Număr de credite: 6
Cod: AME4023
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: engleză
Tip: curs principal, semestrul 2, Masteratul european în drepturile copiilor
Curs
1. Introducere în problematica incluziunii școlare. Dreptul la educație
2. Istoricul incluziunii școlare
3. Noțiunea de CES versus educație specială
4. Educația specială în contextul evoluției contemporane a drepturilor omului
5. Standarde pentru egalizarea șanselor persoanelor cu dizabilități (conform ONU)
6. Perspectiva educației incluzive. Deosebirea față de educația integrată
7. Nivele de integrare educațională
8. Viziunea restrânsă și viziunea extinsă asupra educației incluzive
9. Evoluții recente privind CES
10. Educația integrată și educația incluzivă în România
11. Elemente legislative privind incluziunea școlară și socială
12. Date referitoare la situația participării la educație a copiilor din România și alte state
13. Prevenirea și combaterea excluziunii școlare și sociale
14. Respectarea dreptului la educație din perspectiva copiilor
Seminar
S1 – Introducere. Comunicarea aşteptărilor, cerinţelor, punctajelor.
S2 – Dreptul copiilor la educație. Copii cu nevoi speciale de învățare
S3 – Tendințe actuale ale educării copiilor cu nevoi speciale
S4 – Dreptul copiilor la educație incluzivă în contextul drepturilor copilului în România
S5 – Integrare versus incluziune școlară
S6 – Copiii cu dizabilități și integrarea școlară și socială
S7 – Copiii rromi și integrarea școlară și socială
S8 – Copiii supradotați și integrarea școlară
S9 – Studii de caz. Discuţii, jocuri de rol.
S10 – Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back la prezentare. Discutii
S11 –Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back din partea evaluatorului.
S12 – Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back la prezentare. Discutii
S13 – Prezentarea temelor realizate de către studenţi. Feed-back la prezentare. Discutii
S14 – Discuţii finale, clarificări. Sinteze
Curs
Obligatorie:
· Cace, S., Neagu, G., Raț, C., Ivasiuc, A. (2014). Politici de incluziune a romilor în statele europene, în Strategy and Policy Studies (SPOS), nr.2, București
· Cocker, C., Allain, L. (2019). Social Work with Looket after Children, cap.10 Education of Looked after Children, p. 186-207, SAGE Publ.
· EU Agency for Fundamental Rights (2014). Educația. Situația romilor în 11 state membre UE. , Belgia
· Gherguț, A. (2016). Educația incluzivă și pedagogia diversităţii, Polirom, Iași, p.15-38
· Ronnstrom, N, Roth, K. (2023). Welcoming refugee children with a moral, rather then merely legal, right to education: Ideas for a cosmopolitan design of education, în Policy Futures in Education, vol 0(0) 1-17, https://doi.org/10.1177/14782103231185621
· *** Convenţia O.N.U. din 1989 cu privire la drepturile copilului, ratificatã de România prin Legea nr. 18/1990, republicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 314 din 13 iunie 2001
Suplimentară:
· Booth, T. Aiscow, M. (2007), Indexul incluziunii școlare, Promovarea educării și a participării copiilor la învățământul de masă, Presa Universitară Clujeană
· CRIN (2005). Rights Based Programming with Children: an introduction. CRIN Newletter Nr. 18.
· Dekker, J.H. (2000). The Century of the Child revisited. International Journal of Children's Rights 8, 133-50.
· Florian, E. (2007). Protecţia drepturilor copilului. C.H. Beck: Bucureşti
· Gherguț, A. (2016). Educația incluzivă și pedagogia diversităţii, Polirom, Iași, p.39-178
· Hodgkin, R., Newell, P. (2004). Manual pentru implementarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului. Vanemonde: Bucureşti
· Vincze, E., Harbula, H. (2011). Strategii identitare şi educaţie şcolară: raport de cercetare despre accesul copiilor romi la şcoală (EDUMIGROM/România). Cluj: Editura Fundaţiei pentru Studii Europene
· UNESCO (2023). Global Education Monitoring Report. Technology in Education: a Tool on whose Terms?, Paris
Seminar:
Obligatorie (suport de curs):
· Balahur, D. (2001). Protecţia drepturilor copilului ca principiu al asistenţei sociale. All Beck: Bucureşti
· UNESCO (2020) Globan Education Monitoring Report. Inclusion and Education: All Means All, Paris
· *** Convenţia O.N.U. din 1989 cu privire la drepturile copilului, ratificatã de România prin Legea nr. 18/1990, republicatã în MONITORUL OFICIAL nr. 314 din 13 iunie 2001
· Ordinul nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, http://www.cjrae-iasi.ro/userfiles/ORDIN%201985-1305-5805-2016%20Metodologia%20privind%20evaluarea%20si%20orientarea%20scolara.pdf
· Ordinul 5574 din 2011 privind Metodologia de organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă
· Legea educației naționale (L1/2011)
Suplimentară:
· CRIN (2005). Rights Based Programming with Children: an introduction. CRIN Newletter Nr. 18.
· Dekker, J.H. (2000). The Century of the Child revisited. International Journal of Children's Rights 8, 133-50.
· Hodgkin, R., Newell, P. (2004). Manual pentru implementarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului. Vanemonde: Bucureşti
Curs:
30% Evaluare orală
Seminar:
50% Teme predate la timp
10% Prezentarea ideilor principale din fișa de lectură
10% Participare activă la orele de seminar
Obiectivul general al disciplinei:
· Cursul oferă noţiuni introductive cu privire la dreptul tuturor copiilor la educație, respectiv modele de integrare școlară și socială dezvoltate de-a lungul timpului.
Obiectivele specifice:
· Formarea bazei teoretice și practice în domeniul protecției dreptului copiilor la educație și incluziune școlară si socială.
· Familiarizarea cu conceptele de educație incluzivă, asistarea copiilor pentru incluziune școlară și socială.
· Capacitatea de a evalua nevoile copiilor cu cerințe educative speciale precum și de a evalua resursele acestora și, pornind de la evaluările făcute, realizarea unui plan de intervenție eficient.
Cursul ajută studentul în ințelegerea rolurilor, responsabilităților și valorilor pe baza cărora acționează asistentul social în contextul promovării dreptului la educație incluzivă pentru toți copiii.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74