InfoTitularTematicaBibliografieEvaluareObiective
Număr de credite: 6
Cod: PMU1521
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 3, Masteratul european în drepturile copiilor
Dorothea Ionescu
conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
Universitatea Babeş-Bolyai
conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
Universitatea Babeş-Bolyai
Curs
- Modele ale dezvoltării – dezvoltarea ca sistem dinamic
- Cunoaşterea mecanismelor dezvoltării şi interacţiunea cu copiii
- Metode avansate de observaţie şi analiză a dezvoltării
- Dezvoltare cerebrală în copilărie; interacţiune gene-mediu în dezvoltare
- Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie (0-10 ani) (1)
- Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie (0-10 ani) (2)
- Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie (0-10 ani) (3)
- Dezvoltarea emoţională (1)
- Dezvoltarea emoţională (2)
- Construirea sinelui şi relaţia cu evaluarea şcolară
- Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele educaţionale
- Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele familiale
- Impactul tehnologiei asupra dezvoltării; copiii şi comunităţile virtuale
- Promovarea competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale la copii
Seminar
- Dezvoltarea ca sistem dinamic
- Re-evaluarea fenomenului de atenţie împărtăşită în copilăria timpurie – noi paradigme de cercetare
- Funcţii executive / control cognitiv în copilărie
- Dezvoltarea sociocognitivă şi Teoria Minţii (TOM)
- Temperament şi autoreglare
- Învăţarea din perspectiva interculturală
- Promovarea competențelor cognitive și socio-emoționale la copii: implicații pentru educație și pentru prevenția problemelor de internalizare şi externalizare
- Del Giudice, M. (2014). Middle Childhood: An Evolutionary-Developmental Synthesis. Child Development Perspectives, 8, 193-200
- Hutchinson, R. M., & Morton, J. B. (2015). It’s a matter of time: Reframing the development of cognitive control as a modification of the brain’s temporal dynamics. Dev. Cogn. Neurosci.
- Ionescu, T. (2011). Abordarea embodied cognition şi studiul dezvoltării cognitive. Revista de Psihologie, 57/4, 326-339.
- Leeson, C. (2008). In praise of reflective practice, în Willan, J., Parker-Ross, R., & Savage, J. (Eds.), Early Childhood Studies, LearningMatters, UK., p. 171-181.
- Rothbart, M. K., Sheese, B. E., Rueda, M. R., Posner, M. I. (2011). Developing Mechanisms of Self-Regulation in Early Life. Emotion Review, 3, 207-213.
- Rudasill, K. M., Gallagher, K. G., & White, J. M. (2010). Temperamental attention and activity, classroom emotional support, and academic achievement in third grade. Journal of School Psychology, 48, 113-134.
- Scerif, G. (2010). Attention trajectories, mechanisms and outcomes: at the interface between developing cognition and environment. Developmental Science, 13, 805-812.
- Smith, L. B., & Thelen, E. (2003). Development as a dynamic system. TRENDS in Cognitive Sciences, 7, 343-348.
- Smith, L. B., & Yu, C. (2008). Infants rapidly learn word-referent mappings via cross-situational statistics. Cognition, 106, 1558-1568.
- Yu, C., & Smith, L. B. (2013). Joint Attention without Gaze Following: Human Infants and Their Parents Coordinate Visual Attention to Objects through Eye-Hand Coordination. PLOSOne, 11, 1-10.
CURS
Metode de evaluare
- 40% – evaluarea finală: examen scris (test de cunoştinţe şi rezolvare de probleme)
- 20% – proiect individual
Criterii de evaluare:
- demonstrarea înţelegerii cunoştinţelor acumulate şi a capacităţii de transfer a acestora
- realizarea unui proiect pentru demonstrarea capacităţii de analiză critică a literaturii ştiinţifice şi de proiectare a unei cercetări proprii
SEMINAR
Metode de evaluare
- 20% – evaluare finală: examen scris (exerciţii aplicative)
- 20% – evaluare pe parcurs: sarcini de seminar
Criterii de evaluare
- demonstrarea înţelegerii cunoştinţelor acumulate şi a capacităţii de transfer a acestora
- gradul de implicare în cadrul activităţilor de seminar prin răspunsul la întrebări și prin angajare în discuții
Obiective generale
- Familiarizarea cu cele mai recente paradigme şi constructe din literatura dedicată dezvoltării copilului, cu accent pe mecanismele dezvoltării
Obiective specifice
- Cunoaşterea celor mai recente teorii şi modele ale dezvoltării copilului, precum şi a metodologiei avansate de analiză corespunzătoare acestora
- Înţelegerea relevanţei particularităţilor de dezvoltare ale copilului pentru evaluarea, diagnoza şi intervenţia specifică psihologică, psihoeducaţională, vocaţională, etc.