Facultate
Caută
Close this search box.

Copiii, educaţia şi incluziunea şcoalară

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AME4023

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: engleză

Tip: curs principal, semestrul 2, Masteratul european în drepturile copiilor

Curs

1. Introducere în problematica incluziunii școlare. Dreptul la educație

2. Istoricul incluziunii școlare

3. Noțiunea de CES versus educație specială

4. Educația specială în contextul evoluției contemporane a drepturilor omului

5. Standarde pentru egalizarea șanselor persoanelor cu dizabilități (conform ONU)

6. Perspectiva educației incluzive. Deosebirea față de educația integrată

7. Nivele de integrare educațională

8. Viziunea restrânsă și viziunea extinsă asupra educației incluzive

9. Evoluții recente privind CES

10. Educația integrată și educația incluzivă în România

11. Elemente legislative privind incluziunea școlară și socială

12. Date referitoare la situația participării la educație a copiilor din România și alte state

13. Prevenirea și combaterea excluziunii școlare și sociale

14. Respectarea dreptului la educație din perspectiva copiilor


Seminar

S1 – Introducere. Comunicarea aşteptărilor, cerinţelor, punctajelor.

S2 – Dreptul copiilor la educație. Copii cu nevoi speciale de învățare

S3 – Tendințe actuale ale educării copiilor cu nevoi speciale

S4 – Dreptul copiilor la educație incluzivă în contextul drepturilor copilului în România

S5 – Integrare versus incluziune școlară

S6 – Copiii cu dizabilități și integrarea școlară și socială

S7 – Copiii rromi și integrarea școlară și socială

S8 – Copiii supradotați și integrarea școlară

S9 – Studii de caz. Discuţii, jocuri de rol.

S10 – Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back la prezentare. Discutii

S11 –Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back din partea evaluatorului.

S12 – Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back la prezentare. Discutii

S13 – Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back la prezentare. Discutii

S14 – Discuţii finale, clarificări. Sinteze

Curs

Obligatorie: 

·      Cace, S., Neagu, G., Raț, C., Ivasiuc, A. (2014). Politici de incluziune a romilor în statele europene, în Strategy and Policy Studies (SPOS), nr.2, București

·      Cocker, C., Allain, L. (2019). Social Work with Looket after Children, cap.10 Education of Looked after Children, p. 186-207, SAGE Publ.

·      EU Agency for Fundamental Rights (2014).  Educația. Situația romilor în 11 state membre UE. , Belgia

·      Gherguț, A. (2016). Educația incluzivă și pedagogia diversităţii, Polirom, Iași, p.15-38

·      Ronnstrom, N, Roth, K. (2023). Welcoming refugee children with a moral, rather then merely legal, right to education: Ideas for a cosmopolitan design of education, în Policy Futures in Education, vol 0(0) 1-17, https://doi.org/10.1177/14782103231185621

·      *** Convenţia O.N.U. din 1989 cu privire la drepturile copilului, ratificatã de România prin Legea nr. 18/1990, republicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 314 din 13 iunie 2001

 

Suplimentară:

·      Booth, T. Aiscow, M. (2007), Indexul incluziunii școlare, Promovarea educării și a  participării copiilor la învățământul de masă, Presa Universitară Clujeană

·      CRIN (2005). Rights Based Programming with Children: an introduction. CRIN Newletter Nr. 18.

·      Dekker, J.H. (2000). The Century of the Child revisited. International Journal of Children's Rights 8, 133-50.

·      Florian, E. (2007). Protecţia drepturilor copilului. C.H. Beck: Bucureşti

·      Gherguț, A. (2016). Educația incluzivă și pedagogia diversităţii, Polirom, Iași, p.39-178

·      Hodgkin, R., Newell, P. (2004). Manual pentru implementarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului. Vanemonde: Bucureşti

·      Vincze, E., Harbula, H. (2011). Strategii identitare şi educaţie şcolară: raport de cercetare despre accesul copiilor romi la şcoală (EDUMIGROM/România). Cluj: Editura Fundaţiei pentru Studii Europene

·      UNESCO (2023). Global Education Monitoring Report. Technology in Education: a Tool on whose Terms?, Paris

 


Seminar:

Obligatorie (suport de curs):

·      Balahur, D. (2001). Protecţia drepturilor copilului ca principiu al asistenţei sociale.  All Beck: Bucureşti

·      UNESCO (2020) Globan Education Monitoring Report. Inclusion and Education: All Means All, Paris

·      *** Convenţia O.N.U. din 1989 cu privire la drepturile copilului, ratificatã de România prin Legea nr. 18/1990, republicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 314 din 13 iunie 2001

·      Ordinul nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, http://www.cjrae-iasi.ro/userfiles/ORDIN%201985-1305-5805-2016%20Metodologia%20privind%20evaluarea%20si%20orientarea%20scolara.pdf

·      Ordinul 5574 din 2011 privind Metodologia de organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă

·      Legea educației naționale (L1/2011)

 

 

Suplimentară:

·      CRIN (2005). Rights Based Programming with Children: an introduction. CRIN Newletter Nr. 18.

·      Dekker, J.H. (2000). The Century of the Child revisited. International Journal of Children's Rights 8, 133-50.

·      Hodgkin, R., Newell, P. (2004). Manual pentru implementarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului. Vanemonde: Bucureşti


Curs:

30% Evaluare orală


Seminar:

50% Teme predate la timp

10% Prezentarea ideilor principale din fișa de lectură

10% Participare activă la orele de seminar

Obiectivul general al disciplinei:  

·       Cursul oferă noţiuni introductive cu privire la dreptul tuturor copiilor la  educație, respectiv modele de integrare școlară și socială dezvoltate de-a lungul timpului.

 

Obiectivele specifice:  

·       Formarea bazei teoretice și practice în domeniul protecției dreptului copiilor   la educație și incluziune școlară si socială.

·       Familiarizarea cu conceptele de educație incluzivă, asistarea copiilor pentru incluziune școlară și socială.

·       Capacitatea de a evalua nevoile copiilor cu cerințe educative speciale precum și de a evalua resursele acestora și, pornind de la evaluările făcute, realizarea unui plan de intervenție eficient.

Cursul ajută studentul în ințelegerea rolurilor, responsabilităților și valorilor pe baza cărora acționează asistentul social în contextul promovării dreptului la educație incluzivă pentru toți copiii.

 

 

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

four children standing on dirt during daytime
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială