Număr de credite: 4
Cod: AME 1046
Predare: curs 1h, seminar 1h
Limba de predare: Engleză
Tip: curs principal, semestrul 4, masterat, Managementul Serviciilor Sociale
Curs și laborator
1.Introducere privind locul și rolul disciplinei studiate în planul de învățământ al programului masteral; recapitularea și integrarea cunoștințele și abilităților relevante deja formate la alte discipline în cadrul actualului curs și laborator. Prezentarea programei analitice a cursului și laboratorului: obiectivele, tematica, bibliografia, rezultatele așteptate și criteriile de evaluare a rezultatelor învățării masteranzilor. Evaluarea și managementul centrat pe rezultate în asistența socială: definire și caracteristici. Conexiunea dintre evaluare și asistența socială. Distincția dintre evaluarea macro practicii, a programelor sociale și evaluarea practicii directe la nivel de caz individual/sistem client singular în asistența socială.
2. Abordări și tipuri de evaluări: Abordarea sumativă versus abordarea formativă în evaluarea programelor sociale; Evaluarea nevoilor clientilor, Evaluările de proces, Evaluările de rezultat ale clienților/beneficiarilor programului social și evaluarea eficienței programului. O privire de ansamblu asupra evaluării centrată pe rezultat și aplicațiile acesteia. Întrebările evaluării de proces.
3. Etapele procesului de evaluare a rezultatelor programului (evaluation): pregătirea evaluării rezultatelor (definirea evaluării, deplasarea accentului de la centrarea pe activități la centratrea pe rezultate în asistența socială), dezvoltarea unui plan al evaluării: implicarea părților interesate, descrierea programului social folosind modelul logic, focalizarea evaluării, culegerea datelor, analiza și interpretarea rezultatelor, utilizarea informației (împărtășirea rezultatelor evaluării și a lectiilor învățate). Planul de comunicare a rezultatelor și întocmirea raportului final al evaluării. Standardele evaluării.
4. Teoria schimbării și modelele logice ale programului. Modele și modelare, Distincția dintre modelele teoriei schimbării și modelele logice ale programului: definire și exemple. Modelele logice și proiectarea evaluării programului social . Evaluarea evaluabilității programului social. Un instrument de verificare a evaluabilității programului social.
5. Focalizarea unei evaluări: scopuri ale evaluărilor de rezultat, întrebări la care pot răspunde evaluările centrate pe rezultat, selectarea obiectivelor programului și măsurarea obiectivelor programului. Focalizarea proiectării și evaluării programului. Utilizarea unui model logic pentru a descrie programul: situația problematică/nevoile clienților, resursele investite, procesele (activitățile și participanții la program/publicul țintă), rezultatele intervenției prin prisma beneficiilor pentru clienți (pe termen scurt, intermediare/termen mediu și pe termen lung), impactul, factori externi care pot influența programul și supoziții/ presupuneri/ipoteze despre program. Cum se construiește un model logic.
6A). O abordarea multidimensională a evaluării pentru asumarea responsabilității și răspunderii: evaluarea performanței (răspundere pentru utilizarea resurselor investite), evaluarea de către consumator (satisfacția consumatorului/clientului), evaluarea funcțională a beneficiarului (comportament adaptativ și statusul de rol) și evaluarea personală în contextul calității vieții (centrată pe persoană și relaționată cu sănătatea).
6B). Clasificarea rezultatelor organizațiilor și instituțiilor furnizoare de programe sociale: rezultate centrate pe program, rezultate centrate pe participanții la program, rezultate centrate pe comunitate, rezultate centrate pe organizație. Exemple și indicatori de măsurare ale acestora. Categorii de rezultate ale programelor sociale: rezultate ale calității vieții (sprijină un nivel acceptabil al calității vieții), rezultate de proces (modul în care este oferit sprijinul) și rezultate relaționate cu îmbunătățirea funcționării fizice, mintale sau emoționale ale clienților. Exemple și indicatori de măsurare ale acestora.
7. Eficacitatea intervenției și evaluările centrate pe rezultate (outcomes). Rezultatele programului, Identificarea rezultatelor relevante, Măsurarea rezultatelor programelor: proceduri și proprietăți ale măsurării: încredere/fiabilitate, validitate, sensibilitate/ receptivitate. Modelul de evaluare a eficacității și etapele de analiză.
9. Măsurarea rezultatelor (outcomes) programului social. Tipuri de instrumente de evaluare: jurnale sau înregistrări zilnice ale evenimentelor și experiențelor; logs/înregistrări structurate care conțin evenimente relaționate cu anumite experiențe sau comportamente ale clienților sub formă de notițe (întocmite de participanții la evaluare); inventarele și listele de verificare; instrumente sumative: scale sumative, instrumente de măsurare standardizate. Avantaje și dezavantaje ale diferitelor instrumente de măsurare.
10.Evaluarea impactului: izolarea efectelor programelor sociale în lumea reală. Natura și importanța evaluărilor de impact, când este adecvată o evaluare a impactului. Rezultate versus impact. Diferite design-uri ale evaluărilor de impact.
11. Culegerea datelor și selectarea eșantionului: Surse de date: oameni/ persoane și date existente; Metode de eșationare. Avantaje și dezavantaje ale diferitelor metode de eșantionare. Metode de culegere a datelor în evaluarea programelor: caracteristici, avantaje și dezavantaje ale acestora. Ancheta sociologică pe bază de chestionar, interviul individual, interviul de grup/focus grup, observația participativă, analiza documentelor și analiza secundară a datelor.
12.Analiza și interpretarea rezultatelor cantitative și calitative pentru evaluare. Planul de analiză a datelor. Strategii de analiză a datelor calitative: studiul de caz, reducerea răspunsurilor la câteva categorii generale și analiza tematică. Strategii de bază de analiză a datelor cantitative: analize descriptive, testarea ipotezelor, analize inferențiale. Metode mixte de analiză a datelor. Utilizarea evaluării – Comunicare, întocmirea raportului final, îmbunătățire.
Bibliografie obligatorie pentru curs și laborator:
1. Grinnell, Richard M., Jr., Gabor Peter A, Unrau, Yvonne A., (2019), Program evaluation for social workers: foundations of evidence-based programs, 8th Edition, pp.23-51, pp.131-150, pp.237-251, pp.271- 281, pp.309-330, New York, NY: Oxford University Press;
2. Dudley, James, (2020), Social work evaluation:enhancing what we do,3rd Edition, pp.3-29, pp.78-94, pp.96-110, pp.215-248, pp.255-275, New York, NY: Oxford University Press;
3. Rossi, Peter, Lipsey, Mark, Henry, Gary, (2019), Evaluation: A Systemic Approach, 8th Edition, pp.59-71, 115-155, 265-290, Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
4. Institute for Research and Innovation in Social Services (IRISS), (2010), Leading for outcomes: A guide, Glasgow, UK: IRISS
5. Blom, Björn and Morén, Stefan (2012), “The evaluation of quality in social-work practice”, Nordic Journal of Social Research, Vol. 3/2012, pp.71-85.
6. Innovation Network, Logic Model Workbook, (integral), Washington, DC: Innovation Network, Inc., https://www.innonet.org/news-insights/resources/logic-model-workbook/, accesat în 15 septembrie 2018.
Bibliografie suplimentară facultativă pentru curs și laborator:
1. Miller, Emma and Daly, Ellen, (2013), Understanding and measuring outcomes: the role of qualitative data, Glasgow, UK: IRISS
2. Daly, Ellen and Barnardo’s Scotland (2012), Leading for outcomes: Children and young people, Glasgow, UK: IRISS
3. Cook, Ailsa and What Works Scotland, (2017), „Outcomes-Based Approaches in Public Service Reform”, Glasgow, UK: What Works Scotland
4. Rand, S, Collins, G, Zhang, W, Milne, A and Silarova, B. (2023). “Applying Outcomes in Community-Based Social Care Practice in England”. Journal of Long-Term Care, (2023), pp. 33–44. DOI: https://doi.org/10.31389/jltc.169
5. Neguț A., Nicolăescu V., Preoteasa A.M., Cace C., (2011), Monitorizare și evaluare în economie socială, Manual de intervenţie, pp.45-97, București, Editura Expert.
6. Focus International, Resource Center. Results-Based Management (RBM), disponibil la: https://www.focusintl.com/ressources/results-based-management-rbm/
Curs:
Examen scris și oral în sesiune. Se prezintă în scris și se susține oral în sesiune sarcina nr.2.
Sarcina nr.2: Evaluați eficacitatea și impactul unui program/serviciu social, la alegere, folosind modelul logic, Partea a II-a. Culegerea și analiza rezultatelor evaluării programului social
1) Rezumatul executiv
2) Metode/proceduri de culegere a datelor referitoare la eficacitatea și impactul programului social (include atât planul de culegere a datelor și culegerea propriu-zisă a acestora).
- Sursele de date/informare,
- Procedurile de culegere a datelor (metode, tehnici, instrumente)
- Eșantionarea (dacă e cazul),
- Limitările metodologiei de culegere a datelor
3) Rezultatele evaluării (cercetării de evaluare)- Analiza datelor referitoare la eficacitatea, și impactul programului social (include planul de analiză a datelor și analiza efectivă a rezultatelor evaluării)
4)Concluzii și recomandări
5) Referințe bibliografice
6) Anexe
Atât prezentarea scrisă, cât și cea orală a sarcinii nr.2 sunt obligatorii și reprezintă criterii eliminatorii în cadrul evaluării rezultatelor studenților la acaestă disciplină.
Sarcina 2 se va prezenta oral în sesiune, la examen.
Prezentarea scrisă a sarcinii nr.2 valorează 40% din nota finală, iar susținerea orală a acesteia valorează 20% din nota finală. Se efectuează individual.
Seminar:
Sarcina 1: Evaluarea rezultatelor programului social: Evaluați eficacitatea și impactul unui program/serviciu social, la alegere, folosind modelul logic. Sarcină individuală.
Raportul de evaluare al unui program/serviciu social, Partea I, structură cerută pt sarcina 1.
1) Introducere:
- Scopul evaluării;
- Întrebările cheie ale evaluării,
- Indicatorii cheie care răspund întrebărilor de evaluare
- Descrierea programului folosind modelul logic (background)
- Evaluarea evaluabilității programului social- grilă de verificare
Se va construi evaluarea programului din perspectiva centrării/focalizării pe rezultatele participanților la programul social evaluat.
Formularea obiectivelor de rezultat se va centrata pe participanții la program (beneficiarii primari și secundari ai programului - Client/participant based-outcomes).
Atât prezentarea scrisă, cât și cea orală a sarcinii nr.1 sunt obligatorii și reprezintă criterii eliminatorii în cadrul evaluării rezultatelor studenților la această disciplină. Prezentarea scrisă și orală a sarcinii nr.1 se realizează exclusiv pe parcursul semestrului în cadrul orelor de laborator, cu programare prealabilă. Prezentarea scrisă a sarcinii nr. 1 valorează 30% din nota finală, iar prezentarea orală a acesteia valorează 10% din nota finală.
Obiectivul general al disciplinei: Disciplina se focalizează pe principalele tendințe care conduc serviciile sociale, incluzâd accentul pe rezultatele centrate pe persoană, nevoia crescută de responsabilitate și răspundere a programelor sociale, utilizarea tot mai frecventă a pluralismului metodologic și popularitatea paradigmei de evaluare pragmatică. Aceste schimbări subliniază probleme programatice precum
rezultate demonstrate ale calității vieții, abilitarea/împuternicirea utilizatorilor serviciilor, răspundere sporită și necesitatea de a evalua eficacitatea și eficiența programelor și serviciilor sociale.
Obiectivele specifice:
- să înțeleagă în profunzime cercetarea focalizată pe rezultatele intervenției programelor și de ce este aceasta indispensabilă in evaluarea macro practicii asistenței sociale/a programelor|;
- să prezinte trei tipuri de evaluare bazată pe rezultate: program, eficacitate și impact;
- să înțeleagă o abordare multidimensională a măsurării pentru evaluarea responsabilității și răspunderii în contextul managementului bazat pe rezultate;
- să aplice un model de evaluare bazată pe rezultate, care este transferabil în toate ariile specializate ale asistenței sociale (modelul logic)
- să înțeleagă diferența dintre modelele teoriei schimbării și modelele logice ale programului
- să demonstreze aplicarea evaluării centrată pe rezultate în arii diverse ale asistenței sociale (servicii pentru copii și familii, pentru vârstnici, pentru persoane fără adăpost, etc)
- să explice pluralismului metodologic care permite utilizarea atât a metodelor de cercetare calitative, cât și cantitative, pentru a evalua rezultate subiective și obiective.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74