Număr de credite: 6
Cod: AME9031
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: engleză
Tip: curs principal, semestrul 3, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Sorina Poledna
conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială
Universitatea Babeş-Bolyai
CURS
- Contextualizare: Filosofii penale şi funcţii ale pedepsei. Reintegrarea socială -tema majoră în sfera asistenţei sociale din spaţiul justiţiei. Argumente din cercetări.
- Probaţiunea, alternativă la pedeapsa privativă de libertate. Istoricul Probaţiunii; dezvoltarea probaţiunii în România. Noile Coduri(NCP şi CPP)
- Ce este probaţiunea: definiţii, scop, funcţii; principiile activităţii de probaţiune în România conform noilor Coduri
- Principalele activităţi desfăşurate de către serviciile de probaţiune;
- Activităţi şi atribuţii ale consilierilor de probaţiune. Consilierul de probaţiune manager de caz:managementul de caz în probaţiune(conţinutul specific)
- Evaluarea în probaţiune, fundamentul activităţiilor de supraveghere şi asistare. Evaluarea inculpaţilor minori şi a celor major
- Evaluarea minorilor aflaţi în executarea unei măsuri educative.Implicaţii în planul asistarii. Evaluarea persoanelor majore
- Evaluarea persoanelor majore. Implicaţii în planul asistării.
- Simultaneitatea supravegherii şi a sistării: Activitatea de supraveghere(scopul, evaluarea, planul de supraveghere).
- Evaluarea riscului de recidivă: Instrumentul de colectarea de date şi diagnoză.
- Evaluarea riscului social; factorii asociaţi recidivei.
- Activitatea de asistenţă şi consiliere. Raportul Asistenţă şi Consiliere. Modalităţi de realizare.
- Prezentarea şi analiza Programelor de asistare derulate în probaţiune.
- Cercetări actuale privind eficienţa intervenţiilor psihosociale în activitate de probaţiune. Măsurarea eficienţei intervenţiilor reabilitative.
SEMINAR
- Reintegrarea socială – tema majoră în sfera asistenţei sociale din spaţiul justiţiei. Argumente din cercetări.
- Reabilitare, reintegrare, desistare.
- Probaţiunea , alternativă la pedeapsa privativă de libertate.
- Probaţiunea: definiţii, scop, funcţii; principiile activităţii de probaţiune în România conform noilor Coduri.
- Principalele activităţi desfăşurate de către serviciile de probaţiune; activităţi şi atribuţii ale consilierilor de probaţiune. Consilierul de probaţiune manager de caz: managementul de caz în probaţiune(conţinutul specific)
- Activităţi şi atribuţii ale consilierilor de probaţiune.
- Consilierul de probaţiune manager de caz: managementul de caz în probaţiune(conţinutul specific)
- Evaluarea în probaţiune, fundamentul activităţiilor de supraveghere şi asistare. Evaluarea inculpaţilor minori şi a celor majori.
- Simultaneitatea supravegherii şi asistării: Activitatea de supraveghere (scopul, evaluarea, planul de supraveghere).
- Evaluarea riscului de recidivă: Instrumentul de colectarea de date şi diagnoză. Evaluarea riscului social; factorii asociaţi recidivei
- Activitatea de asistenţă şi consiliere. Raportul Asistenţă şi Consiliere.
- Prezentarea şi analiza Programelor de asistare derulate în probaţiune.
- Prezentarea şi analiza Programului STOP. Gândeste și schimbă
- Cercetări actuale privind eficienţa intervenţiilor psihosociale în activitate de probaţiune. Măsurarea eficienţei intervenţiilor reabilitative
Bibliografie curs:
DUMITRAŞCU, H.,(coord) (2012).Consilierea in Asistenta Sociala, Iasi Polirom, cap.9-12
DURNESCU, I., 2011: Probaţiunea. Teorii, legislaţie, practică, Iaşi, Polirom – cap3, 4, 13, 15,16.
MILLER, L.,(2006): Counselling skills for Social Work, London ,SAGE Publications cap 2,3,8
MiILEY, K.,K., O`MALIA,M., DuBoisB,B.,2000, Practica asistentei sociale, Iasi, Polirom; p.228-232; 233-235; 235-238; 240-250
POLEDNA, S., 2008, : Valori, principii şi competeţe profesionale în probaţiune, în Manual de probaţiune,V. Schiaucu R.Canton (coord.), Bucureşti , Editura EURO STANDARD
POLEDNA, S., (coord.) 2002: Modalităţi de intervenţie psihososcială în activitatea de probaţiune, Cluj –Napoca , Presa Universitară Clujeană
SCHIAUCU, R.CANTON (coord.) 2008: Manual de probaţiune, Bucureşti , Editura EURO STANDARD – Secţiunea I: Valori, pricipii , competenţe, Abordarea diversităţii, Principalele teorii etiologice, Criminologia în probaţiune; Secţiunea II: asistarea persoanelor condamnate; Secţiunea III: Colectarea de date, Cap-le cu programele de asistare…, Interviul motivaţional, Modelarea prosocială.
Legea 286/ 2009 = Noul Cod Penal
Legea 135/2010 privind Codul de procedură Penală
Legea nr. 252 / 2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune
Legea 253/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
Recomandarea Consiliului Europei R (92) 16 privind Regulile europene asupra măsurilor şi sancţiunilor comunitare
Bibliografie seminar:
Buzducea, D.,: Asistenta sociala a grupurilor de risc, Iasi, Polirom, cap 15, 16
GHEDEON.,R, GROZA,D., 2008: Asistarea persoanelor condamnate în Manual de probaţiune,V. Schiaucu R.Canton (coord.), Editura EuroStandard,Bucureşti
DURNESCU, I., 2011: Probaţiunea. Teorii, legislaţie, practică, Iaşi, Polirom – cap3, 4, 13, 15,16.
Foucault, M., (1997): A supraveghea si a pedepsi, Bucuresti, Humanitas, cap.Instituţii complete şi austere
Goffman , E., (2004): Aziluri, Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale (p.13-104)
MILLER, L.,(2006): Counselling skills for Social Work, London ,SAGE Publications cap 2,3,8
MiILEY, K.,K., O`MALIA,M., DuBoisB,B.,2000, Practica asistentei sociale, Iasi, Polirom; p.228-232; 233-235; 235-238; 240-250
POLEDNA, S., 2008, : Valori, principii şi competeţe profesionale în probaţiune, în Manual de probaţiune,V. Schiaucu R.Canton (coord.), Bucureşti , Editura EURO STANDARD
POLEDNA, S., (coord.) 2002: Modalităţi de intervenţie psihososcială în activitatea de probaţiune, Cluj –Napoca , Presa Universitară Clujeană.
SCHIAUCU, R.CANTON (coord.) 2008: Manual de probaţiune, Bucureşti , Editura EURO STANDARD – Secţiunea I: Valori, pricipii , competenţe, Abordarea diversităţii, Principalele teorii etiologice, Criminologia în probaţiune; Secţiunea II: asistarea persoanelor condamnate; Secţiunea III: Colectarea de date, Cap-le cu programele de asistare…, Interviul motivaţional, Modelarea prosocială.
Legislaţie
Legea 286/ 2009 = Noul Cod Penal
Legea 135/2010 privind Codul de procedură Penală
Legea nr. 252 / 2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune
Legea 253/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
Recomandarea Consiliului Europei R (92) 16 privind Regulile europene asupra măsurilor şi sancţiunilor comunitare
CURS
Metode de evaluare
- 60% – examen scris final cu temă dată, unică şi acoperind tematica de curs
Criterii de evaluare:
- corectitudinea cunoştinţelor (20%)
- completitudinea cunoştinţelor şi reflectarea în răspuns a bibliografiei parcurse (20%)
- acurateţea exprimării (10%)
- gândirea critică (10%)
SEMINAR
Metode de evaluare
- 40% – teme, prezentări pp
Criterii de evaluare
- participare, implicare activă, realizarea temelor/sarcinilor
Obiective generale
- Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru realizarea evaluării şi intervenţiei sociale specifice muncii cu minorii pentru care instanţa a dispus măsuri educative.
- Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru realizarea evaluarii şi intervenţiei sociale specifice muncii cu persoane condamnate.
- Cunoaşterea metodelor, tehnicilor şi deprinderilor pentru realizarea activităţilor în penitenciar, centre educative şi de detenţie.
Obiective specifice
- Familiarizarea studenţilor cu modalităţile prin care fenomenul infracţional poate fi studiat, exprimat și evaluat.
- Să utilizeze corect conceptele şi procedurile care descriu activitatea de probaţiune conform noilor reglementări intrate în vigoare în 2014;
- Să operaţionalizeze valorile asistenţei sociale în spaţiul justiţiei;
- Să cunoască rezultatele cercetărilor referitoare la strategiile şi programele de asistare eficiente de pregătire a persoanelor supravegheate şi susţinerea efortului acestora de reintegrare socială şi evitare a recidivei.