S3: Dezvoltarea copilului: caracteristici şi mecanisme

InfoTitularTematicaBibliografieEvaluareObiective

Număr de credite: 6
Cod: PMU1521
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 3, Masteratul european în drepturile copiilor

Dorothea Ionescu
conferenţiar universitar doctor
Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
Universitatea Babeş-Bolyai

Curs

 

  1. Modele ale dezvoltării – dezvoltarea ca sistem dinamic
  2. Cunoaşterea mecanismelor dezvoltării şi interacţiunea cu copiii
  3. Metode avansate de observaţie şi analiză a dezvoltării
  4. Dezvoltare cerebrală în copilărie; interacţiune gene-mediu în dezvoltare
  5. Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie (0-10 ani) (1)
  6. Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie (0-10 ani) (2)
  7. Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie (0-10 ani) (3)
  8. Dezvoltarea emoţională (1)
  9. Dezvoltarea emoţională (2)
  10. Construirea sinelui şi relaţia cu evaluarea şcolară
  11. Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele educaţionale
  12. Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele familiale
  13. Impactul tehnologiei asupra dezvoltării; copiii şi comunităţile virtuale
  14. Promovarea competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale la copii

 

Seminar

 

  1. Dezvoltarea ca sistem dinamic
  2. Re-evaluarea fenomenului de atenţie împărtăşită în copilăria timpurie – noi paradigme de cercetare
  3. Funcţii executive / control cognitiv în copilărie
  4. Dezvoltarea sociocognitivă şi Teoria Minţii (TOM)
  5. Temperament şi autoreglare
  6. Învăţarea din perspectiva interculturală
  7. Promovarea competențelor cognitive și socio-emoționale la copii: implicații pentru educație și pentru prevenția problemelor de internalizare şi externalizare

 

 

  1. Del Giudice, M. (2014). Middle Childhood: An Evolutionary-Developmental Synthesis. Child Development Perspectives, 8, 193-200
  2. Hutchinson, R. M., & Morton, J. B. (2015). It’s a matter of time: Reframing the development of cognitive control as a modification of the brain’s temporal dynamics. Dev. Cogn. Neurosci.
  3. Ionescu, T. (2011). Abordarea embodied cognition şi studiul dezvoltării cognitive. Revista de Psihologie, 57/4, 326-339.
  4. Leeson, C. (2008). In praise of reflective practice, în Willan, J., Parker-Ross, R., & Savage, J. (Eds.), Early Childhood Studies, LearningMatters, UK., p. 171-181.
  5. Rothbart, M. K., Sheese, B. E., Rueda, M. R., Posner, M. I. (2011). Developing Mechanisms of Self-Regulation in Early Life. Emotion Review, 3, 207-213.
  6. Rudasill, K. M., Gallagher, K. G., & White, J. M. (2010). Temperamental attention and activity, classroom emotional support, and academic achievement in third grade. Journal of School Psychology, 48, 113-134.
  7. Scerif, G. (2010). Attention trajectories, mechanisms and outcomes: at the interface between developing cognition and environment. Developmental Science, 13, 805-812.
  8. Smith, L. B., & Thelen, E. (2003). Development as a dynamic system. TRENDS in Cognitive Sciences, 7, 343-348.
  9. Smith, L. B., & Yu, C. (2008). Infants rapidly learn word-referent mappings via cross-situational statistics. Cognition, 106, 1558-1568.
  10. Yu, C., & Smith, L. B. (2013). Joint Attention without Gaze Following: Human Infants and Their Parents Coordinate Visual Attention to Objects through Eye-Hand Coordination. PLOSOne, 11, 1-10.

 

CURS

 

Metode de evaluare

  • 40% – evaluarea finală: examen scris (test de cunoştinţe şi rezolvare de probleme)
  • 20% – proiect individual

Criterii de evaluare:

  • demonstrarea înţelegerii cunoştinţelor acumulate şi a capacităţii de transfer a acestora
  • realizarea unui proiect pentru demonstrarea capacităţii de analiză critică a literaturii ştiinţifice şi de proiectare a unei cercetări proprii

 

SEMINAR

 

Metode de evaluare

  • 20% – evaluare finală: examen scris (exerciţii aplicative)
  • 20% – evaluare pe parcurs: sarcini de seminar

Criterii de evaluare

  • demonstrarea înţelegerii cunoştinţelor acumulate şi a capacităţii de transfer a acestora
  • gradul de implicare în cadrul activităţilor de seminar prin răspunsul la întrebări și prin angajare în discuții

 

Obiective generale

  • Familiarizarea cu  cele mai recente paradigme şi constructe din literatura dedicată dezvoltării copilului, cu accent pe mecanismele dezvoltării

Obiective specifice

  • Cunoaşterea celor mai recente teorii şi modele ale dezvoltării copilului, precum şi a metodologiei avansate de analiză corespunzătoare acestora
  • Înţelegerea relevanţei particularităţilor de dezvoltare ale copilului pentru evaluarea, diagnoza şi intervenţia specifică psihologică, psihoeducaţională, vocaţională, etc.