscului de recidivă şi asupra eficienţei programelor ce vizează reintegrarea socială a persoanelor condamnate.

 

Sisteme europene de pregătire pentru liberare şi asistenţă postpenală;

Modele de bună practică.

 

Strategia Administrației Naționale a Penitenciarelor pentru reintegrarea socială a persoanelor condamnate privativ de libertate.

   

Design-ul procesului de pregătire pentru liberare, etape și dimensiuni obligatorii.

 

Modele de reabilitare a infractorilor (I)r:

 Risc Nevoi Responsivitate

   

Modele de reabilitare a infractorilor (II): Modelul Vieții bune

   

Reintegrarea socială din perspectiva sancțiunilor și măsurilor comunitarea; misiunea instituţiei probaţiunii.

 

Reintegrarea pe piaţa forţei de muncă

 Discutarea programului de pregatire pentru liberare PROLIB.

   

 Reintegrarea în familie.

   

Analiza programului de pregatire pentru liberare PROLIB.

 

 Prezentarea muncii asistentului social din penitenciar în vederea pregătirii pentru liberare a persoanelor condamnate cu pedepse privative de libertate.

-partciparea la curs a unuia dintre asistenții sociali din penitenciarul de maximă siguranță din Gherla

Bibliografie curs

 

Buzducea, D., ( 2010): Asistenta sociala a grupurilor de risc, Iasi, Poliro(cap 15, 16)

Durnescu , I., (2009): Asistenta sociala in penitenciar, Iasi, Polirom,  cap. 7,8,9,12

Durnescu , I.,Lewis, S., McNeill, F., Raynor, P., Vanston M.2009. Reducerea Riscului de Recidivă după închisoare, București, Lumina Lex, (cap VI)

Foucault, M., (1997): A supraveghea si a pedepsi, Bucuresti, Humanitas, cap.Instituţii complete şi austere

Goffman , E., (2004): Aziluri, Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale (p.13-104)

 Poledna, S., Sandu, M., Berne, A., Palaghia M., (2009): Manual de formare profesionala privind lucrul cu persoanele condamnate care urmeaza sa se libereze din penitenciar, Bucuresti. Ed. Lumina Lex,( p.34-71.; 84-94)

Poledna, S., Durnescu I., Ene,T., (2009). Metodologia de lucru pentru programele de pregatire pentru liberare si asistenta postpenala -integral

 Poledna, S., (2001). Probatiunea in Romania, politici, legislatie, proceduri Cluj, Presa Universitara Clujeana

 Poledna, S., (2000). Actori sociali in situatii si interactiuni violente Cluj, Presa Universitara Clujeana, (cap.4)

Sandu, M. (2017). Reacția socială împotriva criminalității.Supravegherea și asistența post-penală. București. editura PRO UNIVERSITARIA.(partea a doua)

Schiaucu ,V., Compton R., (2008). Manual de probatiune, Bucuresti, Euro Standard, p.26-42 (Valori, principii şi competenţe...) ; (p.192-217- Asistarea persoanelor condamnate)

 

Legislația relevantă

Legea 286/2009 - Noul Cod Penal

Legea 135/2010 - Codul de Procedura Penală

Legea 252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sitemului de probaţiune

Legea nr. 253 / 2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal

Legea nr. 254 / 2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal .

 

60 % Examen

40%  Realizarea unei prezentari/lucrări pe o tema relevanta cursului in acord cu bibliografia indicată

Obiectivul general al disciplinei

·        Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru realizarea diagnozei şi intervenţiei sociale specifice muncii cu persoane condamnate. Cunoaşterea metodelor, tehnicilor şi deprinderilor pentru realizarea evaluării problemelor şi resurselor persoanelor condamnate, demers care condiţionează natura, direcţia şi scopul derulării programelor de asistenţă socială în penitenciare.

 

Obiectivele specifice

  • Familiarizarea studenţilor cu modalităţile prin care fenomenul infracţional poate fi studiat și evaluat.
  • Să utilizeze corect conceptele care descriu procesul de diagnoză şi intervenţie socială, folosind modele de reabilitare eficiente (RNR, MVB);
  • Să operaţionalizeze valorile asistenţei sociale în spaţiul justiţiei;
  • Să cunoască rezultatele cercetărilor referitoare la strategiile şi programele de asistare eficiente depregătire a persoanelor condamnate penal pentru liberare şi susţinerea efortului acestora de reintegrare socială post-detenţie.

 

 

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială