Număr de credite: 6
Cod: AMR9021
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 2, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Curs
1-2.Evaluarea așteptărilor masteranzilor. Prezentarea ofertei de învățare, a cerințelor și modalității de evaluare. Aspecte introductive în tematica cursului. Operaționalizarea conceptelor: conflict, mediere, strategii de rezolvare a conflictelor, rolul medierii în rezolvarea conflictelor, din perspectiva asistenței sociale
3. Definirea conflictului. Bariere in calea unei comunicari eficiente Exemple. Caracteristici ale conflictelor
4. Perspective de abordare a conflictelor: Perspectiva traditionala, Perspectiva relatiilor, interumane, Perspectiva interactionista. Surse ale conflictelor
5. Alte criterii de clasificare a conflictelor. Conflictele interne si conflictele externe
Etape ale conflictelor externe
6. Pasi/etape in rezolvarea conflictelor. Modele rezolutive
8. Retrospectivă: Strategii de rezolvare a conflictelor: acomodarea, evitarea, compromisul, câştigul şi colaborarea. Discutarea în termeni de avantaje şi dezavantaje pentru fiecare stil de răspuns, din perspectiva medierii. Identificarea stiului de răspuns la conflict
9-11. Legislația în domeniul medierii, în România. Tipuri de conflict ce pot face obiectul medierii. Medierea conflictelor în materie de penal, civil, familie, medierea victimă-infractor, malpraxis, etc.
12. Elemente de dinamica conflictelor. Identificarea şi analiza conflictelor. Gestionarea conflictelor
13. Rolul mediatorului în rezolvarea conflictelor. Sinteză asupra comunicării în mediere şi a tehnicilor de negociere
14. Abordarea intergrativă a rezolvării conflictelor din perspectiva medierii. Rezolvarea conflictelor din pespectiva medierii Recapitulare
Seminar
1.Evaluarea așteptărilor masteranzilor. Prezentarea ofertei de învățare, a cerințelor și modalității de evaluare a temelor. Exemplificări – identificare situații conflictuale, sinonime pentru conflict, cum folosim și căutăm materiale bibliografice.
Prezentarea conținutului temei finale (evaluare finală prin examen oral, cu încărcarea pe platforma MT a temei în săptămîna 14) :
Prezentarea şi analiza din perspectiva medierii a unui tip de conflict (de exemplu medierea utilizată în conflictele de divoţ, în conflicte din sfera dreptului muncii, etc.). Activitate de grup (2-3 studenţi). Se va utiliza bibliografia recomandată sau orice altă sursă bibliografică relevantă pentru disciplină.
Număr de cuvinte: 6000 – 10000. Modalitatea de citare APA . Standardele APA pentru redactarea bibliografiei. (http://psihologie.esential.ro/APA%20bibl.html.).
Se vor respecta elementele de deontologie academică în redactarea referatului.
Structură recomandată:
Titlul
Introducere: prezentarea conflictelor care fac obiectul analizei, argumentare
Descrierea tipurilor de conflict alese
Perspectiva medierii în rezolvarea tipurilor de conflict alese
Studii caz, hotărâri judecătoreşti ce s.au pronunţat în baza unor acorduri de mediere, ...
Concluzii finale/observaţii/comentarii personale/reflecţii
Bibliografie
Observaţie:
Structura referatului este orientativă şi poate fi adaptată specificului temei alese.
2.Tipuri de conflicte funcție de starea obiectivă și percepția subiectivă: Conflicte reale, latente, false și inexistente. Exemple, discutii, cum recunoaștem conflictul
3. Discutare studii de caz, exemplificări, demers analitic critic: Surse ale conflictelor.
4-5. Evitarea, adaptarea, competitia, compromisul, colaborarea. Abilități de a face față conflictelor. Discutii
Cu termen de predare și susținere seminariile 6- 7:
Temă: Gândiţi-vă la un conflict recent în care aţi fost implicat/ă, descrieti situația conflictuală și caracterizați-o din urmatoarele perspective:
- Descrieți tipul de conflict (ex.: intern, extern, real, latent, fals, de termen scurt, de termen lung, constructiv, distructiv etc.)
- Identificaţi cauzele/sursa conflictului.
- Descrieti partile implicate. Scrieţi care credeţi că sunt principalele deosebiri dintre dvs
şi partea adversă.
- A avut o componentă de conflict latent?
- Cum aţi defini tipul de conflict pe care l-aţi trăit?
- Care au fost indiciile situaţiei conflictuale?
- Descrieti etapele conflictului.
- Ce reacţii adaptative aţi avut?
- Ce strategie de rezolvare/abordare a conflictului aţi utilizat?
( forma redacțională se va încărca pe MT)
6-7. Prezentarea temei . Discuții. Feed-back
8. Discutarea în termeni de avantaje şi dezavantaje pentru fiecare stil de răspuns, din perspectiva medierii. Identificarea stiului de răspuns la conflict. Exerciții, studii de caz, demers analitic critic. Corelare cu experiența practică a masteranzilor
11-13. Medierea conflictelor în materie de penal, civil, familie, medierea victimă-infractor, malpraxis, domeniul muncii, dreptul familiei, etc. – studii de caz, jocuri de rol, discuții
14. Recapitualare. Sinteză asupra comunicării în mediere şi a tehnicilor de negociere. Exerciții, exemplificări, studii de caz (abordare integrativă)
Obligatorie (suport de curs):
Bowling D., Hoffman D.A. 2012. Psihologia mediatorului, Ed. Trei, București
Călin, R., Lungu S., Călin D (coord.) 2012, Culegere de hotărâri judecătoreşti pronunţate în materia medierii. Note şi comentarii, Ed. Universitară, Bucureşti
Coadă C., 2013, Legislaţia medierii. Note, comentarii şi explicaţii, Ed. Universul Juridic, Bucureşti
Dănileţ, C. (coord) 2014, Ghid de mediere în penal, Ed. C.H.Beck, Bucureşti
Calcan M. (ed.) 2015, Să înţelegem medierea. Medierea, unealtă pentru societatea civilă, Bucureşti (vol. 1-4, culegere de studii de caz)
Gorghiu A. (coord.) 2013, Medierea. Oxigen pentru o societate modernă, Ed. Universul Juridic, Bucureşti
Heeper, A., Schmidt M., 2011, Tehnici de negociere. Pregătirea, strategiile folosite şi încheierea cu succes a unei negocieri, Ed. ALL, Bucureşti
Mitroi, M. 2010, Ghidul mediatorului profesionist, Ed. Consensus, Craiova
Poledna, S., Roth M., Baciu C., 2004, Medierea conflictelor, UBB
Stoica-Constantin A. 2004, Conflictul interpersonal. Prevenire, rezolvare şi diminuarea efectelor, Ed. Polirom, Iaşi
Ury W., 2007, Remedierea lui NU. Negocierea între persoane dificile, ed. Consensus, Craiova
Resurse legislative:
Legea nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediatori, cu modificările şi completările ulterioare
Directiva 2008/52/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2008 privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă şi comercială
Codul civil
Codul de procedură civilă
Codul penal
Codul de procedură penală
Codul muncii şi legi conexe
Suplimentară:
Barett J.T., Barett J.A. 2004, A History of Alternative Dispute Resolution, Ed. Jossey-Bass, San Francisco
Bartos O.J., Wehr P., 2002, Using Conflict Theory, Cambridge University Press
Deutsch M., Coleman P., Marcus E. 2006, The Handbook of Conflict Resolution. Theory and Practice, Ed. Jossey-Bass, San Francisco
Hardin R., 1995, One for All. The logic of group conflict, Princeton University Press, New Jersey
Ho-Won Jeong, 2008, Understanding Conflict and Conflict Analysis, Sage Publications Ltd.
Moffitt M., Bordone R. (eds). 2005, The Handbook of Dispute Resolution, Ed. Jossey-Bass, San Francisco
Revista Medierea. Tehnică şi artă
Stolovits, H., Keeps E. 2017. Formarea prin transformare. Dincolo de prelegeri. București: Editura Trei
Curs:
50 % din nota finală (referat 35 %, sustinere 15%) evaluare scrisă şi prezentare orală a materialului realizat
Seminar:
40% (din care 10% susținere orală) Temă pe parcurs (redacțională și susținere orală, seminar, săptămâna 6-7)
10% Participare activă, intervenții pertinente, discuții studii de caz, teme de reflecție, implicare în jocuri de rol (0.2 puncte pe intervenție, maxim 1 punct)
Obiectivul general al disciplinei: Cursul urmăreşte dobândirea cunoştinţelor teoretice şi practice în domeniul analizei şi rezolvării conflictelor din perspectiva medierii. Prin exemplele şi aplicaţiile practice utilizate se urmăreşte creşterea capacităţii de identificare a strategiilor de rezolvare a conflictelor respectând principiile şi deontologia medierii. Studiul teoretic va fi îmbinat cu activităţi practice de evaluare şi intervenţie, analiză critică și reflexivă a unor studii de caz, strategii, literatură de specialitate.
Obiectivele specifice: Parcurgerea cursului îl va face pe student apt să demonstreze competenţe cognitive, aplicative şi atitudinale. Astfel, studentul va avea capacitatea de a utiliza limbajul specific identificării şi analizei conflictelor din perspectiva medierii, va dobândi deprinderi de analiza şi rezolvare a diferitelor tipuri de conflicte din perspectiva medierii, va aplica tehnicile medierii în scopul rezolvării conflictelor şi va valoriza strategia de rezolvare a conflictelor de tip colaborativ
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74