Număr de credite: 3
Cod: ALR3425
Predare: curs 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs opțional, semestrul 3, 5, licență, Antropologie, Sociologie, Resurse umane
Curs
1 Introducere în tematică. Prezentarea obiectivelor cursului, a temelor de discuție, a bibliografiei și a metodei de evaluare.
2 Perspective clasice despre familie și apariția familiei cu două surse de venit
3. Despre căsătorie și diversitate familială
4. Formarea cuplurilor, individualizare și intimitate
5. Comunicare și angajament în relația de cuplu
6. Despre viața domestică și coabitare
7. LAT Families & Transnational Families
8. A deveni părinte și creșterea copilului
9. Politici sociale, carieră și viața de familie
10. Controlul fertilității și planificare familială
11. Controlul fertilității și noile forme de reproducere asistată tehnologic
12. Relații intergeneraționale. Solidaritate și ambivalență
13. Noi deschideri. Teoriile Queer
14. Recapitulare
Bibliografie obligatorie:
Chambers, D. (2012). A Sociology of Family Life. Change and Diversity in Intimate Relationships. Cambridge: Polity Press.
Sassler, S., Miller, A. J. (2017). Cohabitation Nation. Gender, Class, and the Remaking of Relationships. Oakland: University of California Press.
Cooper, M., Pugh, A.J. (2020). Families Across the Income Spectrum: A Dacade in Review. Journal of Marriage and Family, 82: 272-299.
Cherlin, A.J. (2020). Degrees of Change: An Assessment of the Deinstitutionalization of Marriage Thesis. Journal of Marriage and Family, 82:62-80.
McDonnell, L., Murray, L., Hinton-Smith, T., Ferreira, N. (2019). ‘Living Together Apart’ as Familiesin Motion. In Families in Motion: Ebbing and Flowing Through Space and Time, 57–77.
Baldassar L, Baldock C, Wilding R. (2007). Introduction: Transnational Caregiving. In Baldassar L, Baldock C, Wilding R., Families Caring Across Borders Migration, Ageing and Transnational Caregiving. Palgrave Macmillan, New York. p.1-16
Perrons, D. și colab. (2007). Gender, Social Class and Work–Life Balance in the New Economy. În Crompton, R., Lewis, S., Lyonette, C. (ed.) Women, Men, Work and Family in Europe. New York: Palgrave Macmillan. Pp. 133-151
Mureșan, C., Hărăguș, P.T. (2016). Norme ale obligației filiale și suportul efectiv acordat părinților în vârstă. În Mureșan, C., Foldes, I. (coord.). Traiectorii familiale. România în context european. Cluj-Napoca: Presa
Universitară Clujeană. pag. 15-51.
Jagose, A. (1996). Queer Theory An Introduction. New York: New York University Press
Bibliografie opţională:
Perel, E. (2007). Mating in Captivity: Unlocking Erotic Intelligence. London: Yellow Kite
Burlacu, D. și Luhiste, M. (2021). Parenthood and social policy preferences: A gender and time sensitive examination. European Journal of Political Research 60: 225-274.
Daly, M. (2022) The resilience of maternalism in European welfare states, Contemporary Social Science, 17:4, 313-325, DOI: 10.1080/21582041.2022.2061042
Waite, L.J., Nielsen, M. (2001). The rise of the Dual-Earner Family, 1963-1997. In Hertz, R., Marshall, N.L. (Eds.) Working Families. The Transformation of the American Home. London: University of California Press. Pp. 23-57.
Curs
100% - Examen scris
Obiectivul general al disciplinei - Cursul se focalizează pe diversitatea formelor contemporane de parteneriat și pe complexitatea relațiilor familiale în contextul schimbărilor care au loc la nivel social, precum sunt cele politice, economice și demografice din Europa, în general și România, în particular. În acest curs, studierea relațiilor de cuplu și familiale ține cont de rolul primar pe care îl joacă structurile sociale pe de o parte și acțiunea socială pe de altă parte în formarea și organizarea vieții de familie. Literatura care va fi discutată aici este sensibilă la diferențele de gen și cele generaționale, punând în evidență pluralitatea aranjamentelor familiale. În analiza vieții de familie și a agendelor publice cu privire la familie, cursul va introduce câteva dintre teoriile majore care construiesc domeniul de cercetare al sociologiei familiei.
Obiectivele specifice - Gândire critică, dezvoltare conceptuală, formularea de argumente, înțelegerea vieții cotidiene prin prisma teoriilor sociale predate, dezvoltarea capacității de analiză empirică a feonomenelor sociale folosind un aparat conceptul divers.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74