Număr de credite: 6
Cod: ALR1302
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 4, licență Sociologie
Curs
1 Introducere în designul cercetării
2. Cunoaşterea umană vs Cercetarea ştiinţifică: Definirea cercetării ştiinţifice; Caracteristicile cercetării ştiinţifice; Tipuri de cercetări.
Elementele unui design de cercetare: Între contexte şi alegeri.
3. Relaţia dintre teorie şi cercetare
Definirea operaţională a conceptelor
Variabilele
Unitatea de analiză
4. Clasificarea designurilor de cercetare (I)
5. Clasificarea designurilor de cercetare (II)
6. Locul şi rolul strategiilor de cercetare
Clasificarea strategiilor de cercetare
7. Tema cercetării. Aspecte generale.
8. Obiective, interogații și ipoteze.
Cum se pot dezvolta şi rafina interogaţiile de cercetare.
9. Cercetarea sociologică în afara mediului universitar. Invitat un cercetător.
10. Metode discrete de analiză a datelor.
11. Tehnici inovative de culegere a datelor (I)
12. Proiectul de cercetare. Structura unui proiect.
Raportul de cercetare. Structura unui raport.
13. Metode creative de culegere a datelor.
14. Prezentarea unor cercetări sociologice (consacrate sau de importanță națională/internațională).
Seminar
S1 Teme sociologice de interes pentru studenți
S2 Cunoaşterea umană vs Cercetarea ştiinţifică.Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.
Discuții privind proiectele individuale de cercetare.
S3. Elementele unui design de cercetare.
Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.
Exerciții practice.
S4. Clasificarea designurilor de cercetare (I)
Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.
Exercițiu practic.
S5. Clasificarea designurilor de cercetare (II)
Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.
Exercițiu practic.
S6. Locul şi rolul strategiilor de cercetare
Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.
Exercițiu practic.
S7. Alegerea temei de cercetare.
Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.
Realizarea unui design de cercetare în echipă, pe o temă propusă de seminarist.
Discutarea designurilor propuse. Compararea acestora cu designul realizat de un autor consacrat pe aceeaşi problemă de cercetare.
S8. Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o ipoteză și/sau o interogație.
Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii.
Exercițiu practic.
Discuție privind proiectele individuale.
S9. Discuție privind proiectele individuale.
S10. Construirea grilei de analiză pentru analiza de conținut.
S11. Analiza de conținut . Exercițiu practic.
S12. Structura unui proiect vs Structura unui raport. Exercițiu practic.
S13. Metode creative de culegere a datelor.
Exercițiu practic.
S14. Prezentarea rapoartelor de cercetare.
Bibliografie obligatorie:
Blaikie, N., (2009), Designing Social Research, Cambridge: Polity Press.
Agabrian, M, (2006), Analiza de conținut, Polirom, Iași.
Martin, J.L. (2017), Thinking through Methods, The Unversity of Chicago, Chicago.
Kara, H. (2020), Creative Research Methods. A practica guide (Second Edition), Bristol Univeristy Press. Cap. 1 și 2 (pp. 5-44).
Salganik , M. J. (2018), Bit by bit. Social research in the digital age, Princeton University Press. Cap. 2, pp. 13-41. (săpt 11).
Vaus, D., (2001), Research Design in Social Research, London: Sage Publications.
Bibliografie opţională
Bouma, G., Atkinson, G., 1995, A Handbook of Social Science Research, Oxford University Press
Creswell, J., 1994, Research Design. Qualitative and Quantitative Approaches, London: Sage Publications
Kumar, R., 1996, Research Methodology. A Step-by-step Guide for Beginners, London: Sage Publications
King, G., Keohane, R., Verba, S., 2000, Fundamentele cercetării sociale, Iaşi: Polirom
Mărginean, I., 1999, Proiectarea cercetării sociologice, Iaşi: Polirom
Punch, K., 2000, Developing Effective Research Proposals, London: Sage Publications
Carter, G., 1998, Empirical Approaches to Sociology, Allyn and Bacon
Singleton, R., Straits, B., Straits, M., McAllister, R., 1988, Approaches to Social Research, Oxford University Press
Curs:
40% Test scris
Seminar:
10% Expunerea unor idei/concepte în acord cu problematica dezbătută în cadrul seminarului
40% proiect + 10% propunerea de cercetare. Proiect de cercetare (va include și propunerea de cercetare, care se va nota separat și se va realiza până la mijlocul semestrului)
Obiectivul general al disciplinei
Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre designul unei cercetări sociologice prin realizarea practică a unui proiect de cercetare, a unei cercetări şi a unui raport de cercetare.
Obiectivele specifice
Pe parcursul cursului vor fi dezbătute teme legate de realizarea unei propuneri de cercetare, definirea şi elementele unui design de cercetare socială, tipuri de designuri (experimental, longitudinal, secţional şi studiu de caz), problema de cercetare, interogaţiile, ipotezele şi obiectivele cercetării, strategia de cercetare şi tipuri de strategii (inductivă, deductivă, retroductivă, abductivă), concepte şi variabile, metode şi instrumente, surse, tipuri şi forme de date, analiza şi interpretarea datelor, structura unui raport de cercetare.


Acest curs se studiază în următoarele programe: