Număr de credite: 4
Cod: ALR 2407
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 4, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs
1. Curs introductiv. Prezentarea tematicii, organizare, evaluare, promovare. Clarificarea situațiilor speciale
2. Sănătate și boală mentală
3. Protecția persoanelor cu tulburări mentale. Legislația națională și internațională
4. Tulburările de anxietate (I): TAG și TP
5. Tulburări de anxietate (II): tulburări fobice, TOC
6. Tulburări din spectrul afectiv: depresia, tulburarea bipolară
7. Tulburări psihotice: schizofrenia
8. Tulburările de personalitate
9. Conduita suicidară. Intervenția în criză pentru persoanele cu risc suicidar
10. Tulburări psihice în copilărie și adolescență
11. Tulburările de stres
12. Intervenții psihosociale în cazul persoanelor cu probleme de sănătate mentală. Rolul echipei multidisciplinare
13. Studii de caz
14. Recapitulare (sinteze, clarificări)
Seminar
S1 – Seminar introductiv – forme de organizare, evaluare, condiții de promovare
S2 – Modele explicative ale bolii mentale
S3 – Promovarea sănătății mentale
S4 – Intervenții psiho-sociale pentru client și familia acestuia
S5 – Studii de caz/prezentare proiecte
S6 – Studii de caz/prezentare proiecte
S7 – Seminar final, clarificare punctaje
Curs
Obligatorie (suport de curs):
Jeican, R. (2015). Psihiatrie pentru medicii de familie, psihologi, psihoterapeuți, asistenți sociali, studenți. Cluj-Napoca: Editura Ecou Transilvan
Jurca, E. (2018). Psihopatologie și psihoterapie. Timișoara: Editura Universității de Vest
Suplimentară:
Francis, A. P. (2014). Social work in mental health: contexts and theories for practice. Sage Publication
Gould, N. (2010). Mental health social work in context. New York: Routlege
Buttler, A. & Pritchard, C (1993). Asistența Socială și bolile mintale. UNICEF, București: Edit. Alternative.
Seminar
Obligatorie (suport de curs):
Buttler, A. & Pritchard, C (1993). Asistența Socială și bolile mintale. UNICEF, București: Edit. Alternative.
Suplimentară:
Tudose F. & Tudose, C. (2004). Abordarea pacientului in psihiatrie. Ghid de lucrari practice, ed. a II a revăzută și adăugită. Bucuresti: Editura Infomedica
Enăchescu, C. (2005). Tratat de psihopatologie. București: Editura Tehnică
60% Examen scris
30% Implicare activă și constructivă la întâlniri
10% Prezența la activitățile de seminar
Obiectivul general al disciplinei: Dobândirea unor noțiuni introductive cu privire la sănătatea mentală și la practica asistenței sociale cu persoanele cu tulburări mentale și pentru familiile acestora.
Obiectivele specifice:
Cognitive:
- să cunoască principalele teorii explicative cu privire la sănătatea mentală și psihopatologie prin cunoașterea și înțelegerea rolului pe care factorii biologici, psihologici și sociali îl au în geneza și recuperarea persoanei;
- să recunoască și să diferențieze tulburările psihice pe baza simptomatologiei acestora;
- să cunoască rolul pe care asistenții sociali îl au în cadrul echipelor de lucru interdisciplinare.
Instrumental aplicative și/sau atitudinale:
- să utilizeze corect conceptele din sfera sănătății mentale;
să dovedească capacitatea de a planifica o intervenţie în vederea îmbunătăţirii situaţiei unei persoane cu tulburare mentală/familia acestuia.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74