Număr de credite: 8
Cod: AMR9042
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 4, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Curs
1 Penitenciarul – componenta in cadrul sistemului de justitie; rol, functii si obiective
2 Impactul privarii de libertate asupra detinutilor.Importanta activitatilor de reintegrare sociala cu rol corectiv si suportiv desfasurate in penitenciar de specialisti.
3 Activitatile specifice (educationale, sociale, psihologice) de evaluare, asistenta si interventie cu rol suportiv si recuperativ desfasurate in penitenciar
4 Comunicarea in mediul penitenciar.Adaptarea tehnicilor de comunicare si mediere la specificul mediului penitenciar
5 Agresivitatea in mediul penitenciar
6 Tipuri de infractiuni si particularilati ale infractorului.
7 Categorii vulnerabile de detinuti.
8 Minorul privat de libertate – infractor sau victima
9 Asistentă si interventie specifică pentru minorii privati de libertate
10 Asistenta si interventie specifica în abordarea femeilor private de libertate
11 Preventie primara/secundara/tertiara.
Rolul activitatilor de preventie in diminuarea riscului de recidiva si cresterea sanselor de reintegrare sociala
12 Abordarea multidisciplinara/integrativa in optimizarea relatiei penitenciar - comunitate
Seminar
1 Rolul penitenciarului in cadrul sistemului judiciar.
Cadrul legal de functionare. Criterii de separatiune.
Functii si rol.
2 Aspecte psihosociale ale privarii de libertate la detinutii non recidivisti/recidivisti.Rolul specialistilor (educator, asistent social, psiholog, preot) în asistenta persoanelor private de libertate.
3 Tipuri si instrumente de evaluare in mediul penitenciar.
Forme de asistenta oferite persoanelor private de libertate
4 Aspecte particulare ale comunicarii eficiente in penitenciar.Tipuri de comunicare.Importanta limbajului de interfata utilizat in comunicarea cu detinutii
5 Identificarea formelor de agresivitate în penitenciar si scopul lor in comunicare
6 Identificarea principalelor tipuri de infractiuni si cunoasterea modalitatii de abordare si asistenta a tipologiilor de infractori
7 Identificarea si cunoasterea principalelor categorii vulnerabile de detinuti.
8 Intelegerea interactiunii factorilor predispozanti, potentatori , favorizanti, etc in comiterea infractiunilor de catre minori
9 Asistenta si interventie specifica în abordarea minorilor si tinerilor privati de libertate.
10 Asistenta si interventie specifica în abordarea femeilor private de libertate.
11 Identificarea activitatilor de preventie in diminuarea riscului infractional si de recidiva in vederea cresterii sanselor de integrare/reintegrare sociala
12 Identificarea optimizarii sanselor de reinsertie sociala prin abordarea integrativa a fenomenului infractional.Intelegerea rolului factorilor din comunitate, implicati
Obligatorie (suport de curs):
Banciu D.(1992) : Control social şi sancţiuni sociale, Editura Hyperion, Bucureşti,
Brustur, G. (2003): “Percepţia comunităţii asupra activităţilor de resocializare desfăşurate în Penitenciar”, studiu prezentat in cadrul Simpozionului Naţional “Politici penale şi politici penitenciare”, Bucureşti.
Brustur, G. (2009): “Strategii de reinserţie socială a delincvenţilor minori“ în: Teoretic şi aplicativ în cercetarea psihologică, Editura Eurobit, Timişoara, pp. 101-108.
Gheorghe, F., (2003): Fenomenologie penitenciară, Editura Oscar Print, Bucureşti.
Gheorghe, F., (2005): Prevenirea criminalităţii.Teorie şi practică, Editura Oscar Print, Bucureşti.
Legea 254/2013 de executare a pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
www.anp-just.ro, http://www.anp-just.ro/frame.php?page=istoric.php
Suplimentară:
Banciu, D., Rădulescu, S. M. (2002): Evoluţii ale delincvenţei juvenile in România. cercetare şi prevenire
Obligatorie (suport de seminar):
Culegere de programe educative si de asistenta psihosociala pentru femeile aflate în asezamintele de detentie
Administratia Nationala a Penitenciarelor, 2008
Instrumente de screening si evaluare in sistemul penitenciar – ANP
Experimentul Standford Prison : Philip Zimbardo (1971)
Experimentul lui Stanley Milgram (1961) – Testarea supunerii fata de autoritate – film
Suplimentară:
Dictionar de puscarie, Limbajul de argou al detinutior din Romania, Viorel Horia Tantas, ed Napoca Star , 2007
Trista-i duminica zilelor mele . 100 de cantece de pușcărie, Viorel HoriaTantas, ed Isoprint, 2001
Curs:
40% Evaluare finală
- Test de cunoştinţe (grilă şi/sau redacţional)
Seminar:
30 % Evaluare pe parcurs
30% Evaluare finala.Redactare proiect/exercitii aplicative
Obiectivul general al disciplinei: Obiectivul general al acestui curs este oferirea de cunoştinţe teoretice, empirice şi practice din domeniul sistemului penitenciar şi dezvoltarea de abilităţi in implementarea acestora
Obiectivele specifice: Prezentarea cadrului legal si a principiilor specifice care stau la baza activităţii specifice sistemului penitenciar
Intelegerea obiectivelor subsumate Strategiei de reinsertie sociala a Administratiei Nationale a Penitenciarelor si a prodedurilor de lucru specifice
Cunoasterea instrumentelor de evaluare si a formelor de asistenta oferite persoanelor private de libertate in scop recuperativ
Aprofundarea cunoştinţelor şi a mecanismelor care contribuie la apariţia/reapariţia comportamentului infracţional
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74