Facultate
Caută
Close this search box.

Metode și tehnici de cercetare sociologică RU

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: ALR1102

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 1, licență, Resurse umane

Erasmus: profesorul oferă tutorat pentru studenți Erasmus

Curs

1 Introducere tematică și obiective resurse și bibliografie evaluare

2 Cunoaşterea socialului cunoaştere comună vs. cunoaştere ştiinţifică; specificul cunoaşterii sociale; metodele de cercetare socială; calitativ şi cantitativ; etica şi politica cercetării sociale.

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 1, subcap. 1-4 (p. 9-31).

O: Practica cercetării sociale: cap. 1 (p. 27-63) şi 3 (p. 102-134).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 1 (13-30).


3 Pregătirea cercetării

tema de cercetare

bibliografia

întrebările de cercetare

ipotezele cercetării

operaţionalizarea conceptelor

alegerea metodelor şi tehnicilor de cercetare

construcţia instrumentelor

realizarea eşantionului

selecţia şi instruirea operatorilor

Culegerea datelor

studiul pilot

culegerea propri-zisă

Analiza şi interpretarea datelor

verificarea datelor

reducerea datelor

analiza primară

analiza de profunzime

realizarea raportului de cercetare

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 7 (p. 223-256).

O: Practica cercetării sociale: cap. 4 (p. 135-178).

R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 3 (p. 101-140)


4 Conceptualizare, operaţionalizare, măsurare

analiza teoretică a conceptelor

dimensiuni, indicatori şi indici ai conceptelor

validitatea şi fidelitatea indicatorilor

evaluare vs. măsurare

scale de evaluare

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 7, subcap. 1 (p. 225-230).

O: Practica cercetării sociale: cap. 5 (p. 179-219).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 3 (61-76).

R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 5 (p. 163-186).


5 Indici, scale, tipologii:

definire

exemple

mod de contrucţie

O: Practica cercetării sociale: cap. 6 (p. 220-254).

R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 6 (187-250).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 4 (77-88).


6 Ancheta

specificul metodei

sondajul de opinie

tehnici de anchetă (faţă în faţă, telefon, poştă, internet)

avantaje şi dezavantaje

critici aduse metodei anchetei

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 2, subcap. 1-5 (p. 57-84).

O: Practica cercetării sociale: cap. 9 (p. 338-392).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 6 (105-148).


7 Construcţia chestionarului:

logica chestionarului

tipuri de întrebări (în funcţie de conţinut, în funcţie de modalitatea de

înregistrare a răspunsurilor)

formularea întrebărilor

numărul şi ordinea întrebărilor

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 3 (p. 95-122).

O: Practica cercetării sociale: cap. 9 (p. 338-392).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 6 (105-148)


8 Acurateţea datelor: erori şi surse de erori în anchete şi sondaje:

erori legate de eşantionare

problema non-răspunsului

erori legate de construcţia chestionarului

erori datorate operatorilor

erori datorate respondenţilor şi contextului social

erori legate de prelucrarea datelor

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 4 (p. 123-158).


9 Eşantionarea

populaţia de referinţă

definirea eşantionării

reprezentativitate

cadrul de eşantionare

tipuri de eşantioane (probabiliste vs. neprobabiliste)

aspecte practice ale eşantionării

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 5 (p. 159-192).

O: Practica cercetării sociale: cap. 7 (p. 255-308).

R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 4 (141-162).


10 Analiza de conţinut

definire și obiective

unitatea de analiză

grila de analiză

codarea documentelor sociale

eşantionarea

avantaje şi dezavantaje

O: Practica cercetării sociale: cap. 11 (p. 438-450).

O: Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică: cap. 5 (120-143).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 11 (263-282).


11 Experimentul:

definire și obiective

logica experimentului

tipuri de experimente

selectarea respondenţilor

avantaje şi dezavantaje

O: Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică: cap. 6 (144-1165).

O: Practica cercetării sociale: cap. 8 (p. 309-337).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 9 (195-234)


12 Observaţia structurată

definire și obiective

etapele realizării unei observaţii structurate

grila de observaţie

eşantionarea

avantaje şi dezavantaje

O: Social Research Methods: cap. 8 (164-180).

O: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 8 (177-194).

R: Metodologia cercetării sociologice: cap. 9 (351-385).


13 Analiza secundară a datelor şi statisticilor oficiale

definire și obiective

avantaje şi dezavantaje

O: Practica cercetării sociale: cap. 11 (p. 451-471).

O: Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică: cap. 5 (120-143).

R: Social Research Methods: cap. 10 (200-217).

R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 10 (235-262).


14 Raportul de cercetare

structură

reguli de editare şi tehnoredactare

modalităţi de prezentare a datelor

prezentarea şi discutarea unor rapoarte de cercetare publice

surse de informare şi date (Internet, baze electronice cu reviste, cercetări

naţionale şi comparative, etc.)

O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 7, subcap. 2.4 (p. 250-256).

O: Practica cercetării sociale: cap. 17 (p. 641-676).

R: Social Research Methods: cap. 24 (489-504).


Seminar

Introducere

tematică și obiective

resurse și bibliografie

evaluare


Operaționalizarea conceptelor

oferirea de exemple diverse și discutarea lor

operaționalizarea unor concepte din științele sociale


Familiarizarea cu instrumentele de cercetare ale metodelor

chestionar

grilă de analiză

grilă de observație


Realizarea unor instrumente de cercetare

chestionar

grilă de analiză

grilă de observație


Proiectul de cercetare; structura unui proiect.

Raportul de cercetare; structura unui raport.


Prezentarea și discutarea rapoartelor de cercetare

Obligatorie (suport de curs; doar temele menționate mai sus):

Rotariu, Traian şi Iluţ, Petru. 2006. Ancheta sociologică şi sondajul de opinie. Iaşi: Polirom.

Babbie, Earl. 2010. Practica cercetării sociale. Iaşi: Polirom.


Opțională - Română:

Chelcea, Septimiu. 2001. Metodologia cercetării sociologice. Bucureşti: Editura Economică.

Chelcea, Septimiu. 2004. Iniţiere în cercetarea sociologică. Bucureşti: Comunicare.ro.

De Singly, Francois. 1998. Chestionarul. În de Singly, Francois; Blanchet, Alain; Gotman, Anne şi Kaufmann, JeanClaude. 1998. Ancheta şi metodele ei. Iaşi: Polirom. pp. 17-107.

Mărginean, Ioan. 1999. Proiectarea cercetării sociologice. Iaşi: Polirom.

Moscovici, Serge şi Buschini, Fabrice. 2007. Metodologia ştiinţelor socioumane. Iaşi: Polirom.

Rotariu, Traian. 1991. Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică. Cluj-Napoca: UBB.

Opțională - Engleză:

Babbie, Earl. 2004. The Practice of Social Research. 10th ed. Wadsworth.

Bryman, Alan. Social Research Methods. 2nd ed. Oxford.

Alston, Margaret şi Bowles, Wend. 2003. Research for Social Workers. 2nd ed. Allen & Unwin.

Curs

  • test grilă 50%


Seminar/laborator

  • Discuții/teme 10%
  • Proiect 40%

Obiectivul general al disciplinei: Cunoaşterea și utilizarea practică a principalelor metode și tehnici de cercetare socială. 


Obiectivele specifice: Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre metodele de cercetare a socialului. Identificarea şi descrierea principalelor elemente ale unui proces de cercetare în ştiinţele sociale. Capacitatea de a oferi exemple practice ale fiecărei metode şi tehnici de cercetare. Capacitatea de a aplica practic cunoştinţele teoretice relativ la metode, tehnici și instrumente de cercetare.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială