Număr de credite: 5
Cod: ALR2302
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 3, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs:
1. Curs introductiv. Protecția copilului în lume și în România. Scurt istoric. Sistemul de protecția a copilului
2. Convenția ONU privind drepturile copilului și legislația națională
3. Susținerea participării copiilor în protecția copiilor
4.Rolul prevenției în protecția copilului
5.Protecția copiilor în situații de vulnerabilitate ridicată: sărăcie, probleme de sănătate.
6.Protecția copiilor în situații de vulnerabilitate ridicată: climat extrem;
7. Protecția copiilor în situații de vulnerabilitate ridicată: zone de conflict
8. Protecția copiilor în migrație
9. Rolul familiei în PC: responsabilități, riscuri, drepturi. Separarea și reunificarea membrilor familiilor. Divorțul și recăsătoria. Protecția copiilor rămași singuri (moartea părinților, abandon).
10.Protecția copiilor în situații limită: exploatare, trafic; prostituție, pornografie
Protecția copiilor în fața alcoolului și drogurilor
11. Neglijarea copiilor: factori de risc, strategii de soluționare
12. Maltratarea copiilor, Abuzul copiilor: tipuri.
13. Rolul comunităților în protecția copiilor. Comunitățile ca resurse și riscuri pentru copii
14. Protecția copilului o privire spre viitor. Provocările cercetărilor în acest domeniu
Seminar:
S1 – Seminar introductiv – forme de organizare, evaluare, condiții de promovare. Importanța protecție copilului.
S2 – Legislaţia naţională şi internaţională în domeniu (Convenţia ONU, lg. 272/2004 – drepturile și obligațiile copiilor, copii aflați în dificultate
S3 – Rolul instituțiilor statului în protecția copilului
S4 - Standarde etice în protecția copiilor
S5 – Dezvoltarea unor planuri de prevenție în protecția copilului
S6 – Vocea copiilor: Strategii de facilitare a participării copiilor în serviciile de protecție și cercetării
S7 – Factori de risc: sărăcie; probleme de sănătate
S8 – Factori de risc: climat extrem; zone de conflict
S9 – Factori de risc: zone de conflict
S10: Provocările pentru protecției copilului asociate cu migrația acestor. Protecția transnațională a copilului
S11 – Strategii de combatere a fenomenului neglijării
S12 – Strategii de răspuns în caz de abuz și maltratării
S13-Strategii de implicare a comunității și instituțiilor în protecția copilului. Modalități de realizare parteneriatul dintre familie, asistență socială și alte instituții în protecția copilului.
S14 – Viitorul protecției copilului. Noi provocări pentru a îmbunătăți politicile și practicile în acest domeniu prin cercetare
Bibliografie obligatorie:
1. Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene și Consiliul Europei, 2015:Manual de drept european privind drepturile copilului (coe.int)
Bibliografie opţională:
1.Arkadas-Thibert, A. (2022). Article 34: The Right to Protection from All Forms of Sexual Exploitation and Sexual Abuse. In: Vaghri, Z., Zermatten, J., Lansdown, G., Ruggiero, R. (eds) Monitoring State Compliance with the UN Convention on the Rights of the Child. Children’s Well-Being: Indicators and Research, vol 25. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84647-3_34
2.Bekaert S., Paavilainen E., Scheke H., Baldacchino A, Jouet E., Zablocka-Zytka L., Bachi B., Bartoli F, Carra G., Cioni RM., Crocamo C, Appleton JV. (2021) Family members’ perspectives of child protection services, a metasynthesis of the literature, Children and Youth Services Review https:// doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106094
4. Das , M. C. and Johnson B. (2020): Learning from the Field: Dynamics of Coaching Within Family and Children’s Services, Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, DOI: 10.1080/23303131.2020.1850588
5. Dixon L, Perkins D.F. , Hamilton-Giachritsis C, Craig L. A. (2017) The Wiley Handbook of What Works in Child Maltreatment An Evidence‐Based Approach to Assessment and Intervention in Child Protection; Wiley-Blackwell
6. Ducu, V., Hărăguș, M., Angi, D., & Telegdi-Csetri, Á. (2023). Asserting children's rights through the digital practices of transnational families. Family Relations, 72(2), 458–477. https://doi.org/10.1111/fare.12828
7. Ducu, V., Telegdi-Csetri, Á. (2023). Transnational Relationships between Romanian Grandparents and Grandchildren: Materiality, Cultural Identity, and Cosmopolitanism. In: Cienfuegos, J., Brandhorst, R., Fahy Bryceson, D. (eds) Handbook of Transnational Families Around the World . Handbooks of Sociology and Social Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-15278-8_6
8. Krugman, R.D., Korbin, J.E. (eds) (2022) Handbook of Child Maltreatment. Child Maltreatment, vol 14. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-82479-2_1
9. Neagu M., 2021, Voices from the Silent Cradles: Life Histories of Romania’s Looked-After Children, Policy Press
10. Schwartz, S.E.O., Benoit, L., Clayton, S. et al. Climate change anxiety and mental health: Environmental activism as buffer. Curr Psychol 42, 16708–16721 (2023). https://doi.org/10.1007/s12144-022-02735-6
11. Telegdi-Csetri, Á., Constantinescu, S., Ducu, V., Roth, M. (2021). Adult-Child Co-agency - For or Against Children’s Rights. In: Baikady, R., Sajid, S., Przeperski, J., Nadesan, V., Rezaul, I., Gao, J. (eds) The Palgrave Handbook of Global Social Problems. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-68127-2_25-1
12. Toros, K Falch-Eriksen, A; Wu, J. (2021). Listening to Children’s Voices in Child Protection Practices: Child Protection Workers’ Perspectives on Child Participation. The Palgrave Handbook of Global Social Problems. p. 1-20. Palgrave Macmillan.
13. Wessells M.G. (2015) Bottom-up approaches to strengthening child protection systems: Placing children, families, and communities at the center, Child Abuse & Neglect, 43: 8-21, https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.04.006.
Curs:
10% - examen parțial
40% - text grilă
Seminar:
50% - referat
Obiectivul general al disciplinei: Formarea unei bazei teoretice și practice de cunoștințe privind protecția copilului, înțelegerea rolului asistentului social în asistarea copiilor în fața riscurilor și protejarea acestora, însușirea și exersarea valorilor și principiilor protecției copilului.
Obiectivele specifice: Parcurgerea cursului va permite studentului:
Dobândirea cunoştinţelor fundamentale privind elemente de teoria generală a protecției copiilor
Formarea competenţelor de a utiliza textele științifice pentru a înțelege fenomene legate de protecția copiilor
Conştientizarea cu privire la responsabilităţile activării în domeniul protecție copiilului
Formarea unui mod de gândire care să prioritizeze interesele copiilor în orice context
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74