Număr de credite: 7
Cod: ALR1603
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 6, licență, Antropologie, Sociologie
Curs:
Seminar:
Bibliografie obligatorie:
Titlurile discutate la seminar
Bibliografie opţională:
Andrei P., Sociologie generală, 1936. Ed. II-a 1970.
Andrei, Petre. (1936/1970). Sociologie generală. Bucureşti: EdituraAcademiei.
Bădescu I., Sincronism european şi cultură critică românească, Ed. ştiinţificăşi enciclopedică, 1984.
Bălcescu N., Reforma soţială la români, în N. Bălcescu, Scrieri alese, 1947.
Bărbat V., Dinamism cultural, 1938. BEREVOESCU, Ionica,
Gherea C. D., Neoiobăgia, 1910. Vezi şi în C.D. Gherea Opere complete,IV.
Golescu D., Însemnare a călătoriei mele din anii 1824-1826, 1955.
Golopenţia A., Georgescu D. C., 60 de sate româneşti cercetate de echipele regale studenţeşti în vara 1938,Bucureşti, I.S.S.R., 1941. Vezi şi Ed. Paideea, 1999.
Golopenţia, Anton (2000) Opere complete. Vol. II Statistică, Demografie şi Geopolitic. Bucureşti: Editura Enciclopedicăşi Univers Enciclopedic.
Gusti D. Sociologia monografică– ştiinţă a realităţii sociale, 1934, în D. Gusti, Opere, I, Ed. Academiei, 1968, p. 277-336.
Gusti D., Consideraţii asupra unui sistem de Sociologie, Eticăşi Politică, în D. Gusti, Opere, I, Ed. Academiei, 1968, p. 336-352.
Gusti D., Herseni Tr., Îndrumări pentru monografiile sociologice, Ed. Universităţii din Bucureşti, 2002. Gusti, D. (1946).Sociologia militans. Cunoaştere şi acţiuneîn serviciul naţiunii. I.Cunoaştere. Bucureşti: Fundaţia Regele Mihai I.
Herseni Tr., Realitatea socială. Încercare de ontologie regională, 1935.
Herseni Tr.(1940),Sociologie românească. Încercare istorică, ISSR.
Herseni, Tr. (1934). Teoria monografiei sociologice. Bucureşti: Institutul SocialRomân.
Ibrăileanu, Garabet, (1908), Spiritul critic în cultura română,
Lazăr, Marius, (2002) Paradoxuri ale modernizării. Elemente pentru o sociologie a elitelor culturale româneşti, Cluj, Limes
Lovinescu, Eugen. (1924/1972). Istoria civilizaţiei române moderne. Bucureşti: Editura ştiinţifică.
Madgearu V., Evoluţia economiei româneşti dupărăzboiul mondial, Ed. ştiinţifică, 1995. Introducere.
Maiorescu T., În contra direcţiei de astăzi în cultura română, în Critice, I, 1908.
Manoilescu M.(1942), Rostul şi destinul burgheziei româneşti,Bucureşti. Ed.Cugetarea, 1942.
Marica, G. „Încercare de definiţie a satului” (1942, republicat în „Studii Sociologice” de către Gheorge Cordoş şi Traian Rotariu în 1997)
Marica G. Studii de istoria şi sociologia culturii ardelene din sec. al XIX-lea, I, 1977.
Rostaş Z.(2000), Monografia ca utopie. Interviuri cu H. H. Stahl, Ed. Paideia.
Speranţia, Eugeniu. (1939).Introducere în sociologie, vol. II, Cluj: Casa Şcoalelor.
Stahl H.(1960-1965/1998, Contribuţii la studiulsatelor devălmaşe româneşti, 3 vol. Bucureşti, Ed. Academiei, 1960-1965/ Ed. Cartea Românească, 1998 I, II, III.
Stahl, H. H. (1932). Vatra satului Cornova. În Arhiva pentru ştiinţa şi reforma socială. An X, 1-4.
Stahl, H. H. (1939) Nerej. Un village d’une region archaique. Monographie sociologique dirigee par... vol. I. Bucharest: Institut deSciences Sociales de Roumanie
Stahl, H. H. (1971). Învăţăminte metodice şi tehnice. În Sociologiamilitans. III. Şcoala sociologicăde la Bucureşti. Bucureşti: Editura ştiinţifică.
Verdery, Katherine,(2002), Ce a fost socialismul şi ce urmează, Iaşi, Institutul European
Vulcănescu M.(1991), Dimensiunea româneascăa existenţei, Ed. Fundaţiei culturale române.
Vulcănescu M.(1997), Prolegomene sociologice la satul românesc, Ed. Eminescu.
Zeletin Şt., Burghezia română. Originea şi rolul ei istoric, Bucureşti,Ed. Culturanaţională, 1925/1991. 137
Curs:
50% Examinare scrisa din tematica cursului și bibliografia de seminar
Seminar:
30% Referat tematic
20% Participare activa la seminar, lecturi
Obiectivul general al disciplinei: Obiectivul cursului îl constituie formarea bagajului teoretic necesar tematizării cercetării sociale şi constituirea unui set fundamental de cunoştinţe despre principalele orientări teoretice din cercetarea sociologica românească.
Obiectivele specifice: Dezvoltarea capacității analitice, capacitatea de a opera cu noțiuni complexe si abstracte, de a sesiza si conecta elementele unei teorii sociologice, înțelegerea teoriilor in contextul istorico-social românesc; formarea unei gândiri epistemologice; formarea deprinderilor de lucru intelectual.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74