Număr de credite: 6
Cod: AME9031
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: engleză
Tip: curs principal, semestrul 3, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Curs
Metode de predare
1 Contextualizare: Filosofii penale şi funcţii ale pedepsei. Reintegrarea socială -tema majoră în sfera asistenţei sociale din spaţiul justiţiei. Argumente din cercetări
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
2 Probaţiunea , alternativă la pedeapsa privativă de libertate. Istoricul Probaţiunii ; dezvoltarea probaţiunii în România. Noile Coduri(NCP şi CPP)
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
3 Ce este probaţiunea:definiţii, scop, funcţii; principiile activităţii de probaţiune în România conform noilor Coduri
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
4 Principalele activităţi desfăşurate de către serviciile de probaţiune
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
5 Activităţi şi atribuţii ale consilierilor de probaţiune. Consilierul de probaţiune manager de caz:managementul de caz în probaţiune(conţinutul specific)
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
6 Evaluarea în probaţiune, fundamentul activităţiilor de supraveghere şi asistare
Evaluarea inculpaţilor minori şi a celor major
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
7 Evaluarea minorilor aflaţi în executarea unei măsuri educative.Implicaţii în planul asistarii. Evaluarea persoanelor majore
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
8 Evaluarea persoanelor majore.Implicaţii în planul asistarii
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
9 Simultaneitatea supravegherii şi asistării: Activitatea de supraveghere(scopul, evaluarea, planul de supraveghere)
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
10 Evaluarea riscului de recidivă: Instrumentul de colectarea de date şi diagnoză
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
11 Evaluarea riscului social; factorii asociaţi recidivei
12 Activitatea de asistenţă şi consiliere. Raportul Asistenţă şi Consiliere. Modalităţi de realizare
. Prelegere asistată de calculator, problematizări
ilustrări ale relevantei teoriilor explicative in practica asistenței sociale, pe baza unor analize de caz, materiale audio-video, discuţii și dezbateri interactive si prin valorificarea bibliografie studiate de catre studenți.
13 Prezentarea şi analiza Programelor de asistare derulate în probaţiune
14 Cercetări actuale privind eficienţa intervenţiilor psihosociale în activitate de probaţiune. Măsurarea eficienţei intervenţiilor reabilitative
Seminar
Reintegrarea socială -tema majoră în sfera asistenţei sociale din spaţiul justiţiei. Argumente din cercetări.
Reabilitare, reintegrare, desistare.
Probaţiunea , alternativă la pedeapsa privativă de libertate.
Probaţiunea: definiţii, scop, funcţii; principiile activităţii de probaţiune în România conform noilor Coduri.
Principalele activităţi desfăşurate de către serviciile de probaţiune; activităţi şi atribuţii ale consilierilor de probaţiune. Consilierul de probaţiune manager de caz:managementul de caz în probaţiune(conţinutul specific)
Activităţi şi atribuţii ale consilierilor de probaţiune.
Consilierul de probaţiune manager de caz:managementul de caz în probaţiune(conţinutul specific)
Evaluarea în probaţiune, fundamentul activităţiilor de supraveghere şi asistare.Evaluarea inculpaţilor minori şi a celor majori.
Simultaneitatea supravegherii şi asistării: Activitatea de supraveghere(scopul, evaluarea, planul de supraveghere).
Evaluarea riscului de recidivă: Instrumentul de colectarea de date şi diagnoză. Evaluarea riscului social; factorii asociaţi recidivei
Activitatea de asistenţă şi consiliere. Raportul Asistenţă şi Consiliere.
Obligatorie (suport de curs):
DUMITRAŞCU, H.,(coord) (2012).Consilierea in Asistenta Sociala, Iasi Polirom
cap.9-12
DURNESCU, I., 2011: Probaţiunea. Teorii, legislaţie, practică, Iaşi, Polirom - cap3, 4, 13, 15,16.
MILLER, L.,(2006): Counselling skills for Social Work, London ,SAGE Publications
cap 2,3,8
MiILEY, K.,K., O`MALIA,M., DuBoisB,B.,2000, Practica asistentei sociale, Iasi, Polirom; p.228-232; 233-235; 235-238; 240-250
POLEDNA, S., 2008, : Valori, principii şi competeţe profesionale în probaţiune, în Manual de probaţiune,V. Schiaucu R.Canton (coord.), Bucureşti , Editura EURO STANDARD
POLEDNA, S., (coord.) 2002: Modalităţi de intervenţie psihososcială în activitatea de probaţiune, Cluj –Napoca , Presa Universitară Clujeană.
V. SCHIAUCU, R.CANTON (coord.) 2008: Manual de probaţiune, Bucureşti , Editura EURO STANDARD – Secţiunea I: Valori, pricipii , competenţe, Abordarea diversităţii, Principalele teorii etiologice, Criminologia în probaţiune; Secţiunea II: asistarea persoanelor condamnate; Secţiunea III: Colectarea de date, Cap-le cu programele de asistare..., Interviul motivaţional, Modelarea prosocială.
Legea 286/ 2009 = Noul Cod Penal
Legea 135/2010 privind Codul de procedură Penală
Legea nr. 252 / 2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune
Legea 253/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal
Legea 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului.
Recomandarea Consiliului Europei R (92) 16 privind Regulile europene asupra măsurilor şi sancţiunilor comunitare
Suplimentară:
Buzducea, D.,: Asistenta sociala a grupurilor de risc, Iasi, Polirom, cap 15, 16
GHEDEON.,R, GROZA,D., 2008: Asistarea persoanelor condamnate în Manual de probaţiune,V. Schiaucu R.Canton (coord.), Editura EuroStandard,Bucureşti
DURNESCU, I., 2011: Probaţiunea. Teorii, legislaţie, practică, Iaşi, Polirom - cap3, 4, 13, 15,16.
Foucault, M., (1997): A supraveghea si a pedepsi, Bucuresti, Humanitas, cap.Instituţii complete şi austere
Goffman , E., (2004): Aziluri, Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale (p.13-104)
Legislaţie
Legea 286/ 2009 = Noul Cod Penal
Curs:
60% Examen scris in sesiune
Seminar:
40% Teme, prezentări ppt
Obiectivul general al disciplinei:
· Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru realizarea evaluarii şi intervenţiei sociale specifice muncii cu persoanele pentru care instanţa a dispus sanctiuni penale neprivative de libertate.
· Formarea cunoştinţelor teoretice necesare pentru realizarea evaluarii şi intervenţiei sociale specifice muncii cu persoane condamnate neprivativ de libertate.
· Cunoaşterea metodelor, tehnicilor şi deprinderilor pentru realizarea activităţilor în penitenciar , centre educative şi de detenţie
Obiectivele specifice:
· Familiarizarea studenţilor cu modalităţile prin care fenomenul infracţional poate fi studiat, exprimat si evaluat.
· Să utilizeze corect conceptele şi procedurile care descriu activitatea de probaţiune conform noilor reglementări intrate in vigoare in 2014;
· Să operaţionalizeze valorile asistenţei sociale în spaţiul justiţiei;
· Să cunoască rezultatele cercetărilor referitoare la strategiile şi programele de asistare eficiente de pregătire a persoanelor supravegheate şi susţinerea efortului acestora de reintegrare socială şi evitare a recidivei.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74