Facultate
Caută
Close this search box.

Proiectarea şi managementul programelor sociale

Informații utile

Număr de credite: 8

Cod: AMR 6031

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 1, masterat, Managementul Serviciilor Sociale

Curs

1. Introducere în managementul programelor sociale. Factori care determină superioritatea unui manager. Deficienţe ale programelor sociale. Nevoia de competenţă managerială într-o eră a responsabiltății și răspunderii.

2. Un model de performanţă pentru managementul serviciilor sociale: principii, performanţă şi locul proiectării programelor sociale. Prezentarea generală a proiectării programelor. Distincția dintre teoriile de intervenție și teoriile de informare în asistența socială.

3. Stabilirea contextului comunităţii în care va funcţiona programul social. Conducere şi administrare. Rolul diversităţii în asigurarea serviciilor. Misiunea şi viziunea organizaţiei.

4. Analiza problemei sociale. Evaluarea nevoilor: considerații teoretice, abordări și instrumente de măsurare.

5. Populaţiile ţintă şi client. Alegerea beneficiarilor. Evaluarea programelor sociale existente, utilizând principiile eficacității.

6. Selectarea strategiilor adecvate de intervenţie socială. Construirea/dezvoltarea unei teorii a intervenţiei sociale/ajutorului social.

7. Stabilirea scopurilor şi obiectivele programului social. Aşteptările beneficiarilor şi ale personalului angajat în serviciile sociale.

8. Mediul de intervenţie şi etapele procesului de asistenţă socială. Definirea actorilor sociali cheie şi comportamentele lor de ajutorare.

9. Definirea procedurilor serviciului social. Dimensiunea afectivă a programului social.

10. Constituenţi multipli şi proiectarea programelor. Proiectarea unor programe eficace. Utilizarea proiectării programelor în planificare, implementare şi evaluare.

11. Calcularea costurilor şi valorii intervenţiei: scopurile elaborării bugetului, diferenţa dintre managementul finaciar, elaborarea bugetului şi contabilitate. Sisteme de elaborare a bugetului serviciilor/programelor sociale.

12. Măsurarea performanţei, monitorizarea şi evaluarea programului social.

13. Evaluarea impactului programului social şi testarea ipotezelor.

14. Prezentarea sarcinilor practice de către masteranzi, feed-back, evaluarea predării şi a disciplinei. 


Seminar

1. Un model de performanţă pentru managementul serviciilor sociale: principii, performanţă şi locul proiectării programelor sociale. Prezentarea generală a proiectării programelor.

2. Analiza problemei sociale. Evaluarea nevoilor: condiderații teoretice, abordări și instrmente de măsurare a acestora.

3. Populaţiile ţintă şi client. Alegerea beneficiarilor. Evaluarea programelor sociale existente utilizând principiile eficacității. 

4-5. Selectarea strategiilor de intervenţie socială adecvate. Construirea/dezvoltarea unei teorii a intervenţiei sociale.

6. Stabilirea și formularea adecvată a scopurilor şi obiectivelor programului social. Aşteptările beneficiarilor şi ale personalului angajat în serviciile sociale.

7. Mediul de intervenţie şi etapele procesului de asistenţă socială. Definirea actorilor sociali cheie şi ale comportamentelor de ajutor.

8-9. Definirea procedurilor serviciului social. Dimensiunea afectivă a programului social.

10-11 Măsurarea performanţei, monitorizarea şi evaluarea programului social.

12. Evaluarea impactului programului social şi testarea ipotezelor.

13-14. Laborator integrativ asupra conţinuturilor parcurse în timpul semestrului și prezentarea sarcinilor/ proiectelor de către masteranzi.


Bibliografie obligatorie pentru curs şi laborator:

1.Kettner, P.M., Moroney, R., Martin L.L , (2016), Designing and managing programs; An effectiveness-

   based approach, 5th Edition, London, Sage Publications – integral;

2. McCawley, P.F. (2001). The Logic Model for Program planning and Evaluation. University of Idaho

   Extension. Disponibil la adresa: https://www.cals.uidaho.edu/edcomm/pdf/CIS/CIS1097.pdf

3. Blom, Björn and Morén, Stefan (2012), “The evaluation of quality in social-work practice”, în Nordic Journal of Social Research, Vol.3/2012, pp. 71-87.

4. Bartholomew Eldredge, L.K., Markham, C.M., Ruiter, R.A.C., Fernández, M.E., Kok G., Parcel, G.S.,

   (2016), Planning Health Promotion Programs. An Intervention Mapping Approach,

    https://interventionmapping.com/

5. Neamțu, N., Condor, C., (2016), “Asistent social”, în Neamțu G. (coord.), Enciclopedia Asistenței sociale,

   pp.119-131, Iași, Ed. Polirom

6. Revista de asistenţă socială nr.4/2010, Iaşi, Ed.Polirom – selectiv;

7. Revista de asistenţă socială nr.2/2013, Iaşi, Ed.Polirom – selectiv

8. Free Management Library disponibilă la: https://managementhelp.org/, selectiv concepte cheie relevante

Bibliografia opţională (alternativă) pentru curs și laborator:

1.Kok, G., (2014), Planning Theory-Based and Evidence-Based Health Promotion Interventions, An Intervention Mapping Approach, disponibil la: http://icrhb.org/sites/default/files/content/news/Behaviour%20Change%20Gerjo%20Kok.pdf

2. Bartholomew, L.K., Guy S.P., Kok, G. & Gottlieb, N.H. (2003), Intervention Mapping: Designing Theory and Evidence Based Health Promotion Programs, disponibilă la: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http%3A%2F%2Fcpcrn.org%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F03%2FIntervention-Mapping-Presentation.ppt

3. Wandersman, A., Imm, P., Chinman, M., & Kaftarian, S. (2000). “Getting to outcomes: A results-based

    approach to accountability”. Evaluation and Program Planning, 23, 389-395:     

    http://www.rand.org/publications/TR/TR101/

4. Drucker P., Inovaţia si Sistemul Antreprenorial, (1993), Bucureşti, Editura Enciclopedică –selectiv. 

5. Edwards L. R. & Hopps G.J. (Eds.)., (1995) Encyclopedia of Social Work, 19th Edition, Washington, DC, N.A.S.W. Press, selectiv conform tematicii disciplinei

6. Neamțu, George (coord.), (2016), Enciclopedia Asistenței sociale, Iași, Ed. Polirom, selectiv conform

   tematicii disciplinei

7. Egan G., (1985), Change Agent Skills in Helping and Human Service Settings, Books Cole Publishing

    Company, Monterey, California.

8. Orme J., Glastonbury B., (1994), Care management: tasks and woarkloads, London, Macmillan.

9. Payne, Malcom, (2011), Teoria modernă a asistenţei sociale, Iaşi, Ed.Polirom

10. Cojocaru, Şt., (2006), Proiectul de intervenţie în asistenta socială, pp.39-48, 83-98, 99-111, 115-120,  

     121-142, 156-159, Iaşi, Ed. Polirom

11. Neamţu, Nicoleta., (2011), „Managementul în asistenţa socială”, în Neamţu, G. (coordonator), Tratatul

     de asistenţă socaială, Ediţia a II-a, pp.613-656, Iaşi, Ed. Polirom

12. Neamțu, Nicoleta, (2015), Managementul serviciilor de asistență socială, ediția a III-a, pp.233-247,

     Cluj-Napoca,  Ed. Accent

13. Bocancea, C., (2011), „Dimensiunea contextuală a asistenţei sociale”, în Neamţu, G. (coordonator),

     Tratatul de asistenţă socaială, Ediţia a II-a, pp.75-133, Iaşi, Ed. Polirom

14. Căprioară M., (2011), „Introducere în politici sociale”, în Neamţu, G. (coordonator), Tratatul de

      asistenţă socaială, Ediţia a II-a, pp.227-268, Iaşi, Ed. Polirom

15. Neamţu, George, (2011), „Introducere în teoria asistenţei sociale”, în în Neamţu, G. (coordonator),

     Tratatul de asistenţă socaială, Ediţia a II-a, pp.271-302, Iaşi, Ed. Polirom

16. Hurubean A., (2011), „Investigare şi intervenţie în asistenţa socială individualizată”, în Neamţu, G.

     (coordonator), Tratatul de asistenţă socaială, Ediţia a II-a, pp.503-530, Iaşi, Ed. Polirom

17. Alexiu, T.M., (2011), Valori şi faze ale ale acţiunii în asistenţa socială”, în Neamţu, G. (coordonator),

     Tratatul de asistenţă socaială, Ediţia a II-a, pp.533-579, Iaşi, Ed. Polirom

*** http://www.wisegeek.com/what-are-some-social-problems.htm

 

Curs: - 30% (10% se acordă din oficiu) Colocviu din tematica prevăzută pentru curs 


Seminar: - 70% prezentări scrise și orale


Obiectivul general al disciplinei: Dobâdirea de cunoştinţe, abilităţi și competențe necesare proiectării, descrierii, operării eficace și reproiectării programelor sociale în sens larg - de asistență socială, medico-sociale și socio-educative-.


Obiectivele specifice: Cunoașterea aprofundată a unor tehnici de analiză a problemelor sociale;

Dobândirea de tehnici specifice de proiectare a programelor sociale;

Proiectarea și descrierea unui program social folosind un cadru analitic specific;

Înțelegerea și diagnosticarea erorilor de proiectare și respectiv de implementare a programelor sociale;

Evaluarea critică și constructivă a programelor sociale.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială