Facultate
Caută
Close this search box.

Designul și practica cercetării sociologice aplicate

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: ALR1302

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 4, licență Sociologie

Curs:

1 Introducere în designul cercetării

·        Tematica și obiective

·        Resurse și bibliografie

Evaluare

2. Cunoaşterea umană vs Cercetarea ştiinţifică.

·        Definirea cercetării ştiinţifice.

·        Caracteristicile cercetării ştiinţifice.

·        Tipuri de cercetări.

Comunitatea ştiinţifică. Normele comunităţii.

3. Elementele unui design de cercetare: Între contexte şi alegeri

4. Clasificarea designurilor de cercetare (I)

·        Designuri de tip experimental.

·        Designuri de tip secţional.

5. Clasificarea designurilor de cercetare (II)

·        Designuri de tip longitudinal

·        Designuri de tip studiu de caz.

6. Tema cercetării. Aspecte generale.

·        Factorii ce determină alegerea unei teme de cercetare.

·        Paşi în formularea unei probleme de cercetare.

7. Obiectivele cercetării.

·        Interogaţiile cercetării.

Aspecte generale.

Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o bună interogaţie.

Cum se pot dezvolta şi rafina interogaţiile de cercetare.

8. Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o ipoteză

·        Ipoteze inductive şi deductive

·        Testarea ipotezelor (alternative)

9. Locul şi rolul strategiilor de cercetare

Clasificarea strategiilor de cercetare

Strategia inductivă

Strategia deductivă

Strategia retroductivă

Strategia abductivă

10. Relaţia dintre teorie şi cercetare

·        Tipuri de modele

·        Relaţia dintre teorii, modele şi strategii

·        Concepte şi variabile

Definirea operaţională a conceptelor

Variabilele

Unitatea de analiză

Relaţiile

11. Cercetarea sociologică în afara mediului universitar. Invitat un cercetător.

12. Proiectul de cercetare. Structura unui proiect.

Raportul de cercetare. Structura unui raport.

13. Tehnici inovative de culegere a datelor.

14. Prezentarea unor cercetări sociologice (consacrate sau de importanță națională/internațională).

 

Seminar:

S1 Teme sociologice de interes pentru studenți

S2 Cunoaşterea umană vs Cercetarea ştiinţifică.

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Discuții privind proiectele individuale de cercetare.

S3 Elementele unui design de cercetare.

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

S4 Clasificarea designurilor de cercetare (I)

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

S5 Clasificarea designurilor de cercetare (II)

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

S6 Alegerea temei de cercetare.

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Realizarea unui design de cercetare în echipă, pe o temă propusă de seminarist.

Discutarea designurilor propuse. Compararea acestora cu designul realizat de un autor consacrat pe aceeaşi problemă de cercetare.

S7 Obiectivele cercetării.

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

Discuție privind proiectele individuale.

S8 Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o ipoteză

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

Discuție privind proiectele individuale.

S9 Locul şi rolul strategiilor de cercetare

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

S10 Relaţia dintre teorie şi cercetare

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Discuție privind proiectele individuale.

S 11 Discuție privind proiectele individuale.

S12 Structura unui proiect vs Structura unui raport.

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

S13 Tehnici inovative de culegere a datelor

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.

Exercițiu practic.

S14 Prezentarea rapoartelor de cercetare.

 

Bibliografie obligatorie:

Vaus, D., 2001, Research Design in Social Research, London: Sage Publications

Blaikie, N., 2009, Designing Social Research, Cambridge: Polity Press

 

Bibliografie opţională

Bouma, G., Atkinson, G., 1995, A Handbook of Social Science Research, Oxford University Press

Creswell, J., 1994, Research Design. Qualitative and Quantitative Approaches, London: Sage Publications

Kumar, R., 1996, Research Methodology. A Step-by-step Guide for Beginners, London: Sage Publications

King, G., Keohane, R., Verba, S., 2000, Fundamentele cercetării sociale, Iaşi: Polirom

Mărginean, I., 1999, Proiectarea cercetării sociologice, Iaşi: Polirom

Punch, K., 2000, Developing Effective Research Proposals, London: Sage Publications

Carter, G., 1998, Empirical Approaches to Sociology, Allyn and Bacon

Singleton, R., Straits, B., Straits, M., McAllister, R., 1988, Approaches to Social Research, Oxford University Press

Curs:

40% Test grilă+ întrebări deschise cu răspuns scurt


Seminar:

10% Expunerea unor idei/concepte în acord cu problematica dezbătută în cadrul seminarului 

40% Proiect

Obiectivul general al disciplinei: Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre designul unei cercetări sociologice prin realizarea practică a unui proiect de cercetare, a unei cercetări şi a unui raport de cercetare.


Obiectivele specifice: Pe parcursul cursului vor fi dezbătute teme legate de realizarea unei propuneri de cercetare, definirea şi elementele unui design de cercetare socială, tipuri de designuri (experimental, longitudinal, secţional şi studiu de caz), problema de cercetare, interogaţiile, ipotezele şi obiectivele cercetării, strategia de cercetare şi tipuri de strategii (inductivă, deductivă, retroductivă, abductivă), concepte şi variabile, metode şi instrumente, surse, tipuri şi forme de date, analiza şi interpretarea datelor, structura unui raport de cercetare.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială