Facultate
Caută
Close this search box.

Drept penal procesual

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AMR9010

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: română

Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere

Curs

1. Curs introductiv. Prezentare tematică, obiective, cerinţe minimale. Sistemul sancționator și legislativ – evoluție.

2. Definiţia procesului penal şi definirea dreptului procesual penal. Principiile directoare ale procesului penal. Cod penal și cod de procedură penală. Legislație relevantă și actualizată.

3. Organele procesului penal. Organele judiciare, Organele extrajudiciare. Fazele procesului penal.

4. Fazele procesului penal – continuare. Principalele momente procesuale şi procedurale. Gradele de jurisdicţie internă.

5. Fazele procesului penal – continuare. Principalele momente procesuale şi procedurale.

6. Locul probaţiunii în sistemul sancţionator. Probaţiunea - set de sancţiuni şi măsuri comunitare. Definiţia europeană şi constructele din dreptul intern. Tipologia sancţiunilor şi măsurilor comunitare (reglementări actuale şi reglementări anterioare)

7. Rolul asistentului social în probaţiune. Principalele atribuţii ale consilierului de probaţiune

8. Procesul de evaluare – metode și tehnici de lucru în probațiune

9. Evaluarea riscului de comitere de noi infracțiuni

10. Întocmirea referatelor/rapoartelor de evaluare

11. Procesul de supraveghere în cazul persoanelor majore, sancționate penal

12. Procesul de supraveghere – măsuri educative neprivative de libertate

13. Asistarea în cadrul procesului de supraveghere (programe de intervenție individuală sau de grup)

14. Alte atribuții ale consilierului de probațiune (de ex. participarea la comisiile de liberare condiționată)


Seminar

1. Prezentarea tematicii de seminar, a bibliografiei, a modalităţii de desfăşurare şi de notare

Ştiinţa procedurii penale: obiect de studiu; legături cu alte ştiinţe; perspective privind internaţionalizarea

2. Noţiunea procesului penal: fazele procesului penal; obiectul procesului penal; rolul educativ; modele procedurale

3. Principii: stricta legalitate, prezumţia de nevinovăţie şi dreptul la tăcere, aflarea adevărului, oficialitatea, rolul activ al organelor judiciare penale, nemijlocirea, garantarea libertăţii şi siguranţei persoanei, respectarea demnităţii umane, garantarea dreptului la apărare, egalitatea persoanelor în faţa legii, echitatea procedurii, operativitatea (termenul rezonabil), dreptul la respectarea vieţii private şi familiale, limba în care se desfăşoară procesul penal, folosirea limbii oficiale prin interpret

4. - 5. Organele judiciare. Organele extrajudiciare.

Faza de urmărire penală, de judecată, de executare a măsurilor şi pedepselor

Momente procesuale și procedurale

6. Organele judiciare. Organele extrajudiciare.

Faza de urmărire penală, de judecată, de executare a măsurilor şi pedepselor

Momente procesuale, procedurale şi căi de atac împotriva soluţiilor procesuale

7. Inventarul sancţiunilor şi măsurilor comunitare

Serviciul de probaţiune ca autoritate de implementare. Autoritatea decizionala; Autoritatea de implementare; Comunitatea

Cooperarea judiciară în materia executării hotărârilor judecătoreşti, precum şi a măsurilor de probaţiune şi a sancţiunilor alternative

8. Procesul de evaluare - studii de caz, exerciții

9. Referatul/raportul de evaluare a infractorilor

- analiză, studii de caz

10. Supravegherea in comunitate a infractorilor (majori) – analiză, studii de caz

11. Supravegherea in comunitate a infractorilor (minori) – analiză, studii de caz

12. -13. Asistarea si consilierea infractorilor – analiză, studii de caz

14. Alte atribuții ale consilierului de probațiune Participarea la comisiile de liberare condiționată, la procedurile speciale de audiere (minori, victime, martori protejaţi)

Curs

1. Noul Cod Penal, Editura Hamangiu, 2014

2. Noul Cod de Procedură Penală, Editura Hamangiu, 2014

3. Legea 253/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal

4. Hotararea nr. 604/2016 pentru adopratea Regulamentului de aplicare a Legii 253/2013

5. Legea 252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune

6. Hotararea nr. 603/2016 pentru adopratea Regulamentului de aplicare a Legii 252/2013

7. Groza D., Probaţiunea ca ansamblu de măsuri şi sancţiuni comunitare. Autoritatea de implementare. Dificultăţi de asimilare a probaţiunii în procedurile penale române, în „Caiete de drept penal nr.2-3/2007”, Ed.C.H.Beck, Bucureşti, 2007

8. McGuiree,J., What works? Reducing Reoffending. Guidliness from Research and Practice, John Wiley and Sons Ltd, West Sussex, Chichester, 1997

9. Burnett, R., Roberts, C., What Works in Probations and Youth Justice? Developing evidence-based practice, Willan Publishing, 2004

10. Schiaucu, V., Canton, R. (coord.) (2008). Manual de probaţiune. EuroStandard: Bucureşti


Seminar

1. Noul Cod Penal, Editura Hamangiu, 2014

2. Noul Cod de Procedură Penală, Editura Hamangiu, 2014

3. Legea 253/2013 privind executarea pedepselor şi a măsurilor neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal

4. Hotararea nr. 604/2016 pentru adopratea Regulamentului de aplicare a Legii 253/2013

5. Legea 252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune

6. Hotararea nr. 603/2016 pentru adopratea Regulamentului de aplicare a Legii 252/2013

7. Groza D., Probaţiunea ca ansamblu de măsuri şi sancţiuni comunitare. Autoritatea de implementare. Dificultăţi de asimilare a probaţiunii în procedurile penale române, în „Caiete de drept penal nr.2-3/2007”, Ed.C.H.Beck, Bucureşti, 2007

8. McGuiree,J., What works? Reducing Reoffending. Guidliness from Research and Practice, John Wiley and Sons Ltd, West Sussex, Chichester, 1997

9. Burnett, R., Roberts, C., What Works in Probations and Youth Justice? Developing evidence-based practice, Willan Publishing, 2004

 

Curs:

70% Examen scris final din tematica de curs


Seminar:

30% Elaborarea si predarea a două lucrari pe teme date, pe parcursul semestrului

Obiectivul general al disciplinei: Familiarizarea studenţilor cu spaţiul procesual penal român (faze procesuale, momente procedurale şi grade de jurisdicţie). Familiarizarea studenţilor cu rolul unor actori extra-judiciari (consilierul de probaţiune, mediatorul, asistentul social, psihologul), pe lângă rolul actorilor judiciari consacraţi (procurorul, judecătorul libertăţilor, instanţa de judecată, judecătorul delegat cu executarea, avocatul)


Obiectivele specifice:

A. Obiective cognitive

- cunoaşterea şi utilizarea în mod corect a terminologiei de specialitate juridică, cunoaşterea instituţiilor penale şi procesual penale asociate probaţiunii şi medierii;

- înţelegerea instrumentelor de lucru utilizabile de către consilierul de probaţiune în relaţia sa cu infractorul, în toate fazele procesului penal şi contribuţia la diversificarea sau eficientizarea acestor instrumente de lucru;

B. Obiective procedurale

1. Identificarea unor situaţii concrete de aplicare a modelelor şi principiilor învăţate în activitatea de probaţiune;

2. Aplicarea unor instrumente sau proceduri specifice de lucru (evaluare şi intervenţie) din spaţiul probaţiunii;

3. Utilizarea unor metode de autoevaluare a propriei activităţi de învăţare;

 

C. Obiective atitudinale

1. Respectarea normelor de deontologie profesională, specifice asistentului social;

2. Cooperarea în echipe de lucru pentru rezolvarea diferitelor sarcini de învăţare;

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Decorative judgement scale and gavel placed on desk in light lawyer office against window
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială