Facultate
Caută
Close this search box.

Drepturile copiilor şi societatea/Children’s Rights and Society

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AME4010 

Predare: curs 2h, lucrare practică 1h

Limba de predare: engleză

Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor

Curs

1.Curs introductiv

2. Drepturile copilului și Convenția ONU privind drepturile copiilor (CDC)

3. Protocoale opționale ale CDC. Alte instrumente internaționale privind DC

4. Înțelegerea celor 3P în drepturile copilului

5. Principii ale drepturilor copiilor: nondiscriminare, interesul superior al copilului, dreptul la viață, participare

6. Sisteme internaționale, regionale şi naționale de implementare a drepturilor copilului

7. Obiective de dezvoltare sustenabilă și DC

8. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la viață și sănătate

9. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la educație

10. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la protecție socială

11. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la un sistem de justiție adaptat nevoilor copiilor

12. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la informare

13. Controverse și provocări privind DC

14. Curs final. Recapitulare


Seminar

S1 – Seminar introductiv

S2 – Drepturile copilului și Convenția ONU privind drepturile copiilor (CDC)

S3 – Protocoale opționale ale CDC. Alte instrumente internaționale privind DC

S4 – Înțelegerea celor 3P în drepturile copilului

S5 – Principii ale drepturilor copiilor: nondiscriminare, interesul superior al copilului, dreptul la viață, participare

S6 – Sisteme internaționale, regionale şi naționale de implementare a drepturilor copilului

S7 – Obiective de dezvoltare sustenabilă și DC

S8 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la viață și sănătate

S9 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la educație

S10 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la protecție socială

S11 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la un sistem de justiție adaptat nevoilor copiilor

S12 – Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la informare

S13 – Controverse și provocări privind DC

S14 – Seminar final, clarificarea punctajelor

Obligatorie (suport de curs):

Săptămâna 2:

*** Convenţia O.N.U. cu privire la drepturile copilului, ratificatã de România prin Legea nr. 18/1990, republicatã

Fagan, A. (2019). The Gentrification of Human Rights. Human Rights Quarterly 41(2), 283-308

Săptămâna 3:

*** Optional Protocol to the Convention on the Rights of the Child on a communications procedure. Disponibil la: https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/opiccrc.aspx

*** Protocol opțional privind la Convenția cu privire la drepturile copilului, referitor la vânzarea de copii, prostituția infantilă și pornografia infantilă, ratificat de România prin Legea nr. 470/2001

*** Protocol opțional privind la Convenția cu privire la drepturile copilului, referitor la implicarea copiilor în conflicte armate, ratificat de România prin Legea nr. 567/2001

Arce, M.C. (2015). Maturing Children’s Rights Theory From Children, With Children, Of Children. International Journal of Children’s Rights 23, 283-331

Săptămâna 4:

Egan, R.D. & Hawkes, G. (2009). The problem with protection: Or, why we need to move towards recognition and the sexual agency of children. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 23(3), 389-400.

Fitzgerald, R., Graham, A., Smith, A., & Taylor, N. (2009). Children’s participation as a struggle over recognition. Exploring the promise of dialogue. În B. Percy-Smith et al. (Eds.). A Handbook of Children and Young People's Participation: Perspectives from Theory and Practice (pp. 293-305). Taylor & Francis Group

Liebel, M. (2015). Protecting the Rights of Working Children instead of Banning Child Labour. International Journal of Children’s Rights 23, 529-547.

Săptămâna 5:

Donnelly, M. & Kilkelly, U. (2011). Child-friendly healthcare: delivering on the right to be heard. Medical Law Review 19, 27–54.

Săptămâna 6:

Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene și Consiliul Europei (2016). Manual de drept european privind drepturile copilului. Luxemburg: Oficiul pentru Publicații al Uniunii Europene. Disponibil la https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-ecthr-2015-handbook-european-law-rights-of-the-child_ro.pdf

Hodgkin, R. & Newell, P. (2004). Manual pentru implementarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului. Vanemonde: Bucureşti

Vaghri, Z., Zermatten, J., Lansdown, G., & Ruggiero, R. (eds.) (2022). Monitoring state compliance with the UN Convention on the Rights of the Child. An analysis of attributes. Springer. Disponibil la https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-84647-3

Săptămâna 7:

Janoušková, S., Hák, T., & Moldan, B. (2018). Global SDGs Assessments: Helping or Confusing Indicators? Sustainability, 10(5), 1540.

Săptămâna 8:

Holly, L. (2020). Health in the Digital Age: Where Do Children’s Rights Fit In? Health and Human Rights 22(2), 49-54.

Kilkelly, U. & Donnelly, M. (2011). Participation in Healthcare: the Views and Experiences of Children and Young People. International Journal of Children’s Rights 19, 107–125.

Săptămâna 9:

Johnson, R. (2010). The Child’s Right to an Education:‘Consensus-Minus-One’? International Journal of Children’s Rights 18, 185–216

Gaviria, J-L. (2022). Education: a compusory right? A tension within a fundamental right. British Journal of Educational Studies, DOI 10.1080/00071005.2021.2024136

Săptămâna 10:

Fay, F. (2019). Decolonizing the child protection apparatus: Revisiting child rights governance in Zanzibar. Childhood 26(3) 321-336.

Toros, K. (2021). A systematic review of children’s participation in child protection decision-making: Tokenistic presence or not? Children & Society 35, 395–411.

Săptămâna 11:

Bilson, A. & White, S. (2005). Representing children’s views and best interests in court: an international comparison. Child Abuse Review 14(4), 220-239.

Stalford, H., Cairns, L., & Marshal, J. (2017). Achieving Child Friendly Justice through Child Friendly Methods: Let’s Start with the Right to Information. Social Inclusion 5(3), 207-218.

Săptămâna 12:

van der Hof S, van Hilten S, Ouburg S, Birk MV and van Rooij AJ (2022). “Don’t Gamble With Children’s Rights” - How Behavioral Design Impacts the Right of Children to a Playful and Healthy Game Environment. Frontiers in Digital Health 4:822933.

Săptămâna 13:

Ammaturo, F.R & Moscati, M.F. (2021) Children’s Rights and Gender Identity: A New Frontier of Children’s Protagonism? Nordic Journal of Human Rights 39(2), 146-162.

Aufseeser, A. (2014). Control, protection and rights. International Journal of Children’s Rights 22, 241–267.

Curs:

50% Examen scris de sinteză


Seminar:

10% Participare activă și constructivă la întâlniri

20% Conducerea unei dezbateri privind un articol științific

20% Prezentare orală „Promovarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă într-un mod creativ”

Obiectivul general al disciplinei: Familiarizarea studenților cu principalele abordări din domeniul drepturilor copilului.


Obiectivele specifice:

·      Să explice conținutul Convenției ONU privind Drepturile Copilului (CDC)

·       Să explice locul şi rolul CDC în cadrul instrumentelor privind sistemul de protecție a drepturilor omului

·       Să explice şi să exemplifice abordarea bazată pe drepturi

·       Să identifice actorii responsabili de implementarea CDC

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

four children standing on dirt during daytime
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială