Designul și practica cercetării sociologice aplicate SOC

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: ALR1302

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 4, licență Sociologie

Curs

1 Introducere în designul cercetării 

  • Tematica și obiective 
  • Resurse și bibliografie 
  • Metoda de Evaluare 

2. Cunoaşterea umană vs Cercetarea ştiinţifică: Definirea cercetării ştiinţifice; Caracteristicile cercetării ştiinţifice; Tipuri de cercetări. 

Elementele unui design de cercetare: Între contexte şi alegeri. 

3. Relaţia dintre teorie şi cercetare 

  • Tipuri de modele 
  • Relaţia dintre teorii, modele şi strategii 
  • Concepte şi variabile 

Definirea operaţională a conceptelor 

Variabilele 

                   Unitatea de analiză 

4. Clasificarea designurilor de cercetare (I) 

  • Designuri de tip secţional. 
  • Designuri de tip longitudinal 

5. Clasificarea designurilor de cercetare (II) 

  • Designuri de tip studiu de caz. 
  • Designul de tip experimental. 

6. Locul şi rolul strategiilor de cercetare 

Clasificarea strategiilor de cercetare 

  • Strategia inductivă 
  • Strategia deductivă 
  • Strategia retroductivă 
  • Strategia abductivă 

7. Tema cercetării. Aspecte generale. 

  • Factorii ce determină alegerea unei teme de cercetare. 
  • Paşi în formularea unei probleme de cercetare. 

8. Obiective, interogații și ipoteze.  

  • Interogaţiile cercetării: Aspecte generale.Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o bună interogaţie. 

Cum se pot dezvolta şi rafina interogaţiile de cercetare. 

  • Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o ipoteză: Ipoteze inductive şi deductive; Testarea ipotezelor (alternative). 

9. Cercetarea sociologică în afara mediului universitar. Invitat un cercetător.  

10. Metode discrete de analiză a datelor.  

11. Tehnici inovative de culegere a datelor (I) 

12. Proiectul de cercetare. Structura unui proiect. 

Raportul de cercetare. Structura unui raport. 

13. Metode creative de culegere a datelor.  

14. Prezentarea unor cercetări sociologice (consacrate sau de importanță națională/internațională). 

 

Seminar

S1 Teme sociologice de interes pentru studenți 

S2 Cunoaşterea umană vs Cercetarea ştiinţifică.Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. 

Discuții privind proiectele individuale de cercetare. 

S3. Elementele unui design de cercetare. 

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. 

Exerciții practice. 

S4. Clasificarea designurilor de cercetare (I) 

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. 

Exercițiu practic. 

S5. Clasificarea designurilor de cercetare (II) 

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. 

Exercițiu practic. 

S6. Locul şi rolul strategiilor de cercetare 

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. 

Exercițiu practic. 

S7. Alegerea temei de cercetare.  

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. 

Realizarea unui design de cercetare în echipă, pe o temă propusă de seminarist. 

Discutarea designurilor propuse. Compararea acestora cu designul realizat de un autor consacrat pe aceeaşi problemă de cercetare. 

S8. Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o ipoteză și/sau o interogație.  

Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. 

Exercițiu practic. 

Discuție privind proiectele individuale. 

S9. Discuție privind proiectele individuale. 

S10. Construirea grilei de analiză pentru analiza de conținut. 

S11. Analiza de conținut . Exercițiu practic.  

S12. Structura unui proiect vs Structura unui raport. Exercițiu practic. 

S13. Metode creative de culegere a datelor.  

Exercițiu practic. 

S14. Prezentarea rapoartelor de cercetare. 

 


Bibliografie obligatorie:  

Blaikie, N., (2009), Designing Social Research, Cambridge: Polity Press. 

Agabrian, M, (2006), Analiza de conținut, Polirom, Iași.  

Martin, J.L. (2017), Thinking through Methods, The Unversity of Chicago, Chicago. 

Kara, H. (2020), Creative Research Methods. A practica guide (Second Edition), Bristol Univeristy Press. Cap. 1 și 2 (pp. 5-44).  

Salganik , M. J. (2018), Bit by bit. Social research in the digital age, Princeton University Press. Cap. 2, pp. 13-41. (săpt 11).  

Vaus, D., (2001), Research Design in Social Research, London: Sage Publications. 

 

Bibliografie opţională 

Bouma, G., Atkinson, G., 1995, A Handbook of Social Science Research, Oxford University Press 

Creswell, J., 1994, Research Design. Qualitative and Quantitative Approaches, London: Sage Publications 

Kumar, R., 1996, Research Methodology. A Step-by-step Guide for Beginners, London: Sage Publications 

King, G., Keohane, R., Verba, S., 2000, Fundamentele cercetării sociale, Iaşi: Polirom 

Mărginean, I., 1999, Proiectarea cercetării sociologice, Iaşi: Polirom 

Punch, K., 2000, Developing Effective Research Proposals, London: Sage Publications 

Carter, G., 1998, Empirical Approaches to Sociology, Allyn and Bacon 

Singleton, R., Straits, B., Straits, M., McAllister, R., 1988, Approaches to Social Research, Oxford University Press 

Curs:

40% Test scris


Seminar:

10% Expunerea unor idei/concepte în acord cu problematica dezbătută în cadrul seminarului

40% proiect + 10% propunerea de cercetare. Proiect de cercetare (va include și propunerea de cercetare, care se va nota separat și se va realiza până la mijlocul semestrului)  

Obiectivul general al disciplinei 

Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre designul unei cercetări sociologice prin realizarea practică a unui proiect de cercetare, a unei cercetări şi a unui raport de cercetare. 


Obiectivele specifice 

Pe parcursul cursului vor fi dezbătute teme legate de realizarea unei propuneri de cercetare, definirea şi elementele unui design de cercetare socială, tipuri de designuri (experimental, longitudinal, secţional şi studiu de caz), problema de cercetare, interogaţiile, ipotezele şi obiectivele cercetării, strategia de cercetare şi tipuri de strategii (inductivă, deductivă, retroductivă, abductivă), concepte şi variabile, metode şi instrumente, surse, tipuri şi forme de date, analiza şi interpretarea datelor, structura unui raport de cercetare. 


Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială