Număr de credite: 6
Cod: AME4010
Predare: curs 2h, lucrare practică 1h
Limba de predare: engleză
Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor
Curs
1.Curs introductiv
2. Drepturile copilului și Convenția ONU privind drepturile copiilor (CDC)
3. Protocoale opționale ale CDC. Alte instrumente internaționale privind DC
4. Înțelegerea celor 3P în drepturile copilului
5. Principii ale drepturilor copiilor: nondiscriminare, interesul superior al copilului, dreptul la viață, participare
6. Sisteme internaționale, regionale şi naționale de implementare a drepturilor copilului
7. Obiective de dezvoltare sustenabilă și DC
8. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la viață și sănătate
9. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la educație
10. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la protecție socială
11. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la un sistem de justiție adaptat nevoilor copiilor
12. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la informare
13. Controverse și provocări privind DC
14. Curs final. Recapitulare
Seminar
S1 – Seminar introductiv
S2 – Drepturile copilului și Convenția ONU privind drepturile copiilor (CDC)
S3 – Protocoale opționale ale CDC. Alte instrumente internaționale privind DC
S4 – Înțelegerea celor 3P în drepturile copilului
S5 – Principii ale drepturilor copiilor: nondiscriminare, interesul superior al copilului, dreptul la viață, participare
S6 – Sisteme internaționale, regionale şi naționale de implementare a drepturilor copilului
S7 – Obiective de dezvoltare sustenabilă și DC
S8 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la viață și sănătate
S9 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la educație
S10 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la protecție socială
S11 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la un sistem de justiție adaptat nevoilor copiilor
S12 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la informare
S13 – Controverse și provocări privind DC
S14 – Seminar final, clarificarea punctajelor
Obligatorie (suport de curs):
Săptămâna 2:
*** Convenţia O.N.U. cu privire la drepturile copilului, ratificatã de România prin Legea nr. 18/1990, republicatã
Fagan, A. (2019). The Gentrification of Human Rights. Human Rights Quarterly 41(2), 283-308
Săptămâna 3:
*** Protocol opțional privind la Convenția cu privire la drepturile copilului, referitor la vânzarea de copii, prostituția infantilă și pornografia infantilă, ratificat de România prin Legea nr. 470/2001
*** Protocol opțional privind la Convenția cu privire la drepturile copilului, referitor la implicarea copiilor în conflicte armate, ratificat de România prin Legea nr. 567/2001
Arce, M.C. (2015). Maturing Children’s Rights Theory From Children, With Children, Of Children. International Journal of Children’s Rights 23, 283-331
Săptămâna 4:
Egan, R.D. & Hawkes, G. (2009). The problem with protection: Or, why we need to move towards recognition and the sexual agency of children. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 23(3), 389-400.
Fitzgerald, R., Graham, A., Smith, A., & Taylor, N. (2009). Children’s participation as a struggle over recognition. Exploring the promise of dialogue. În B. Percy-Smith et al. (Eds.). A Handbook of Children and Young People's Participation: Perspectives from Theory and Practice (pp. 293-305). Taylor & Francis Group
Liebel, M. (2015). Protecting the Rights of Working Children instead of Banning Child Labour. International Journal of Children’s Rights 23, 529-547.
Săptămâna 5:
Donnelly, M. & Kilkelly, U. (2011). Child-friendly healthcare: delivering on the right to be heard. Medical Law Review 19, 27–54.
Săptămâna 6:
Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene și Consiliul Europei (2016). Manual de drept european privind drepturile copilului. Luxemburg: Oficiul pentru Publicații al Uniunii Europene. Disponibil la https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-ecthr-2015-handbook-european-law-rights-of-the-child_ro.pdf
Hodgkin, R. & Newell, P. (2004). Manual pentru implementarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului. Vanemonde: Bucureşti
Vaghri, Z., Zermatten, J., Lansdown, G., & Ruggiero, R. (eds.) (2022). Monitoring state compliance with the UN Convention on the Rights of the Child. An analysis of attributes. Springer. Disponibil la https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-84647-3
Săptămâna 7:
Janoušková, S., Hák, T., & Moldan, B. (2018). Global SDGs Assessments: Helping or Confusing Indicators? Sustainability, 10(5), 1540.
Săptămâna 8:
Holly, L. (2020). Health in the Digital Age: Where Do Children’s Rights Fit In? Health and Human Rights 22(2), 49-54.
Kilkelly, U. & Donnelly, M. (2011). Participation in Healthcare: the Views and Experiences of Children and Young People. International Journal of Children’s Rights 19, 107–125.
Săptămâna 9:
Johnson, R. (2010). The Child’s Right to an Education:‘Consensus-Minus-One’? International Journal of Children’s Rights 18, 185–216
Gaviria, J-L. (2022). Education: a compusory right? A tension within a fundamental right. British Journal of Educational Studies, DOI 10.1080/00071005.2021.2024136
Săptămâna 10:
Fay, F. (2019). Decolonizing the child protection apparatus: Revisiting child rights governance in Zanzibar. Childhood 26(3) 321-336.
Toros, K. (2021). A systematic review of children’s participation in child protection decision-making: Tokenistic presence or not? Children & Society 35, 395–411.
Săptămâna 11:
Bilson, A. & White, S. (2005). Representing children’s views and best interests in court: an international comparison. Child Abuse Review 14(4), 220-239.
Stalford, H., Cairns, L., & Marshal, J. (2017). Achieving Child Friendly Justice through Child Friendly Methods: Let’s Start with the Right to Information. Social Inclusion 5(3), 207-218.
Săptămâna 12:
van der Hof S, van Hilten S, Ouburg S, Birk MV and van Rooij AJ (2022). “Don’t Gamble With Children’s Rights” - How Behavioral Design Impacts the Right of Children to a Playful and Healthy Game Environment. Frontiers in Digital Health 4:822933.
Săptămâna 13:
Ammaturo, F.R & Moscati, M.F. (2021) Children’s Rights and Gender Identity: A New Frontier of Children’s Protagonism? Nordic Journal of Human Rights 39(2), 146-162.
Aufseeser, A. (2014). Control, protection and rights. International Journal of Children’s Rights 22, 241–267.
Curs:
50% Examen scris de sinteză
Seminar:
10% Participare activă și constructivă la întâlniri
20% Conducerea unei dezbateri privind un articol științific
20% Prezentare orală „Promovarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă într-un mod creativ”
Obiectivul general al disciplinei: Familiarizarea studenților cu principalele abordări din domeniul drepturilor copilului.
Obiectivele specifice:
· Să explice conținutul Convenției ONU privind Drepturile Copilului (CDC)
· Să explice locul şi rolul CDC în cadrul instrumentelor privind sistemul de protecție a drepturilor omului
· Să explice şi să exemplifice abordarea bazată pe drepturi
· Să identifice actorii responsabili de implementarea CDC
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74