Facultate
Caută
Close this search box.

Dezvoltarea copilului: caracteristici şi mecanisme

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: PMR1501

Predare: curs 2h, seminar 1h

Limba de predare: română

Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor

Curs:

Modele ale dezvoltării – dezvoltarea ca sistem dinamic

Cunoaşterea mecanismelor dezvoltării şi interacţiunea cu copiii

Metode avansate de observaţie şi analiză a dezvoltării

Dezvoltare cerebrală în copilărie; interacţiune gene-mediu în dezvoltare

Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie şi preadolescență (1)

Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie şi preadolescență (2)

Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie şi preadolescență (3)

Dezvoltarea emoţională (1)

Dezvoltarea emoţională (2)

Construirea sinelui şi relaţia cu evaluarea şcolară

Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele educaţionale

Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele familiale

Impactul tehnologiei asupra dezvoltării; copiii şi comunităţile virtuale

Promovarea competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale la copii

 

Seminar

Dezvoltarea ca sistem dinamic; cogniţia ancorată

Re-evaluarea fenomenului de atenţie împărtăşită în copilăria timpurie – noi paradigme de cercetare

Funcţii executive / control cognitiv în copilărie

Dezvoltarea sociocognitivă şi Teoria Minţii (TOM)

Temperament şi autoreglare

Învăţarea din perspectiva interculturală

Promovarea competențelor cognitive și socioemoționale la copii: implicații pentru educație și pentru prevenția problemelor de internalizare şi externalizare

 

Bibliografie curs și seminar:

1. Apperly, I. A. (2012). What is ”theory of mind”? Concepts, cognitive processes and individual differences. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 65, 825-839.  

2. Fiske, A., & Holmboe, K. (2019). Neural substrates of early executive function development. Developmental Review, 52, 42-62.

3. Ionescu, T. (2011). Abordarea embodied cognition şi studiul dezvoltării cognitive. Revista de Psihologie, 57/4, 326-339

4. Ionescu, T. (2022). Copiii și oamenii mari: Căi pentru optimizarea dezvoltării umane, Presa Universitară Clujeană, CAP. 1 și 2.

5. Oudeyer, P.-Y. (2017). What do we learn about development from baby robots? WIREs Cogn Sci, 8:e1395.

6. Rothbart, M. K., Sheese, B. E., Rueda, M. R., Posner, M. I. (2011). Developing       Mechanisms of Self-Regulation in Early Life. Emotion Review, 3, 207-213.

7. Scerif, G. (2010). Attention trajectories, mechanisms and outcomes: at the interface    between developing cognition and environment. Developmental Science, 13, 805-812.

8. Smith, L. B., & Thelen, E. (2003). Development as a dynamic system. TRENDS in Cognitive Sciences, 7, 343-348.

9. Yu, C., & Smith, L. B. (2013). Joint Attention without Gaze Following: Human Infants and Their Parents Coordinate Visual Attention to Objects through Eye-Hand Coordination. PLOSOne, 11, 1-10.

10. Yu, C., Zhang, Y., Slone, L. K., & Smith, L. B. (2021). The infant’s view redefines the problem of referential uncertainty in early word learning. PNAS, 118, e2107019118.

Curs:

40% examen scris

20% proiect individual


Seminar:

20% examen scris 

20% evaluare pe parcurs

 


Obiectivul general al disciplinei: Familiarizarea cu cele mai recente paradigme şi constructe din literatura dedicată dezvoltării copilului, cu accent pe mecanismele dezvoltării

 

Obiectivele specifice: Cunoaşterea celor mai recente teorii şi modele ale dezvoltării copilului, precum şi a metodologiei avansate de analiză corespunzătoare acestora Înţelegerea relevanţei particularităţilor de dezvoltare ale copilului pentru evaluarea, diagnoza şi intervenţia specifică

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

four children standing on dirt during daytime
Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială