Număr de credite: 6
Cod: AMR9025
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 2, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Curs
1 Potenţialul rezolutiv al comunicării : definiţii ale comunicarii; funcţiile comunicării; factori implicaţi în procesul comunicării în general, în cadrul medierii în special;
2 Axiomele Şcolii de la Palo Alto - relevanţa lor în argumentarea rolului comunicării în mediere;
3 Comunicare vs Conflict;
-tipuri de comunicare;
-tipuri de conflicte;
4 Comunicarea non-verbală şi medierea; tehnici şi deprinderi de comunicare nonverbală verbală;
5 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală (formularea întrebărilor,);
6 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( parafrazarea, încurajarea,)
7 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( raspunsul empatic, sumarizarea);
8 Comunicarea verbală şi medierea I.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( reflectarea conținutului, reflectarea sentimentelor, sumarizarea);
9 Comunicarea verbală şi medierea II.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală (asertivitatea , transmiterea empatiei, confruntarea);
10 Comunicarea verbală şi medierea II.; tehnici şi deprinderi de comunicare verbală ( clarificarea, interpretarea);
11 Bariere în comunicare, în procesul medierii- bariere non-verbale
12 Bariere în comunicare, în procesul medierii- bariere verbale
13 Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului( I):
etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz.
14 Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului (II):
etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz.
Seminar
Interacțiune socială și comunicare
Perspective explicative asupra comunicării
Acțiunea comunicațională
Nivele ale comunicării
Deprindere sau abilitate de comunicare
Condiții ale comunicării
Forme ale comunicării I.
Forme ale comunicării II
Dezvoltarea competențelor de comunicare I
Dezvoltarea competențelor de comunicare II
Deprinderi sociale si deprinderi de comunicare
Comunicare vs Conflict
Conflictul interpersonal
Ipoteza deficitului de comunicare
Comunicarea în mediere
Deprinderi de comunicare esențiale
Deprinderi de explorare și însoțire
Deprinderi rezolutive
Comunicarea non-verbală în mediere; tehnici şi deprinderi de comunicare nonverbală verbală;
Comunicarea verbală în mediere;tehnici şi deprinderi de comunicare verbală
Formularea întrebărilor, parafrazarea
Încurajarea, raspunsul empatic, sumarizarea
Asertivitatea , transmiterea empatiei,
Reflectarea sentimentelor, confruntarea, clarificarea, interpretarea
Recadrarea
Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului I:
etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz. (I)
Facilitarea prin comunicare a rezolvării conflictului : etapele procesului medierii şi rolul comunicării; analize şi aplicaţii pe caz(II).
Bibliografie curs
1) Abric, J., (2002): Psiohologia comunicarii. Teorii şi metode, Polirom
2) Bowling, D., & Hoffman, D., A., (coord). (2012). Psihologia mediatorului. Editura TREI, Bucuresti
3) Boncu , Şt.,(2006): Negocierea şi medierea. Perspective psihologice. Institutul European Iaşi.
4) Compton, B., R. şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.), pg. 163-173, 415-455; 455-470.
5) Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2006): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, cap.7,8,9.
6) Luduşan, A.,(2010): Medierea conflictelor. Şcoli de gândire şi modele de acţiune, Ed Studium , Cluj Napoca
7) Maruşcă, L., (2010): Comunicare şi conflict, managementul comunicării în solutionarea amiabilă a conflictelor.Ed Tritonic, Bucureşti
8) Poledna,S., Roth,M:, Baciu C.,(2004): Medierea conflictelor
LEGISLAŢIE
Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator
Legea 370/2009 pentru modificarea şi completarea legii 192/2006
Legea 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
Codul de etică şi deontologie a mediatorilor
Bibliografie seminar
1) -Abric, J., (2002): Psiohologia comunicarii. Teorii şi metode, Polirom
2) Bowling, D., & Hoffman, D., A., (coord). (2012). Psihologia mediatorului. Editura TREI, Bucuresti
3) Boncu , Şt.,(2006): Negocierea şi medierea. Perspective psihologice. Institutul European Iaşi.
4) Compton, B., R. şi Galaway, B. (1989): Social Work Processes, California, Wadsworth Publishing Company (7-th ed.), pg. 163-173, 415-455; 455-470.
5) Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2006): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, cap.7,8,9.
6) Luduşan, A.,(2010): Medierea conflictelor. Şcoli de gândire şi modele de acţiune, Ed Studium , Cluj Napoca
7) Maruşcă, L., (2010): Comunicare şi conflict, managementul comunicării în solutionarea amiabilă a conflictelor.Ed Tritonic, Bucureşti
8) Poledna,S., Roth,M:, Baciu C.,(2004): Medierea conflictelor
LEGISLAŢIE
Legea 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator
Legea 370/2009 pentru modificarea şi completarea legii 192/2006
Legea 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal
Codul de etică şi deontologie a mediatorilor
Curs:
60% Lucrare de semestru
Seminar:
40% Teme/ prezentări ppt (pe parcursul semestrului)
Obiectivul general al disciplinei: Formarea cunoştinţelor teoretice şi practice necesare pentru a derula activităţi specifice medierii conflictelor, prin utilizarea deprinderilor, tehnicilor şi startegiilor de comunicare, în acord cu scopul medierii şi cu legislaţia în domeniu.
Obiectivele specifice:
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74