Număr de credite: 5
Cod: ALR2503
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 5, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs
1. Nevoia de competenţă managerială. Generalităţi despre funcţiile managementului în asistenţă socială: planificarea,
organizarea, dezvoltarea resurselor umane, supervizarea, elaborarea şi controlarea bugetului și evaluarea.
2. Abilităţi umane ale managementului: abilităţi ale relaţiilor umane, abilităţi de luare a deciziilor. Nevoia de excelenţă managerială.
3. Procesul general de planificare organizaţională: definire, caracteristici, etape.
4. Adaptarea procesului de planificare: managementul prin obiective şi planificarea strategică. Rolul consiliului de conducere în planificare.
5. Organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de asistenţă socială în România. Teorii organizaţionale. Practici organizaţionale.
6. Managementul şi revoluţia timpului. Cultură şi climat organizaţional. Etica în mediul organizaţional.
7. Încurajarea participării voluntarilor. Oportunităţi egale de angajare în muncă. Practici de angajare a personalului.
8. Evaluarea performanţelor. Pregătirea personalului. Prevenirea epuizării angajaţilor.
9. Conducerea. Motivarea. Putere şi autoritate.
10. Managementul conflictelor la locul de muncă (obiective, consecințe, fazele procesului și strategii de intervenție)
11. Factori care determină calitatea supervizării în asistenţa socială. Probleme ale supervizării în organizaţiile de asistenţă socială. Managementul supervizării. Activitatea de supervizare-organizarea muncii. Supervizarea – o perspectivă globală.
12. Abordări ale procesului de elaborare a bugetului. Strategii de strângere de fonduri.
13. Scopurile evaluării. Tipuri de evaluare a programelor sociale. Acreditarea furnizorilor de servicii sociale și licențierea serviciilor: criterii, standarde generale şi speciale. Aplicarea evaluării procesuale şi a evaluării rezultatelor. Producători şi consumatori ai evaluării. Probleme în evaluarea programelor sociale.
14. Recapitulare, curs integrativ asupra conţinuturilor parcurse în timpul semestrului.
Seminar
1. Nevoia de competenţă managerială. Generalităţi despre funcţiile managementului în asistenţă socială: planificarea,
organizarea, dezvoltarea resurselor umane, supervizarea, elaborarea şi controlarea bugetului, evaluarea.
2. Abilităţi de luare a deciziilor. Tipuri de decizii. Etapele procesului decizional. Decizie și eficacicate managerială.
3. Procesul general de planificare organizaţională: definire, caracteristici, etape.
4. Adaptarea procesului de planificare: managementul prin obiective şi planificarea strategică. Rolul consiliului de
conducere în planificare.
5. Organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de asistenţă socială în România. Probleme în organizarea instituţiilor şi organizaţiilor de asistenţă socială. Practici organizaţionale.
6. Analiza muncii centrată pe post și ocupantul postului. Practici de selecţie a personalului.
7. Evaluarea performanţelor angajaților.
8. Managementul timpului și al stresului. Prevenirea epuizării angajaţilor.
9. Conducerea. Motivarea. Putere şi autoritate.
10. Surpervizare democratică. Modele de supervizare. Managementul conflictelor interpersonale.
11. Metode și strategii de strângere de fonduri.
12. Crearea bugetului anual. Rapoarte financiare. Aspecte ale managementului financiar.
13. Tipuri de evaluare a programelor sociale. Acreditarea furnizorilor de servicii sociale și licențierea serviciilor: criterii, standarde generale şi speciale. Aplicarea evaluării procesuale şi a evaluării rezultatelor.
Recapitulare, seminar integrativ asupra conţinuturilor parcurse în timpul semestrului.
14. Recapitulare, seminar integrativ asupra conţinuturilor parcurse în timpul semestrului.
Bibliografie obligatorie pentru curs şi seminar:
1. Neamţu Nicoleta, (2015), Managementul serviciilor de asistenţă socială, ediţia a III-a, revizuită şi adăugită, 291p., Cluj-Napoca, Editura Accent.
2. Neamţu Nicoleta, (2011), “Managementul în asistenţa socială”, în Neamţu G., (coordonator), Tratat de Asistenţă Socială, ediţia a II-a, pp.613-658, Iaşi, Editura Polirom.
3. Lewis, J.A., Packard, T., Lewis, M.D., (2012), Management of Human Service Programs, Fifth Edition, pp. 1-22, 45-75, 78-97, 101-185, 208-231, Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA, USA.
4. Drucker, Peter (2007), Despre decizie şi eficacitate, pp.41-63 şi pp.117-160, Bucureşti, Ed. Meteor Press
5. Avram E. şi Cooper C. L., coordonatori, 2008, Psihologie organizaţional-managerială,tendinţe actuale, Iaşi, Ed.
Polirom, pp. 85-118, 171-193, 197-218, 739-782
6. Andirondack, Sandy, 1999, Managementul pur si simplu?, pp. 231-249, Bucureşti, Editura Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile
7. Bryson, J.M., (2002), Planificare strategică pentru organizaţii publice şi nonprofit, Ghid pentru consolidarea şi susţinerea realizării organizaţionale, Ediţie revăzută, pp.3-49, pp.73-115, pp.269-272, Editura Arc, Chişinău.
8. Certo, Samuel, (2002), Managementul modern, pp.144-177, 194-216, 280-301, 307-326, 336-358, Bucureşti,
Editura Teora.
9. Cojocaru, Ştefan, (2005), Metode apreciative în asistenţa socială – ancheta, supervizarea şi managementul de caz,
pp. 107-150, Iaşi, Editura Polirom.
10. Cornelius, H. și Faire S., (1996), Știința rezolvării conflictelor, pp.21-45 și 181-197. Ed. Știință și tehnică,
București
11. Fengler, Jorg, (2016), Burnout.Strategii pentru prevenirea epuizării profesionale, pp.13-25, Editura Trei
12. Mackenzie, Alec, 2001, Capcana timpului - Manual modern pentru gestionarea timpului, Bucureşti, Editura
Teora, pp. 7-30 şi 202-221.
13. Neamţu Nicoleta, „Managementul orientat spre rezultate în cercetarea de evaluare a serviciilor de plasament familial, Revista Transilvană de Ştiinţe Administrative, nr.1(21)/2008, pp.5-17.
14. Bernard, J.M., Goodyear, R.K., (2017) Bazele supervizării clinice, București, Ed. Trei, pp.198-262, pp.532-536, 540-556, 562, 565-567, 573-578.
*** H.G. nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare ale serviciilor publice de asistenţă socială şi a structurii orientative de personal cu modificarile si completarile ulterioare (aduse până la 18.06.2018)
*** H.G. nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de
organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare (aduse până la 07.12.2022)
*** Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, actualizată în 18.04.2024) și Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale cu modificările și completările ulterioare (aduse până la 16.09.2019)
*** H.G. nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale, cu modificările și completările ulterioare (aduse până la 20.10.2022)
*** Free Management Library accesibilă la https://managementhelp.org/
*** https://www.quinnassociation.com/en/robert_e_quinns_competing_values_framework
vezi fisa disciplinei
Obiectivul general al disciplinei: Dobâdirea de cunoştinţe, abilităţi și competențe necesare unui management eficace al resurselor umane, financiare, materiale şi de timp, existente în organizaţii şi instituţii furnizoare de servicii sociale în sens larg (de asistență socială, medico-sociale și socio-educative).
Obiectivele specifice: Cunoaşterea şi înţelegerea funcţiilor managementului serviciilor sociale, a practicii manageriale, a contextului în care se desfăşoară procesele manageriale, a interrelaţionării dintre acestea şi celelalte dimensiuni majore ale spaţiului managerial – nivelurile de decizie managerială şi funcţiunile organizaţiei/instituţiei de asistenţă socială
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74