Facultate
Caută
Close this search box.

Etica cercetarii cu copiii si scriere academica

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: AMR4032

Predare: curs 1h, seminar 2h

Limba de predare: română

Tip: curs principal, semestrul 3, Masteratul european în drepturile copiilor

Curs

  1. Prezentare generala
  2. Istoricul si principiile eticii in cercetare.
  3. Etica si morala. Conceptualizarea copiilor si a copilariei din perspective etice si morale.
  4. Teleologia, deontologia, etica virtutii, etica grijii..Elemente de istoria eticii. Conceptualizarea problemelor sociale ale copiilor din diferite perspective etice.
  5. Principiile eticii. Conflictul intre principii. Liberalismul Comunitarianismul. Copilaria si copilariile. Abordarea critica a conceptului de ‘voce’
  6. Tipuri de consimtamant. Confidentialitate si anonimizarea. Dileme etice in colectarea, pastrare si gestionarea datelor care ii implica pe copii
  7. Vulnerabilitate, subiecte sensibile si dileme etice comune in cercetarea copiilor. Metode participative si dileme etice. Selectia participantilor. Copiii ca cercetători
  8. Ghiduri si protocoale cu privire la aspectele de etica ale cercetarii cu copii– exemplificare
  9. Diseminarea rezultatelor cercetarii si implicatiile etice pentru copii. Interpretarea critica a pozitionalitatii persoanei care desfasoara cercetarea. Finantarea cercetarilor si dilemele etice
  10. Tehnici de redactare a textelor academice. Structura unei lucrari stiintifice
  11. Tehnici de redactare a textelor academice (Textul argumentativ)
  12. Tehnici de redactare a textelor academice (Abstractul)
  13. Tehnici de redactare a textelor academice (Raportarea rezultatelor)
  14. Sinteza cursului, clarificări. Evaluare.

Seminar

1.Prezentare generala. Negocierea continutului si a cerintelor.  

2-13: Prezentarea orala a unui continut selectat de catre studenti din bibliografie.

Exercitii de redactare a textelor academice (paragraful, abstractul, aparatul bibliografic, citarea, redactarea textelor teoretice, raportarea rezultatelor) 

Prezentareasi discutarea unor texte academice redactate de studenti

14: Sinteza seminarului. Clarificari

Bibliografie obligatorie (disponibila pe MT)

Cutas, D. (2012) Etica relației dintre copii, părinți și stat in Alexandru Volacu, Daniela Cutas & Adrian Miroiu (eds.), Alegeri morale. Teme actuale de etică aplicată. (pag 1-21)

Sandu, A. (nd) Elemente etice implicate de propunerea de cercetare. Universitatea Ştefan cel Mare din Suceava. URL: http://www.eiaecsad.usv.ro/manuale/Elemente-etice.pdf pp. 39-40.

Sandu, A. si Frunza, A. (2018) Consimţământul informat în cercetarea care implică subiecţi umani p 5-38.

CEU: Preparing and Writing your Thesis. https://caw.ceu.edu/preparing-and-writing-your-thesis

Comisia Europeana (2021)  Ethics in Social Science and Humanities  p. 4-23

Bryman Alan (2012) Social Research Methods. pag. 129-154. NY: Oxford University Press.

Haudrup Christensen, P. (2004) ‚Children’s Participation in Ethnographic Research: Issues of Power and Representation’ in Children & Society 18: 165–176.

Punch, S.. Research With Children. The same or different from research with adults? in Childhood 2002, SAGE. London, Thousand Oaks and New Delhi, Vol. 9(3): 321–341.

Morrows,V. (nd) The ethics of social research with children and young people. An overview.(p1-18)

Okin, Susan (1999) Is Multiculturalism Bad for Women? Princeton University Press (7pag)

Sen, A. (1999). Development as freedom. NY: Oxford University Press. Cap. Culture and Human rights. (pp 227-248)

UBB (nd) Viza etică în cercetare la UBB. URL: https://cercetare.ubbcluj.ro/wp-content/uploads/2017/01/Viza_etica_cercetare.pdf

 

Bibliografie facultativa:

Eco, U. (1977/2007) Cum se face o teză de licenţă. Polirom. https://monoskop.org/images/9/90/Eco_Umberto_Cum_se_face_o_teza_de_licenta_2006.pdf

Farrimond, H. (2013) Doing Ethical Research. NY: Palgrave.

British Association for Counselling and Psychotherapy (2018) Ethical Framework for the Counselling Professions is published by the British Association for Counselling and Psychotherapy.

Richards, S.et al. (2015) Ethical Research with Children Untold Narratives and Taboos. NY: Palgrave.

Volacu, A., Cutaş, D., Miroiu, A. (Eds.). (2021). Alegeri morale : teme actuale de etică aplicată. Polirom.

Universitatea Bucuresti: Comisia de etica a cercetarii. http://cometc.unibuc.ro/etica.html



 

Curs:

30% Verificare scrisa (ultima ora din perioada de activitate didactica).  


Seminar:

30% Prezentarea orala a unui text la alegere (20-30 pag) din bibliografie sau publicatiile disponibile pe MT, pe baza de programare pe drive inainte cu min. 2 saptamani.

20% Redactarea unui text academic scurt dupa o structura/ tema data si prezentarea la clasa a acestuia 

10% Observaţia curentă 

Obiectivul general al disciplinei:

Sa dezvolte capacitatea de analiza nuantata a dilemelor etice implicate in cercetarea sociala cu copii

Sa formeze capacitatea de a concepe strategii de diminuare a riscurilor etice

 


Obiectivele specifice: 

Sa acceseze surse de informare pertinente cu privire la dimensiunea etica a cercetarilor cu copii;

Sa examineze implicatiile etice ale diferitelor abordari si metode de cercetare;

Sa propuna moduri de cercetare care sa raspunda principiilor de etica

Sa contribuie la dezbaterea unor dileme etice in mod informat si contructiv

 

 

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

four children standing on dirt during daytime
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială